Gå til innhold

Siviløkonom utdanning og matte


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli en økonom eller en siviløkonom siden jeg er ganske interresert i å jobbe med økonomi (bank, markedsføring osv). Og jeg lurer på om, når du tar utdanningen eller får en jobb da. Er det mye VANSKELIG matte? Jeg anser meg selv som en ganske ok person i matte, kanskje under snittet for å være helt ærlig. Men jeg er ganske flink med å ''manage'' penger da, og matte som pluss,minus,multiplikasjon,prosent,grafer, statistikk,prognoser,busjett osv. sånne greier jeg lett. Og jeg tenker at en sivil/økonom jobber jo med økonomi som sikkert har sånne type matematikk i seg hvis jeg velger en stilling som ikke er altfor avansert. Jeg er faktisk ikke så altfor opptatt med lønn og sånnt, vil bare ha nok penger å rutte med for å leve et godt og hederlig liv. Og jeg var ganske interresert i å jobbe med IT (dataingeniør, elektroingeniør) men er bare orker ikke alt stresset med R1 og R2 matte og fysikk.

Setter pris på alle svar :)

 

Lurer også på om (sivil)økonom jobben er som filmene da. Du sitter i et kontor og jobber på en PC til du slutter. For jeg liker tanken med en sånn jobb. Vet ikke hvorfor folk ikke liker sånne jobber... jaja

Endret av DenStøggeEpla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst trenger du ikke å henge deg så mye opp i "siviløkonom" tittelen, men heller bachelor i økonomi og adm. + master. "Siviløkonom" er noe særnorsk, og om du tar utdannelsen utenfor norges grenser vil du ikke være "siviløkonom" men heller en økonom med master som tilsvarer nøyaktig det samme :)

 

Ellers kan jeg nevne at jeg også er veldig god med personlig økonomi og har veldig kontroll med hva som går ut og inn og planlegger godt månedsbudsjett. Når det er sagt hjelper dette meg null og niks i utdannelsen min, så ville ikke basert disse egenskapene på om jeg vil gjøre det godt på skolen eller ikke.

 

Når det kommer til matten kan dette faktisk avhenge veldig av hvilken skole man går på. Jeg tar utdannelsen i Danmark hvor vi har all matte på et semester noe som er helt sinnsykt i mine øyne, mens BI har et litt mindre pensum over 2 semestre.( Noe jeg absolutt ville foretrukket)

 

Resten av fagene har en del matte i seg i form av excel utregninger.

 

Man må generelt tåle store mengder tall hver dag, men ikke nødvendigvis i form av matten man hadde på VGS :)

Endret av tilttt
Lenke til kommentar

R1 og R2 er ikke spesielt hardt hvis man jobber litt med det. Greier man ikke å ta disse fagene så er man etter min mening ikke særlig forberedt på et relativt tungt studie. For å ta et eksempel, så har matematikk 1 på NTNU litt større pensum enn R2, og i tillegg tas faget på ett semester, ikke to. Vanskelighetsgraden er også mye høyere. Er man forberedt på dette så tror jeg at et siviløkonomstudie kan bli mye lettere.

 

R2 er ikke er krav for økonomistudier, men det er ikke dumt å vurdere å ta faget uansett.

Lenke til kommentar

R1 og R2 er ikke spesielt hardt hvis man jobber litt med det. Greier man ikke å ta disse fagene så er man etter min mening ikke særlig forberedt på et relativt tungt studie. For å ta et eksempel, så har matematikk 1 på NTNU litt større pensum enn R2, og i tillegg tas faget på ett semester, ikke to. Vanskelighetsgraden er også mye høyere. Er man forberedt på dette så tror jeg at et siviløkonomstudie kan bli mye lettere.

 

R2 er ikke er krav for økonomistudier, men det er ikke dumt å vurdere å ta faget uansett.

