Gå til innhold

Unboxing: Asus ROG Raidr


Anbefalte innlegg

Jup, om du har et veldig lite hk og kjører SLI så kan du får problemer.

Er vel mange som meg som har masse hardisker.

Dvs vi stapper inn nye intil vi går tom for plasser eller sata kontakter.

mhm..

 

Men da er vel beste løsning og kjøpe én eller to 3TB harddisker. Om man trenger mer enn 6TB så bør man handle seg NAS, tviler på at de fleste trenger å ha med seg 6TB over alt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mhm..

 

Men da er vel beste løsning og kjøpe én eller to 3TB harddisker. Om man trenger mer enn 6TB så bør man handle seg NAS, tviler på at de fleste trenger å ha med seg 6TB over alt...

Kommer an på, om du driver med flere OS osv er det like greit å ha et par disker ekstra en å kjøpe nye og partisjonere.

Selv har jeg en 500 GB ssd, en 2TB disk med den gamle 128 GB SSD som cache som sekundær program disk.to 1TB disker er en blanding av alternaive OS og download og en 2TB disk somer download og backup disk. i tilleg dvd så det er 7 sata kontakter.

 

En NAS koster rimelig mye penger og ser ikke helt hensikten om du kun er en bruker. Klart har du en bærbar som hoved maskin er det smart men da er denne diskusjonen irelevant.

Har du en relativt liten pc i stua kan 2 ssd i raid være smart sammen med nas, har du en vanlig minitower er det ingen grun til ikke å flylle det med disker.

Lenke til kommentar

Kommer an på, om du driver med flere OS osv er det like greit å ha et par disker ekstra en å kjøpe nye og partisjonere.

Selv har jeg en 500 GB ssd, en 2TB disk med den gamle 128 GB SSD som cache som sekundær program disk.to 1TB disker er en blanding av alternaive OS og download og en 2TB disk somer download og backup disk. i tilleg dvd så det er 7 sata kontakter.

 

En NAS koster rimelig mye penger og ser ikke helt hensikten om du kun er en bruker. Klart har du en bærbar som hoved maskin er det smart men da er denne diskusjonen irelevant.

Har du en relativt liten pc i stua kan 2 ssd i raid være smart sammen med nas, har du en vanlig minitower er det ingen grun til ikke å flylle det med disker.

"Rimelig mye penger"

 

What? Har sett NAS'er til 2000,- med flere TB lagringsplass. NAS'er koster stort sett 200,- for HW og kabinett, og resten går rett i disker - slik om jeg kan se.

 

Men hovedpoenget mitt tidligere var at mini-ATX-pcer ikke har så mye plass til disker, og derfor kan RAIDR være en god investering. Jeg tenkte tidligere på å bygge meg en slik PC, da det var et helsikkes styr å få min gamle PC i miditower-størrelse på 15KG ned trappa.

 

Etter at spillingen tok av litt handlet jeg meg en god laptop istedet, og bygger nå en hjemmeserver. Vurderer å bytte harddisken i laptopen til SSD..

Lenke til kommentar

Snakker du om et eksternt HD kabinett?
Vil gjerne ha en link til NAS til 200kr, diskene vil jeg velge selv.

Personlig mener jeg at et NAS bør støtte 4-5 disker eller mer og høy overføringshastighet i diverse raid konfigurasjoner. Jo billigere de er jo tregere, virker det som på Komplett ihvertfall.
NAS er jo mer enn bare en harddisk som kan kobles til nettverket. Det er jo ofte en liten datamaskin med cpu, minne osv i de som fungerer best og de koster en del mer enn 200kr.

Finnes f.eks en Lacie 5x3TB NAS til demo pris 10.000kr på Komplett. :ohmy:

Lenke til kommentar

Snakker du om et eksternt HD kabinett?

Vil gjerne ha en link til NAS til 200kr, diskene vil jeg velge selv.

Personlig mener jeg at et NAS bør støtte 4-5 disker eller mer og høy overføringshastighet i diverse raid konfigurasjoner. Jo billigere de er jo tregere, virker det som på Komplett ihvertfall.

NAS er jo mer enn bare en harddisk som kan kobles til nettverket. Det er jo ofte en liten datamaskin med cpu, minne osv i de som fungerer best og de koster en del mer enn 200kr.

Finnes f.eks en Lacie 5x3TB NAS til demo pris 10.000kr på Komplett. :ohmy:

 

Regner vel med at den bruker enten SAS disker eller energivennlige og støyfrie harddisker som koster gjerne 1000,-++ per stykk, så det er vel 5000-6000kroner bare i disker. Så kommer kabinett, software, god hardware (lacie har utrolig god kvalitet) osv, samt raid kontrollere som koster en del de også.

 

Du kan jo sette opp en sjøl. Finn en pc og et kabinett, handle noen disker og bruk FreeNAS som OS. Burde vel ikke koste mer enn rundt 4000-5000, om ikke billigere om du allerede har disker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...