Gå til innhold

Starte egen vannkjølingsbutikk


Anbefalte innlegg

Jeg leker litt med en ide om å starte nettbutikk som bare selger vannkjøling. Prisene i Norge er ganske høye, som de må være med reklamasjonsrett osv, men det største problemet er at de største og de billigste butikkene har lager i utlandet og det tar 2-3 uker før varene kommer til kunden. Viss jeg bestemmer meg for å starte, så blir leveringstiden 1-3 dagers pluss 2-5 dager med en postleverandør.

 

Dette vil bli drevet av meg alene, som en hobby via et enkeltmannsforetak. Jeg jobber på HCshop i Sandnes. Det er en liten hardware butikk hvor det kommer innom ett par folk i måneden og spør om vi selger vannkjøling, og må da si "Nei, bare alt i ett til CPU."

 

Prisene viss jeg starter opp vil være 10~15% under de billigste i dag på de fleste varer. Jeg vil ikke ha ett stort varelager til å starte med, siden jeg starter smått. Jeg vil heller ta inn deler man ikke får tak i ellers i Norge enn å ta inn noe som er 10,- billigere enn noe man kan få på f.eks. Techbay. Butikken vil ha ALT som trengs til å sette opp vannkjøling på alle CPUer og alle GPUer. Dette betyr at det skal være radiatorer, CPU-blokk, GPU-blokk, slanger, kompresjonsnippler samt adaptere 45/90 grader og forlengere på 25mm slik at man kan ha vifte på radiatoren uten bryderier, reservoir, pumpe, diverse biodrepere og vifter til radiator.

 

Merkene det vil gå mye av er XSPC for fittings, reservoir og CPU-blokk, EK for GPU-blokker, Alphacool for radiatorer, Masterkleer for slanger og IandH for killcoil / Mayhem's for dyes og biocide. Vifter blir hovedsaklig Cougar 120mm HDB Vortex eller viss jeg finner, Phanteks sine 120mm vifter. Disse er UTROLIG stille og beveger MYE luft! Ikke de beste på å dytte gjennom tjukke radiatorer, men det gjør ingenting når man kan få systemet sitt til å ikke høres med headset over øra!

 

Ville egentlig bare høre om det er noen som er interesserte i en slik nettbutikk? Har selv interesse for det og håper andre også har det! :D

 

Priser, leveringstid, og personlig service er vel de største fordelene med en slik butikk. Jeg kan nåes mellom 16-20 på jobb i Sandnes og ellers på tlf og e-mail. Kan også levere ut pakker der eller på lageret.

Endret av Cidsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leveringstid og service er vell det jeg ser for meg vil være det viktigste. Hvis du skal konkurrere på leveringstid krever det jo at du har et lager med ting folk er interessert i å bestille noe som igjen krever at du har en del penger i startkapital. Har ikke god greie på p drive butikk, men kan ikke se for meg at det er så lett som å bestille fra nettet og selge det med lav fortjeneste videre. Du er avhengig av å kunne erstatte ting du selger som ikke fungerer osv. I tillegg må du jo skatte også

Lenke til kommentar

Virker interessant, men pumpene virket litt dyre, mener techbay har begge?

Har lagt litt prismarginer på alt. Faktisk pris på disse vil være 20~50 kr billigere. Disse er også veldig dyre i Norge :( Techbay har bare standard versjonen av MCP655, altså da med 1/2 ID fastmontert og uten hastighetskontroll.

Lenke til kommentar

mcp655 som techbay selger har hastighetskontroll.

Her har du jo helt rett >.< Men der er den også litt dyrere. Justerte litt på pris for å ligge enda litt lenger under. Disse prisene er satt til å ha mer profitt enn det jeg er ute etter, og derfor blir prisene mindre når butikken starter. Dette gjelder for det meste de litt dyrere tingen, og ikke fittings osv.