 

R2 er vel strengt tatt ingeniørmatte. Hva i R2 bruker man til økonomi? R2-læreren jeg hadde på Sonans sa at det han underviste i R2 var vanskeligere enn det han underviste i økonomi...

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg går selv første året økonomi på Høgskolen i Bergen. Hadde 4 i S2-matte fra videregående og det vi går gjennom nå bygger i hovedsak på det vi lærte der. Skal ærlig si at jeg sliter såpass med matten at det går utover de andre fagene jeg tar. Heldigvis er dette halvåret det eneste med et rent mattefag, så består man den så brukes stor sett bare de økonomi-relaterte emnene fra mattefaget videre i utdannelsen.

Lenke til kommentar

Økonomi er mye tall, og du er nødt til å like matte, ikke bare penger. Det er lite vits i selve studiet å være glad i din personlige økonomi og ha budsjett osv. Har hatt faget personlig økonomi og ikke en gang foreleseren lager budsjett.

 

Jeg går på BI og av det jeg har hatt nå bruker vi veldig mye algebra, derivasjon/integrasjon og statistikk(som er et eget fag og man bruker det mye videre). Spesielt det å ha kontroll på algebraen og regneregler der er veeldig nyttig.

Lenke til kommentar

 

R2 er vel strengt tatt ingeniørmatte. Hva i R2 bruker man til økonomi? R2-læreren jeg hadde på Sonans sa at det han underviste i R2 var vanskeligere enn det han underviste i økonomi...

Som sagt, det handler om å være trygg på matten og av den grunn danne et godt grunnlag for videre matte. Kan man matte godt, så er det enklere å lære seg økonomi enn motsatt.

 

Hva man bruker R2 til i økonomi? Rekker, funksjoner, integraler, derivasjon, etc.

Lenke til kommentar

takk for alle svar folkens!

Først vil jeg svare dere ved å si at jeg er 16 år gammel og går på Horten VGS og jeg har foreløbig 1P matte. Hadde 1T men det ble bare for mye, ikke for vanskelig!
Og jeg går jo mitt første år på VGS så jeg har MASSE å lære i mattematikken(vi har såvidt startet med noe engang).
Jeg vil vel ikke sagt at jeg henger meg opp i sililøkonom tittelen da. bruker den bare for å få fram det jeg prøvde å si (på en veldig rar måte), men jeg vet altså at det er forskjell på økonom og en siviløkonom og at de holder på med masse annet en bare i bank osv. Jeg har jo forsåvidt tenkt å ta utdannelsen min ved HVB (høgskolen i vestfold og buskerud) og der har de jo også et realfag kurs der jeg kan da R1 og R2 og FYS1 på 6mnd tror jeg det sto. Og der så tror jeg at mesteparten av matten tas på PC (excel, Ti-Nspire eller noe sånt).

Og Nimrad. Jeg tenker ikke bare på penger når jeg snakker om å bli en økonom, man holder sikkert på med kalkulering av industrivekst osv osv?

 

 

 

Lenke til kommentar

takk for alle svar folkens!

Først vil jeg svare dere ved å si at jeg er 16 år gammel og går på Horten VGS og jeg har foreløbig 1P matte. Hadde 1T men det ble bare for mye, ikke for vanskelig!

Og jeg går jo mitt første år på VGS så jeg har MASSE å lære i mattematikken(vi har såvidt startet med noe engang).

Jeg vil vel ikke sagt at jeg henger meg opp i sililøkonom tittelen da. bruker den bare for å få fram det jeg prøvde å si (på en veldig rar måte), men jeg vet altså at det er forskjell på økonom og en siviløkonom og at de holder på med masse annet en bare i bank osv. Jeg har jo forsåvidt tenkt å ta utdannelsen min ved HVB (høgskolen i vestfold og buskerud) og der har de jo også et realfag kurs der jeg kan da R1 og R2 og FYS1 på 6mnd tror jeg det sto. Og der så tror jeg at mesteparten av matten tas på PC (excel, Ti-Nspire eller noe sånt).

