Gå til innhold

Norske Kristoffer ble Bitcoin-millionær over natten


Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg misser det helt, men det står jo ikke hvor mye han faktisk har tjent?

Virker som mye fortsatt ligger i Bitcoins, hvor mye har blitt konvertert til NOK?

 

vis du ser på det ene bildet så ser du at det var verdt 886 000 dollar.

alt man da trenger å gjøre er å gange det med 6.146 så får man fra dollar til kroner ;)

 

og det blir da 5 445 357 kroner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lYdNbk55zt

Finnes flere måter å gjøre dette på, jeg har lest at folk kjøpte diverse ting over nettet med bitcoins, og deretter solgte igjen på Finn, som telefoner og annet elektronikk.

 

Hans tilfelle er nok det at han har kommet i kontakt med noen som ønsker bitcoins og har solgt det til en god pris. Da er det bare å overføre til flere bank-kontoer og ta dette ut i cash.

 

https://en.bitcoin.it/wiki/Selling_bitcoins

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/okonomi/kjopte-bolig-for-internettpenger-1.11314773

 

 

Dersom man tjener penger på investering i nettvaluta, skal man skatte 28 prosent av gevinsten, og omsetning av bitcoin skal man betale moms av, opplyser skattedirektøren.

 

Koch realiserte 1,1 million kroner av nettvalutaen, og brukte pengene på egen leilighet på Tøyen i Oslo.

 

Han må skatte 28% av gevinsten på 5mill (1,4mill), og 25% av de 1.1 mill han tok ut i norske kroner.

 

Så totalt sitter han igjen med ca 2.7mill etter å ha betalt skatt av alt. Så klart, vil summen forandre seg så fort kursen på bitcoin forandrer seg.

 

Tipper han angrer på at han gikk ut i media med dette, når skattetaten står å banker på døra og ønsker cash. Selv om 2.7mill er en grei gevinst på 150usd.

Endret av lain
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/okonomi/kjopte-bolig-for-internettpenger-1.11314773

 

 

 

Han må skatte 28% av gevinsten på 5mill (1,4mill), og 25% av de 1.1 mill han tok ut i norske kroner.

 

Så totalt sitter han igjen med ca 2.7mill etter å ha betalt skatt av alt. Så klart, vil summen forandre seg så fort kursen på bitcoin forandrer seg.

 

Tipper han angrer på at han gikk ut i media med dette, når skattetaten står å banker på døra og ønsker cash. Selv om 2.7mill er en grei gevinst på 150usd.

 

Han må vel ikke betale moms av de 1.1 millionene ha tok ut?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/okonomi/kjopte-bolig-for-internettpenger-1.11314773

Tipper han angrer på at han gikk ut i media med dette, når skattetaten står å banker på døra og ønsker cash. Selv om 2.7mill er en grei gevinst på 150usd.

Min definisjon av "grei" og din er ikke akkurat helt lik? :p

 

Fra 150kr til 300kr er vel noe ala det jeg anser som greit. ^^

 

Uansett, er det ikke veldig misstenkelig å plutselig få ut et par hundre tusen/millioner på kontoen, for så å ikke betale skatt av det? Om han nå offentliggjorde dette eller ei.

Lenke til kommentar

 

Er sånn jeg tolker det.

 

 

Omsetning må vel i denne sammenhengen, være at han selger for 1.1mill nok?

 

 

Det er ikke sånn jeg tolker det, men jeg er er ikke noen ekspert på sånt. Man betaler jo vanligvis ikke moms på verdipapirer og valuta, og om man regner det som en vanlig vare, så er det vel selve tjenesten å bestille ett kjøp man må betale moms for, evt moms av verdien når man kjøper det? Men som sagt, dette er vel ikke min sterke side.

 

AtW

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/okonomi/kjopte-bolig-for-internettpenger-1.11314773

 

 

 

Han må skatte 28% av gevinsten på 5mill (1,4mill), og 25% av de 1.1 mill han tok ut i norske kroner.

 

Så totalt sitter han igjen med ca 2.7mill etter å ha betalt skatt av alt. Så klart, vil summen forandre seg så fort kursen på bitcoin forandrer seg.

 

Tipper han angrer på at han gikk ut i media med dette, når skattetaten står å banker på døra og ønsker cash. Selv om 2.7mill er en grei gevinst på 150usd.

 

Det er da man får øynene opp for at skattenivået i Norge er noe drøyt (høyt).

 

Det med MVA. var litt oppvekker. Hvorfor har de rett til å kreve moms? Er det annerledes enn med aksjehandel denne måten å tjene penger i forhold til skatter. Hvorfor skal det moms på?

Lenke til kommentar

Nå er det godt mulig AtW sin tolkning er mer riktig enn min. Kunne vært gøy om HW.no folka undersøkte og fikk skikkelig kommentar og klargjøring av spørsmålet.

 

Men de 28% må han uansett skatte, og er vel kanskje noe formueskatt inne i bildet også, om btc blir godkjent som valuta i norge?