 

Leveringstid og service er vell det jeg ser for meg vil være det viktigste. Hvis du skal konkurrere på leveringstid krever det jo at du har et lager med ting folk er interessert i å bestille noe som igjen krever at du har en del penger i startkapital. Har ikke god greie på p drive butikk, men kan ikke se for meg at det er så lett som å bestille fra nettet og selge det med lav fortjeneste videre. Du er avhengig av å kunne erstatte ting du selger som ikke fungerer osv. I tillegg må du jo skatte også

Leveringstid er noe som kommer med alder av butikken. Retur er noe man må regne med, har man ikke varen på lager, så må man jo betale tilbake. Dette er utgiftspost som er beregnet inn i profitten, ettersom det er ganske lite retur på vannkjøling som ikke er brukerfeil. Det blir da helst ødelagde pumper, reservoir og vannblokker som har dårlige overflater. Jeg har tenkt å sjekke blokkene før de blir solgt, skulle også gjerne testet at ting ikke lekker / ikke fungerer skikkelig, men det er litt vanskelig viss det skal bli liggende tørt etterpå.

 

Har gjort momsregnskap før, og skatt blir det minimalt av ettersom det ikke er mye profitt i dette. Esker, pakkematerialer, papir, skriver(e), telefonregninger og retur vil spise så godt som all profitt. Er snakk om cirka 3~5% slik jeg har regnet på det, med utprisene jeg vil at butikken skal ha (lavere enn i posten over.) Jeg kan legge ut disse prisene etter jobb i dag.

Endret av Cidsor
Lenke til kommentar

Jeg vil virkelig anbefale deg å ta inn litt mer spesielle ting også!

Feks. Primochill Plexitubing, AlphaCool og Phobya radiatorer, Mayhems? osv...

Det jeg tenker litt på nå er om det hadde lønnet seg å være "unik" butikk som bare selger slikt. At man tar bort det at man kan kjøpe alt man trenger til en loop og heller ha deler som man ikke ellers får tak i Norge.

 

Det blir da masse mayhem's dyes, g1/4 pumper mcp35x og mcp655, litt spesi reservoir, diverse tubes, og en hel del andre ting.

En slik butikk er enkel å holde gående og jeg kan har flere varer inne ettersom delene generelt sett er billigere / krever færre forskjellige deler.

Lenke til kommentar

Det jeg tenker litt på nå er om det hadde lønnet seg å være "unik" butikk som bare selger slikt. At man tar bort det at man kan kjøpe alt man trenger til en loop og heller ha deler som man ikke ellers får tak i Norge.

 

Det blir da masse mayhem's dyes, g1/4 pumper mcp35x og mcp655, litt spesi reservoir, diverse tubes, og en hel del andre ting.

En slik butikk er enkel å holde gående og jeg kan har flere varer inne ettersom delene generelt sett er billigere / krever færre forskjellige deler.

Jepp, da blir du nye Microplex :D

Lenke til kommentar

Det er nok mye smartere å være en butikk som ikke konkurrere direkte mot de andre større butikkene der ute. Så om du satser på mer unikt så tror jeg du kan gjøre det betraktelig bedre. Er utvalget i Norge som er hovedproblemet, ikke prisen.

Meeen, det kan selvsagt være greit å ha noen ting som går igjen, som man ofte trenger ved bestilling.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at du ikke vil få så mange kunder i starten. Jeg tror nok at folk heller vil velge en annen butikk som er mer kjent og som virker mer seriøs. Hadde jeg handlet vannkjøling så hadde jeg nok vært litt skeptisk til denne butikken. Personlig så har jeg ikke bruk for vannkjøling, men jeg vet at det er en del som har bruk for en rekke komponenter som det er vanskelig å skaffe i Norge.

Lenke til kommentar

Det er nok mye smartere å være en butikk som ikke konkurrere direkte mot de andre større butikkene der ute. Så om du satser på mer unikt så tror jeg du kan gjøre det betraktelig bedre. Er utvalget i Norge som er hovedproblemet, ikke prisen.

 

Meeen, det kan selvsagt være greit å ha noen ting som går igjen, som man ofte trenger ved bestilling.

Det var dette jeg hadde til grunn for å i det hele tatt ha tanken :) Det er jo ikke mye man finner her til lands forutenom Coolgate/EK/XSPC/Swiftech og det er jo helst bare biter fra hver. Jeg tror nok jeg vil prøve på å hovedsaklig ta inn ting som ikke finnes i Norge fra før.