Og Nimrad. Jeg tenker ikke bare på penger når jeg snakker om å bli en økonom, man holder sikkert på med kalkulering av industrivekst osv osv?

 

 

 

Man kalkulerer ikke mye på industrivekst nei. På bachelor graden er det veldig lite fra dagens økonomiske situasjon. Her lærer man økonomiske grunnprinsipper som mikro og makroøkonomi, regnskapsføring, statistikk osv. Dette er kunnskap som avhenger veldig lite om hvordan dagens økonomi ser ut

 

Det man regner på er profittmaksimeringer, marginer, kostnader (minimere kostnader), lagerbeholdninger osvosv. - altså ting som har med økonomiske avgjørelser å gjøre.

 

Men husk at økonomi er noe av det mest allsidige man kan utdanne seg i, og man har uendelige muligheter hva angår jobb. Så det er ikke et dumt valg å ta økonomistudie, lykke til :)

 

EDIT: det kan hende at jeg misforsto hva du mente angående den sisste setningen din... Jeg lar dette svaret stå uansett hehe.

Endret av tilttt
Lenke til kommentar

 

R2 er vel strengt tatt ingeniørmatte. Hva i R2 bruker man til økonomi? R2-læreren jeg hadde på Sonans sa at det han underviste i R2 var vanskeligere enn det han underviste i økonomi...

Integrasjon er så vidt meg bekjent kun på R2, og det bruker man til økonomi når grafene blir litt mer fancy enn de rette linjene i førstesemester-fagene.

Lenke til kommentar

Man kalkulerer ikke mye på industrivekst nei.

Du har ikke kommet til regresjon ennå, eller? :tease:

 

TS: Generelt ligger det mye matte i bunn av omtrent alt av økonomi, så jo mer matte du har, desto enklere er det å lære økonomi. Jeg er samfunnsøkonom, så det er kanskje litt annerledes for siviløkonomer, men jeg hadde mye mer nytte av matte og fysikk enn de som hadde samfunnsøkonomi på videregående hadde av det.

Lenke til kommentar

Du har ikke kommet til regresjon ennå, eller? :tease:

 

TS: Generelt ligger det mye matte i bunn av omtrent alt av økonomi, så jo mer matte du har, desto enklere er det å lære økonomi. Jeg er samfunnsøkonom, så det er kanskje litt annerledes for siviløkonomer, men jeg hadde mye mer nytte av matte og fysikk enn de som hadde samfunnsøkonomi på videregående hadde av det.

veldig spent på hvilken skole du går på som regner på industrivekst? samme om man lærer matten, men matten er kun teoretisk :)

Regresjon hadde jeg 1 semester:)

 

Ser forresten at du er samfunnsøkonom. Har hørt at det ligger enda mer matte og statistikk(?) i samfunnsøkonomi enn "vanlig" økonomi?

Endret av tilttt
Lenke til kommentar

Integrasjon er så vidt meg bekjent kun på R2, og det bruker man til økonomi når grafene blir litt mer fancy enn de rette linjene i førstesemester-fagene.

 

Når jeg hadde 2MX hadde vi integrasjon (selv om det ikke var mye)... :shrug: Om man kan derivasjon tar det ikke lang tid for å forstå integrasjon uansett.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg kunne jo fortalt min historie med matten da. Jeg tok 1MX på VGS, og ikke noe mer. Når jeg fylte 23 år begynte jeg å studerer økonomi og administrasjon på BI og husket så og si ingenting matte. Jeg har da egentlig alltid vært ganske god i matte, så når jeg kom på BI så tok det bare et par uker før jeg kom inn i det (jeg var veldig blank - kunne ikke enkel algebra). BI har dog gjort det sjakktrekket at de har matte over 2 semester, så for oss som ikke husker/ikke er så gode i matte, så får man det inn med teskje til å begynne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...