Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte for en stund siden en Asus laptop, utrolig rå ytelse osv - men ett problem. Den blir forferdelig varm og ekstremt bråkete - bare med Minecraft.

 

Minecraft er ikke det mest ytelseshungrige spillet, og bruker mellom 1/8 og 1/4 av prosessoren min - men likevel går varmen opp i nesten 100 grader og viften spinner for fullt etter en time eller to, og det er ikke en gang med alle settings på fullt..

 

laptopen har et GeForce 740M grafikkort og en i7 3630QM prosessor. Prosessoren kan yte alt fra 1.19 GHz (strømsparing) til 3.5 GHz (full ytelse ved harde tider). Den har også 8GB RAM og en 750GB harddisk.

 

Det jeg ønsker å gjøre, er å bytte ut harddisken med en 500GB SSD, men størst av alt: Prøve å vannkjøle hele laptopen.

 

Jeg har vært borti vannkjøling før, men det har bare vært ferdigbygde, lukkede systemer. Å gå fra dette til å vannkjøle en hel laptop kan kanskje bli en utfordring.

 

Det jeg lurer på er om dette er fysisk mulig, uten å ha en stor tank eller lignende ved siden av pcen. Jeg tenker altså på å ha en ganske liten tank i laptopen, bruke relativt tynne rør, og lage eller finne en liten nok radiator som kan plasseres der hvor viften finnes idag, og finne en liten, nokså stille pumpe men som kan pumpe i en grei hastighet.

 

Er det noen med erfaringer fra vannkjøling som kan hjelpe meg, eller som har til og med bygget noe slikt i en laptop før? Tips og anbefalinger godtas med takk, men prøv å ikke drepe hele prosjektet med "for liten plass". alt er da mulig!

 

-Caster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør gjøre er å legge på ny kjølepasta. Det gjør underverker på bærbare. Jeg brukte Noctua NT-H1 og reduserte tamepraturene med 10-15 grader på min i7-4700/GTX 765. Videre kan du installere Intel XTU og undervolte prosessoren. De fleste bærbarprosessorer kan kjøre på 70-120 mV under stock, og det gir flere grader lavere temperatur på samme klokke. Til slutt er en laptopkjøler med vifter veldig nyttig, spesielt når tunge spill skal kjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...