 

 

Markedet for vannkjøling er ikke kjempestort her i landet, og techbay gjør en god jobb fra før. Enkelte deler er såpass populære at du "må" ha de i sortimentet, men utover det ville jeg satset på å få tak i ting techbay ikke fører. Enkelte ting varer jo evig, som nipler osv, spørsmålet er hvor stor lagerplass du har...

Nei, det er ikke mange som driver med vannkjøling. Kan du utdype varene en "må" ha i sortimentet? Tenker da selv på helt basis deler som pumpe/blokker/radiatorer, men det kan jo ver at du tenker noe annerledes :)

 

Jeg har tilgang på lagerplass som er større enn jeg ønsker at butikken skal bli.

 

 

Jeg tror nok at du ikke vil få så mange kunder i starten. Jeg tror nok at folk heller vil velge en annen butikk som er mer kjent og som virker mer seriøs. Hadde jeg handlet vannkjøling så hadde jeg nok vært litt skeptisk til denne butikken. Personlig så har jeg ikke bruk for vannkjøling, men jeg vet at det er en del som har bruk for en rekke komponenter som det er vanskelig å skaffe i Norge.

Det tror jeg og, jeg regner i grunn med det. Det høres veldig useriøst ut, fordi det bare er en tanke. Det vil være en nettside som styrer det meste utenom det faktiske lageret. Flyten jeg har tenkt meg er noe slikt :

Nettside mottar ordre -> Varelageret blir sjekket opp -> Er alt på lager: JA -> Lister ordren slik at den enkelt kan vises på PCen -> Varelageret oppdaterer seg -> Jeg kommer hjem, sjekker ordrene og printer ut kvitteringer som har vareid og antall m.m. -> Markerer ordren som sendt (slik at ordren ikke kan kanselleres) -> Pakker og sender den, eller leverer den direkte.

 

Samme opplegget med retur, bare at da blir det litt mer manuelt. Mottar returforespørsel -> nettside gir den et returnummer samt adresse som den skal sendes til -> du skriver ut skjema fra nettside og skriver på ønsket kontonummer og om du vil ha ny vare eller penger tilbake -> mottar pakken i post -> sjekker at alt er kommet tilbake -> sjekker om det er brukerfeil eller ikke (ganske rask, visuell sjekk) -> registrerer varen tilbake i varelageret -> sender tilbake ny vare, gratis evnt. betaler tilbake til angitte kontonummer.

Endret av Cidsor
Lenke til kommentar

Høres godt nok ut, men du har fortsatt noen problemer.

For å registrere deg i MVA registeret og brønnøysund så må du ha en omsetning på over 50.000 kroner. Er det en bedrift uten MVA og en bedrift som ikke står oppført i registrene så blir folk skeptiske med en gang. Du må dermed bli kjent og etablere kunder. Dette er det forskjellige måter å gjøre på. Den mest kjente er reklamering. Denne metoden kan være dyr og arbeidskrevende. Dessuten så må du skrive MYE info om siden og få den til å se profesjonell ut slik at folk ikke begynner å tvile.

 

Dessuten så må du ha gode betingelser. F eks Regning via ett kredittselskap eller lignende kan være ett alternativ. Dermed får kunden se varen først og deretter betale deg. Hvis han ikke betaler så ordner kredittselskapet det slik at du slipper å håndtere slike folk kan du si :p

 

Dessuten så kan i tillegg paypal, osv være gunstig. Dessuten så anbefaler jeg deg å ikke kun selge vannkjøling. Selg også andre ting. Dermed får du flere kunder, blir mer etablert og kan tilby ett sterkere utvalg av elektronikk. F ek Datamaskiner. Du kan ta komponenter til datamaskiner ganske mye billigere enn andre i og med at du ikke har store utgifter når det gjelder lønninger, ansatte, osv. Hvis du da dermed får noen kunder også leverer du de gode produkter som de er fornøyd med, gode betingelser, god service og god tilgjengelighet, osv så vil nok mest sannsynlig de anbefale din butikk hvis de kjenner noen som er på jakt etter vannkjøling, etc.

 

Hvis du greier å oppnå alt dette som jeg sa til deg her så er du på god vei til å bli en vellykket liten hobbybedrift ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres godt nok ut, men du har fortsatt noen problemer.

