Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som mange blander religion, kultur, miljø og farge. Selvom man er fra feks. somalia, marokko, egypt, pakistan osv. så betyr det ikke at man er en ondskapsfull terror bomber, noen av dem er muslimer, noen er kanskje noe annet, kulturen deres er "fra en annen planet" altså så "rar" i forhold til våres. De ligger litt bak i tiden også, Norge var ganske lik noen muslimske land for en del år tilbake.

 

Det er faktisk ikke så lenge siden kvinner i Norge sluttet å bruke skaut/sjal for å dekke håret, og mennene banket også konene sine om de hadde gjort noe "feil".

 

Mellom opprør og konformitet
Forskeren mener klær er et kommunikasjonsmedium som gir bestemte signaler om for eksempel identitet.
– De læstadianske kvinnene i Lyngen slutta å bruke skaut rundt 1980. Som for muslimske kvinner er begrunnelsene mange: Noen sier at de hadde et feministisk utgangspunkt, noen sier de ikke ønska å forarge, mens andre ikke har noen klar formening om hvorfor de slutta, forteller Olsen.
Han antyder at bruk av klær som symboler kan være særlig viktige i fora som læstadianske forsamlinger der kvinner har vanskeligere for å kommunisere verbalt fordi de ansees som underordna og i motsetning til mennene ikke har talerett.
I dag står særlig skjørtet igjen som et kjønnsspesifikt plagg spekka med symbolikk. Olsen hevder at jentene bruker skjørt, særlig korte, som en lek med symboler. Gjennom skjørtene kan de kle seg «inn» (som en del av forsamlinga) og «ut» (i tråd med storsamfunnets skjørtemote) på samme tid. Slik kommuniserer jentene både tilhørighet til og brudd med menigheten.
– Ungdomstida handler ofte om å kunne gjøre opprør og motstand og teste grenser. Det å gjøre motstand kan være bra, men det er en hårfin balanse, sier Olsen.
Ei jente som kler seg ut gjennom å bruke korte skjørt i forsamlinga, signaliserer en form for mot-identitet, og det kan hun bli straffa for. Sjøl om de fleste velger en mellomting mellom skjørtemoten og forsamlingas krav, uttrykker jenter også motstand mot ansvaret for menns seksualitet, og stiller spørsmål ved oppfatningen om at klesnormene stammer fra Gud og ikke fra forsamlinga sjøl.
Det virker som om mange krititserer andres kultur, miljø, væremåter osv. De ligger bare litt etter oss! Norge + andre land var ganske likt som andre muslimske land. De fleste var kristne, gikk i kirken hver søndag, juleaften osv. muslimer går i mosken, vi dekket oss før, muslimer har blitt flinkere til å ikke dekke seg.
Vær så snill å ikke døm alle sammen, de er virkelig forskjellige!
Endret av Meoxinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hva mener dere om utlendinger, er det noen spesifike utlendinger dere ikke liker?

Så jeg lurer på hva folk mener og egentlig syns! Er alle utlendinger "uvelkommene"? Feks. kunne du latt datteren din eller sønnen din giftet seg med en utlandsk mann eller dame? Ville du godtatt å fått barnebarn som er halvt utenlandsk?

hvilke "fordeler og ulemper" de [utlendingene] har tatt med til Norge

La oss tenke oss at jeg hadde kjent relativt godt et utvalg på 100 utlendinger (i betydningen ikke-vestlige innvandrer). Da hadde jeg sannsynligvis likt noen av dem svært godt, noen hadde jeg likt bra, mange hadde jeg hatt et nøytralt forhold til, og noen hadde jeg sikkert mislikt. Slik ville det ha vært med et utvalgt av 100 nordmenn også. Man må like eller ikke-like individer, og ikke mislike en gruppe som sådann.

Men når det er sagt, er det vel større sannsynlighet for å like mennesker som ikke har altfor uilke verdier og holdninger som en selv har, og dette vil jo tale for at mengden "liker" blir større for den norske gruppen og i grupper som ligger den norske kulturen nær.

 

Nå har jeg verken noen sønn eller datter, men jeg har ingenting med å "la" han/hun gifte seg med verken den ene eller andre; det må han/hun bestemme selv. Det eneste jeg kunne gjort var å like det eller mislike det eventuelt råde sønnen/datteren til å gifte seg med vedkommende eller å ikke gjøre det. Jeg tror at like barn leker best, og hvis mitt (hypotetiske) avkom skulle gifte seg, ville jeg like best om han/hun giftet seg med noen som var lik ham/henne selv mhp holdninger, interesser, lynne osv. Hvis datteren skulle velge å gifte seg med en relativt konservativ / ytterliggående muslim, ville jeg således ha vært ekstremt skeptisk.

