Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva regnes ikke som trim?


Heika98

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe moped til våren og lurer litt på hva jeg kan gjøre for å få den til å gå bedre, uten å trimme den. Jeg regner med at ting som å fjærne plomberinga, sette på effektanlegg, o.l. regnes som trim? Men regnes å bytte drev som trimming? Det har jo strengt tatt ikke noe å gjøre med effekten til motoren. Finnes det andre ting man kan gjøre for å få den til å gå bedre uten å trimme den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet det, men er faktisk ulovlig å ha høyere hastighet enn 45 på en moped. :(

tror færre ville kjøpt trimsylinder om 45 grensen hadde blitt fjernet, burte aldri vært foreslått engang!

 

Jeg lurer bare på hva som skjer om man ruller ned en bakke i f.eks 70 km, og det er 80 på stedet. Men har jo ikke trimmet den, og kan ikke tas for noe ulovlig. Det har aldri vært forbudt å rulle.

Lenke til kommentar

Ta lappen til lettsykkel om du vil ha noe bedre.

Jeg har allerede tatt lappen for moped, så neitakk.

 

Joda, sett utfor en skikkelig bratt bakke. Eller fritt fall. Kommer garantert over 45 km/t...lovlig. :)

Da jeg hadde kjøretimer og kjørte med orginal moped (leid) fikk jeg 50 på sletta og 75 i bakke. Lovlig eller ikke, med en trailer i ræva har jeg ikke tenkt å bremse.

 

nei, uforsvalig da en moped ifølge vognkort ikke er konstruert for hastigheter over 45km/t.

De er konsturert for hartigheter opp mot 80 km/h, men du vet Norge. Her må de være plombert til maks 45-50 km/h.

Lenke til kommentar

det er ulovlig, men tror de hadde latt deg gå.

 

Tror faktisk ikke de kan si noe. Det er ikke førerens feil at ingen har satt på en sperre som hindre mopeden å rulle i mer enn 45 km/t. Så man har sitt på det tørre i dette tilfelle.

Da må de gå på importøren isåfall. :)

Endret av Maximalyd
Lenke til kommentar

de KAN si noe, men tviler på at de hadde fått noe på deg annet enn en liten bot.

 

Den bota hadde jeg aldri betalt i og med jeg ikke har brutt noen lover. Det finnes ingen lover mot hvor fort man kan rulle så sant man ikke overstiger fartsgrensa på stedet. Og trim har man jo ikke foretatt seg. Hvis JEG ikke har gjort noe fysisk med motor/drev/potte altså tekniske inngrep på mopeden for å få den raskere, har dem ingen sak.

Ringte akkurat nå til en jeg kjenner som faktisk er advokat, og han sa det. :)

 

Det spørs vel hva loven egentlig sier. Men jeg har aldri hørt om noen som er tatt for å kjøre for fort med moped (med under den egentlige fartsgrensen) uten at sykkelen har vært trimma. Er vel også sjeldent at politiet har fartskontroll i nedoverbakker?

Jeg mente at man selvfølgelig holdt seg unna fartsgrensa på stedet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...