For å registrere deg i MVA registeret og brønnøysund så må du ha en omsetning på over 50.000 kroner. Er det en bedrift uten MVA og en bedrift som ikke står oppført i registrene så blir folk skeptiske med en gang. Du må dermed bli kjent og etablere kunder. Dette er det forskjellige måter å gjøre på. Den mest kjente er reklamering. Denne metoden kan være dyr og arbeidskrevende. Dessuten så må du skrive MYE info om siden og få den til å se profesjonell ut slik at folk ikke begynner å tvile.

 

Dessuten så må du ha gode betingelser. F eks Regning via ett kredittselskap eller lignende kan være ett alternativ. Dermed får kunden se varen først og deretter betale deg. Hvis han ikke betaler så ordner kredittselskapet det slik at du slipper å håndtere slike folk kan du si :p

 

Dessuten så kan i tillegg paypal, osv være gunstig. Dessuten så anbefaler jeg deg å ikke kun selge vannkjøling. Selg også andre ting. Dermed får du flere kunder, blir mer etablert og kan tilby ett sterkere utvalg av elektronikk. F ek Datamaskiner. Du kan ta komponenter til datamaskiner ganske mye billigere enn andre i og med at du ikke har store utgifter når det gjelder lønninger, ansatte, osv. Hvis du da dermed får noen kunder også leverer du de gode produkter som de er fornøyd med, gode betingelser, god service og god tilgjengelighet, osv så vil nok mest sannsynlig de anbefale din butikk hvis de kjenner noen som er på jakt etter vannkjøling, etc.

 

Hvis du greier å oppnå alt dette som jeg sa til deg her så er du på god vei til å bli en vellykket liten hobbybedrift ;)

Ja, MVA registeret og slikt må man jo ganske enkelt jobbe seg igjennom. Betalingsmetoder blir PayPal/Bank- og kredittkort, evnt. også faktura f.eks. Klarna. Har selv brukt Klarna, og liker de godt. Vet ikke hvilke som lønner seg best da, men slikt sjekker jeg opp i etterhvert.

 

Kan jo ha lavere priser de første ~50.000 da :)

 

Som sagt, butikken skall ikke være særlig stor. Jeg har ikke tid eller kapital til å starte noe stort. Jeg vil bare at de få som vil kjøpe vannkjøling skal få valget om å kjøpe i Norge eller i utlandet. Å bli kjent i markedet sitt er noe alle nye butikker sliter med. Er delvis derfor jeg startet denne tråden 3~6 måneder før jeg har tenkt å starte.

 

Takker for alle tilbakemeldinger så langt! Har forandret planene mine ganske drastisk til forhåpentligvis det bedre :D

Endret av Cidsor
Lenke til kommentar

Lurt å begynne i det små også bygger du deg oppover :) Men jeg anbefaler som sagt sterkt at du også selger noe annet enn vannkjøling. Da vil det bli mer lønnsomt og du vil virke som en særiøs lar som tar inn litt av hvert :)

 

når du tar inn mer vil du også få fler kunder og dermed vil lønnsomheten øke :)

 

Vannkjøling og casemodding går ofte hånd i hånd. Andre kjøleprodukter er vel også innenfor det butikken skal handle om.

Lenke til kommentar

Hvis du også selger luftkjøling så kan det sannelig bli bedre ja ;) Også kjølepasta, CPU vifter, osv. Men likevel så anbefaler jeg deg å ha noe annet. La oss f eks si at su har ett stort utvalg av batterier, ladere, og RAM Brikker. Dermed spesialiserer du deg på sidde punktene også blir du kjent for å være meget god på disse punktene! :)

 

Det må såklart ikke være batterier, ledere og RAM du selger utenom Kjøling, men det er ofte batterier, ladere og RAM brikker det er vanskelig å få tak i Norge etter min erfaring. Batterier på bærbare PC`er er også noen som ofte byttes ut og dermed så er det stor etterspørsel og ofte så er det vanskelig å skaffe disse batteriene i Norge. Ladere er også noe som ofte mistes og trengs og ofte så kan det også være hardt å få tak i RAM til bærbar pc og Stasjonære.

 

Prøv å få ett stort utvalg på disse eller andre spesifikke områdene. Bli kjent for å være meget bra på dette også etablerer du deg fort kunder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...