 

Fordeler: Bedre utvalg av mat, arbeidskraft

Ulemper: Noen ekstreme islamister, økte sosialutbetalinger, høyere boligpriser (men skyldes vel mer slapp kriminalpolitikk, venstreorientert tankegang, markagrensa og forbud mot høyhus enn innvandringen selv).

Lenke til kommentar

Viftet ikke med noe som helst, dessuten bør folk ha vett nok til å respektere andre folk sine eiendeler. Hvilket land er det jeg bor i når jeg må begynne å gå med verdisaker i sokkene, evt. ikke gå med noe som helst fordi hvis det er så mye som litt synlig så blir det tatt. Kan jo ikke sperre seg selv inne i evig tid heller.

 

Refererte til profilbildet ditt.

 

Og ja, er enig.

Lenke til kommentar

Det er nok en god del utlendinger som ikke liker oss etniske nordmenn så godt. Litt rart egentlig, når de har fått lov å komme hit

 

Fordi de for en utrolig dårlig velkomst + behandling her i Norge. De er vant til å være sosiale med nabolaget, hilse, snakke med alle, være på besøk, spise sammen osv. men her kjenner vi ikke naboene våres engang. Vi er sure og gretne mot alle vi ikke kjenner, slik er det. Hvertfall i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok en god del utlendinger som ikke liker oss etniske nordmenn så godt. Litt rart egentlig, når de har fått lov å komme hit

Når en blir født i Norge, og har statsborgerskap og blir sett som utlendinger, blir det ikke rart at en ville si "dere nordmenn" og ikke "oss

 

I min tilfelle, er jeg amerikaner og bor I usa men er meget intersert I Norge. Du kjenner OSS amerikaner, dumme, feite og vet ingenting om Norge ?

 

Jeg er ikke en innvandrer sm klager på mitt adoptert land. Det ser ut at det er noe bare etniske nordmenn får gjøre?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Når en blir født i Norge, og har statsborgerskap og blir sett som utlendinger, blir det ikke rart at en ville si "dere nordmenn" og ikke "oss

 

I min tilfelle, er jeg amerikaner og bor I usa men er meget intersert I Norge. Du kjenner OSS amerikaner, dumme, feite og vet ingenting om Norge ?

 

Jeg er ikke en innvandrer sm klager på mitt adoptert land. Det ser ut at det er noe bare etniske nordmenn får gjøre?

 

Har du vore busatt i Norge eller har du slektninger i Norge? Berre litt nyskjerrig med tanke på at du er ganske flink til å skrive norsk.

Lenke til kommentar

Fordi de for en utrolig dårlig velkomst + behandling her i Norge. De er vant til å være sosiale med nabolaget, hilse, snakke med alle, være på besøk, spise sammen osv. men her kjenner vi ikke naboene våres engang. Vi er sure og gretne mot alle vi ikke kjenner, slik er det. Hvertfall i Oslo.

 

Norge tar godt vare på de som kommer til landet. La bare det være sagt. Vi har gode ordninger og folk blir tatt godt tatt vare på. Men så er det jo også slik at du ikke kan skåne dem for alt. Noen vil alltid være sure for at det kommer innvandrere til Norge. Men de finnes i alle land. Det er ikke som om de som kommer til Norge ville fått noen annen mottakelse i for eksempel Tyskland.

Lenke til kommentar

 

Har du vore busatt i Norge eller har du slektninger i Norge? Berre litt nyskjerrig med tanke på at du er ganske flink til å skrive norsk.

Tusen takk!

Var student i Norge i 1975 og prøvde å få jobb litt senere men fikk vite at det var lettere for asylsøkere fra Pakistan å bo i Norge enn utdannede amerikaner som kan litt norsk

 

Har ingen slekt, miim etnisitet er engelsk/irsk-tysk og litt afrikansk. Har mange venner i Norge og reiser til Oslo i desember.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når en blir født i Norge, og har statsborgerskap og blir sett som utlendinger, blir det ikke rart at en ville si "dere nordmenn" og ikke "oss

 

I min tilfelle, er jeg amerikaner og bor I usa men er meget intersert I Norge. Du kjenner OSS amerikaner, dumme, feite og vet ingenting om Norge ?

 

Jeg er ikke en innvandrer sm klager på mitt adoptert land. Det ser ut at det er noe bare etniske nordmenn får gjøre?

Er jeg liksom mot USA? Du skjønner vel at du kaller USA for feite og dumme selv, jeg har ikke nevnt noe negativt om landet USA. Jeg liker USA, det er et fint land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...