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke hørt noe mer om skatt på bitcoins siden denne nyheten: http://e24.no/digital/norske-myndigheter-vil-skattlegge-bitcoins/21526987

 

Så ser ikke slik ut.

Trodde ikke denne type beskatning måtte ha egne regler for hvert eneste produkt du kan kjøpe og selge? Merkelig at ikke dagens regler dekker bitcoins, det ville jeg tro det egentlig gjør.

 

AtW

Tror ikke det jeg heller, dette er kapitalintekter i utlandet og skattes som det, ingen problemer her.

Siden han tok millioner tilbake til norge er han dum om han ikke opplyser om det.

Er 28% skatt på kapital intekter om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har ikke hørt noe mer om skatt på bitcoins siden denne nyheten: http://e24.no/digital/norske-myndigheter-vil-skattlegge-bitcoins/21526987

 

Så ser ikke slik ut.

Trodde ikke denne type beskatning måtte ha egne regler for hvert eneste produkt du kan kjøpe og selge? Merkelig at ikke dagens regler dekker bitcoins, det ville jeg tro det egentlig gjør.

 

AtW

Tror ikke det jeg heller, dette er kapitalintekter i utlandet og skattes som det, ingen problemer her.

Siden han tok millioner tilbake til norge er han dum om han ikke opplyser om det.

Er 28% skatt på kapital intekter om jeg ikke tar feil.

Det er riktig det :)

 

Det er ikke moms på kapitalinntekter. Men det kommer an på hvordan skatteetaten tolker bitcoin. De kan fort se på det som handelsvare og da kan det komme moms med i bildet også.

Lenke til kommentar

Her er lenke til en (norsk) forumtråd om kontakt med Skatteetaten vedrørende moms på Bitcoin:

http://bitcointalk.org/index.php?topic=326921.0

 

Det kan virke som om Skatteetaten ikke helt vet hvordan den skal håndere kjøp og salg av bitcoins, og heller graver hodet ned i sanda i et lønnlig håp om at problemstillingen skal forsvinne av seg selv.

 

Oppfordrer Hardware til å forsøke å få Skatteetaten i tale og komme med en avklaring, det hadde sikkert hjulpet med litt mediehenvendelser, og det hadde vært interessant og nyttig for alle som følger Bitcoin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bitcoin var egentlig tenkt som en valuta for transaksjoner, ikke for spekulasjon i kapital. Dessverre så sitter fremdeles et fåtall personer på mesteparten av myntene, mens noen få prosent er i svært aktiv sirkulasjon. Bitcoins design skulle også i seg selv være robust mot manipulasjon og spekulasjon, men har derimot vist seg å være en ekstremt flyktig valuta. Sentrale punkter som Mt.Gox, wallets og pooling har skapt ekstra sårbare punkter for manipulasjon og misbruk.

 

 

Det er ikke sånn jeg tolker det, men jeg er er ikke noen ekspert på sånt. Man betaler jo vanligvis ikke moms på verdipapirer og valuta, og om man regner det som en vanlig vare, så er det vel selve tjenesten å bestille ett kjøp man må betale moms for, evt moms av verdien når man kjøper det? Men som sagt, dette er vel ikke min sterke side.

 

AtW

Det spørs hvordan norske myndigheter ser på det. Hvis de betrakter det som kapitalinntekt så blir skatten 28% (og det håper jeg han har betalt, for elles får han en solid baksmell neste år!). Hvis derimot de betrakter det som næringsvirksomhet så skal det beskattes som alminnelig inntekt, og hvis det er snakk om store summer så kan det fort bli ~40%. Jeg antar at handelen blir ansett som utført utenfor Norges rike, så da skal ikke han betale merverdiavgift.

Lenke til kommentar

De kan nå stappe hodet ned i sanden, for er ikke det bare bra for de som omsetter bitcoins da? :p

De kan vel ikke kreve inn skatt, om de har hodet plassert i et hull i bakken?

Både ja og nei.

Problemet er at manglende regulering skaper usikkerhet, som hindrer investeringer. Jeg vil si at å etablere/drive en bitcoin-børs (exchange) i dag er ganske risikabelt, da du ikke vet hva slags regelverk du har å forholde seg til. Så sånn sett bidrar det til å hindre veksten av Bitcoin i Norge.

Lenke til kommentar

Åja, nå forstod jeg ;) Hvis jeg kommer til banken også har jeg 100 dollar som jeg vil veksle til kroner, så kan de vite hvor mye de skal utbetale med i og med at en dollar er verdt 5,7 norske kroner. Men hva med bitcoin? :p Håper jeg har forstått rett.

 

Du bruker markeder f.eks btc-e.com, hvor du kan kjøpe/selge bitcoins for dollar og euro. Dette kan du sende over til kontoer i utvalgte nettbanker. Prosessen videre til NOK skjønner du sikkert :=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...