Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva regnes ikke som trim?


Heika98

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite sannsynlig. Merket med en gang hvor fort mopeden mistet både fart og kraft i oppoverbakker da jeg kjørte originalt. Ble mye kjøring på lave gir. Angrer selv aldri på at jeg monterte trim.

Ja, jeg husker hvordan det var i bakkene på oppkjøringa, men det var med slike scooter mopeder (etter min mening det verste jeg noen gang har kjørt), så jeg tenkte kanskje det er litt bedre med gir mopeder. Det blir nok et lite effektanlegg og noe annet drev på meg, men vi får se. Det er enda et halvt år til den tid.

Lenke til kommentar

Ja, der sier du noe. Jeg kjenner en som har en tempo corevette, kanskje han vil selge den.

Veteranene tåler jo dessuten å trimmes til himmelen.

 

Alt kan jo trimmes så mye du vil å overleve, så lenge du gjør det rett. Regelen om at mopeden kan gå 45 km/t trådte i kraft i 1997, så mopeder typegodjent før det går litt bedre. Honda MT-5 og Suzuki TSX er vel noe av det raskere du får, som fortsatt tåler masse juling. De klarer 55 omtrent, helt originalt.

 

For å svare på spørsmål om trimming: Det er ulovlig, uansett hva du gjør. Før en luring sier at du kan bruke "effektanlegg" som er E9 godkjent, og dermed er det lov: Ja, men da er det ikke trimming lenger, så fremt mopeden ikke går fortere enn 45.

 

Dette med at en moped kan gå fortere enn 45 km/t originalt, lever fra forhandler, og at fører dermed slipper unna, er feil. Det er førers ansvar at mopeden ikke kan oppnå høyere hastighet enn 45 km/t, uansett. Så om mopeden din er helt original, og går 50, er det ikke lov. Jeg kjørte selv trimmet moped, og hadde ingen problemer med det. Min bror kjørte trimmet moped i fire dager før han ble avskiltet.

Lenke til kommentar

Ellers kan du gjøre som meg og trimme. Så tar du sjansen på å ikke få noen problemer, men står evt for konsekvensene.

Har alltid trimmet og kommer aldri til å gjøre noe annet. Men nå bor jeg på landet da.

Jeg kommer jo ikke til å kjøpe veteran. Jeg bor også på landet, men jeg tror ikke jeg kommer til å trimme så mye.

Lenke til kommentar

Trim er trim. Du får helt lik bot uansett hva du gjør.

Min erfaring er at om du har alt i orden med lys, kåper, hjelm, skilt i forsvarlig vinkel osv. Så får du ikke problemer med mindre du har veldig uflaks.

Politimenn er mennesker de også.

 

Hvilken vinkel på skiltet regnes som "en forsvarlig vinkel".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Slik jeg har forstått det nå har du fått deg Aprilia RX/SX50 (det beste merket :p ), så dette er vel egentlig utgått?

Uansett, Politiet kan egentlig ikke stoppe deg ved å gå fortere enn 45 km/t.. De må ha et saftig bevisgrunnlag. Politiene her i området er iallefall ekstremt greie karer, og lar til og med underbody effektanlegg "gå forbi". De må garantert ha deg på tralla for å kunne bevise noe hvis du faktisk har det originale anlegget på, og der vil den ikke bikke langt over 45 km/t uansett. Har du synlig trim og hørbar trim trengs derimot ikke tralla.. (Litt synd for meg, men for all del: lover er lover :p )

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det nå har du fått deg Aprilia RX/SX50 (det beste merket :p ), så dette er vel egentlig utgått?

Uansett, Politiet kan egentlig ikke stoppe deg ved å gå fortere enn 45 km/t.. De må ha et saftig bevisgrunnlag. Politiene her i området er iallefall ekstremt greie karer, og lar til og med underbody effektanlegg "gå forbi". De må garantert ha deg på tralla for å kunne bevise noe hvis du faktisk har det originale anlegget på, og der vil den ikke bikke langt over 45 km/t uansett. Har du synlig trim og hørbar trim trengs derimot ikke tralla.. (Litt synd for meg, men for all del: lover er lover :p )

Aprilia RX 50 utgått? Hva mener du med det?

 

Jeg hadde trengt meg så diskre trim som mulig. De har uansett ikke lov til å be om å få teste om den går i mer enn 45, og så lenge det ikke er åpenbar trim så er det ikke noen grunn til at de skal misstenke det. Jeg hadde tenkt med LeoVince V6 annlegg som ser akkurat lik ut som det orginale, og et sylinder kit med samme boring som orginal, men som gir økt effekt, samt. dyse opp og bytte drev. Jeg skal kjøpe ny moped til våren så dette vil bli gjort på den.

 

BTW jeg har en Aprilia RX 50 fra 2007 som jeg skal selge om noen er interessert. Ikke trimma. Send PM om interesse.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det nå har du fått deg Aprilia RX/SX50 (det beste merket :p ), så dette er vel egentlig utgått?

 

Uansett, Politiet kan egentlig ikke stoppe deg ved å gå fortere enn 45 km/t.. De må ha et saftig bevisgrunnlag. Politiene her i området er iallefall ekstremt greie karer, og lar til og med underbody effektanlegg "gå forbi". De må garantert ha deg på tralla for å kunne bevise noe hvis du faktisk har det originale anlegget på, og der vil den ikke bikke langt over 45 km/t uansett. Har du synlig trim og hørbar trim trengs derimot ikke tralla.. (Litt synd for meg, men for all del: lover er lover :p )

Du har flaks, de fleste politifolk er ganske harde på trimmede mopeder. Kommer an på mye annet.

 

Aprilia RX 50 utgått? Hva mener du med det?

 

Jeg hadde trengt meg så diskre trim som mulig. De har uansett ikke lov til å be om å få teste om den går i mer enn 45, og så lenge det ikke er åpenbar trim så er det ikke noen grunn til at de skal misstenke det. Jeg hadde tenkt med LeoVince V6 annlegg som ser akkurat lik ut som det orginale, og et sylinder kit med samme boring som orginal, men som gir økt effekt, samt. dyse opp og bytte drev. Jeg skal kjøpe ny moped til våren så dette vil bli gjort på den.

 

BTW jeg har en Aprilia RX 50 fra 2007 som jeg skal selge om noen er interessert. Ikke trimma. Send PM om interesse.

Ville ikke anbefale LeoVince V6 om du skal ha noe diskret. LeoVince er ei av de pottene som bråker mest. Du vil heller ikke få noe utbytte av å bytte til en sylinder med samme boring, effekten vil ikke gjenspeile seg i prisen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...