Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva regnes ikke som trim?


Heika98

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

du blir bra analkjørt om du kjører ned og dreper en unge fordi du sjekke toppfarta og traff h*n i 80 kmt

Faen er det du rører om da?? Uansett om man setter seg i din fantasi tror jeg ikke det blir reslisert at politiet/rettsdommere har analt samleie med deg... ? Du blir like fucked om du kjører ned en unge i 45 km/t

Lenke til kommentar

Faen er det du rører om da?? Uansett om man setter seg i din fantasi tror jeg ikke det blir reslisert at politiet/rettsdommere har analt samleie med deg... ? Du blir like fucked om du kjører ned en unge i 45 km/t

Ser det er mange rare meninger ute å går her anngående trimming. Jo det er faktisk værre om du kjører på en unge med trimmet moped. For i utgangspunktet er ikke mopeden lengere å regne for moped om den går fortere enn 45kmt. Uansett om du holdt 45kmt når du traff ungen. Ergo du fører ett kjøretøy du ikke har førerkort for. Da risikerer du bot for å kjøre uten førerkort. Vanligvis Ca 6000kr første gang du blir tatt. Om du har førerkort for lett mc så er det litt bedre. Men du har heller ikke gyldig forsikring fordi den er forsikret som moped med fartsbegrensning på 45kmt. Det du risikerer er at du blir erstatnings ansvarlig ved en ulykke. Faktisk uansett om ulykken var din feil eller ikke.

 

Jada, du kan faktisk trimme en moped lovlig! Det du må passe på er at mopedens effekt ikke overstiger tillat max effekt og max tophastighet for kjøretøy gruppen. Men det er fulstendig lovlig å optimalisere effekt kurven. En moped levert fra forhandler i Norge er skjelden optimal. Men om du fjerner plomberinger eller setter på effektanlegg osv. så må mopeden vises biltilsynet som ombygget kjøretøy. Har du godkjennings papirer fra TUV eller tilsvarende godkjennt myndighets organ, er det ingenting i veien for dette bare det blir riktig utført. Biltilsynet skriver da inn i vognkortet hva som har blitt forandret og godkjennt. (Koster ca 900kr). Hva kan du tjene på dette? Jo en optimal effektkurve gir deg bedre drag i bakkene og bedre drivstoff forbruk. Hva koster det å få dette riktig utført? Tja, mye mere en du sparer på drivstoff om du ikke har bremsebenk til å teste effekt selv.

 

For å si det på en enkel måte, om du ikke er mekaniker med tilgang på alt nødvendig utstyr så kan du nesten glemme å få en trimmet moped godkjennt og lovlig. Men når det er sagt så må jeg nevne at jeg har nå kjørt trimmet moped i snart 4 år daglig. (Vel og merke skjult trim. Du finner ikke noe bråkete effektanlegg på min moped). Enda har jeg til gode å bli stoppet av politiet. Hvorfor? Jo fordi jeg kjører med vett. Det at jeg er godt voksen hjelper nok også litt. Driver du med idiot kjøring så blir du selvfølgelig stoppet. Kjører du mye på natten i helger og lignende så må du også regne med å bli stoppet. Men om mopeden din ser lovlig ut og ikke bråker så skal det mye til for å bli tatt for trim. Så sant du ikke har drevet å kjørt tulling så de leter etter en grunn for å ta deg.

 

En av de vanligeste grunnene for at politiet stopper mopedister er bråkete kjøring i boligfelt eller sentrums områder om natten. Eller at du har 80kmt når du møter dem etter veien. Er jo lov til å bruke vett. 30 soner gjelder også mopeder. Får du masse naboklager for støy på natten så må du regne med å bli stoppet. :innocent:

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Ser det er mange rare meninger ute å går her anngående trimming. Jo det er faktisk værre om du kjører på en unge med trimmet moped. For i utgangspunktet er ikke mopeden lengere å regne for moped om den går fortere enn 45kmt. Uansett om du holdt 45kmt når du traff ungen. Ergo du fører ett kjøretøy du ikke har førerkort for. Da risikerer du bot for å kjøre uten førerkort. Vanligvis Ca 6000kr første gang du blir tatt. Om du har førerkort for lett mc så er det litt bedre. Men du har heller ikke gyldig forsikring fordi den er forsikret som moped med fartsbegrensning på 45kmt. Det du risikerer er at du blir erstatnings ansvarlig ved en ulykke. Faktisk uansett om ulykken var din feil eller ikke.

 

Jada, du kan faktisk trimme en moped lovlig! Det du må passe på er at mopedens effekt ikke overstiger tillat max effekt og max tophastighet for kjøretøy gruppen. Men det er fulstendig lovlig å optimalisere effekt kurven. En moped levert fra forhandler i Norge er skjelden optimal. Men om du fjerner plomberinger eller setter på effektanlegg osv. så må mopeden vises biltilsynet som ombygget kjøretøy. Har du godkjennings papirer fra TUV eller tilsvarende godkjennt myndighets organ, er det ingenting i veien for dette bare det blir riktig utført. Biltilsynet skriver da inn i vognkortet hva som har blitt forandret og godkjennt. (Koster ca 900kr). Hva kan du tjene på dette? Jo en optimal effektkurve gir deg bedre drag i bakkene og bedre drivstoff forbruk. Hva koster det å få dette riktig utført? Tja, mye mere en du sparer på drivstoff om du ikke har bremsebenk til å teste effekt selv.

 

For å si det på en enkel måte, om du ikke er mekaniker med tilgang på alt nødvendig utstyr så kan du nesten glemme å få en trimmet moped godkjennt og lovlig. Men når det er sagt så må jeg nevne at jeg har nå kjørt trimmet moped i snart 4 år daglig. (Vel og merke skjult trim. Du finner ikke noe bråkete effektanlegg på min moped). Enda har jeg til gode å bli stoppet av politiet. Hvorfor? Jo fordi jeg kjører med vett. Det at jeg er godt voksen hjelper nok også litt. Driver du med idiot kjøring så blir du selvfølgelig stoppet. Kjører du mye på natten i helger og lignende så må du også regne med å bli stoppet. Men om mopeden din ser lovlig ut og ikke bråker så skal det mye til for å bli tatt for trim. Så sant du ikke har drevet å kjørt tulling så de leter etter en grunn for å ta deg.

 

En av de vanligeste grunnene for at politiet stopper mopedister er bråkete kjøring i boligfelt eller sentrums områder om natten. Eller at du har 80kmt når du møter dem etter veien. Er jo lov til å bruke vett. 30 soner gjelder også mopeder. Får du masse naboklager for støy på natten så må du regne med å bli stoppet. :innocent:

Defenisjonen på en moped er vel et kjøretøy på to eller fire hjul som ikke veier over 150 KG og ikke har mer enn en 50 ccm motor med fartsgrense 45 km/t. Så lenge mopeden oppfyller de kravene så er de vel å regne som en moped. Det står ingenting om at den ikke kan kjøre over 45 km/t eller at den ikke kan ha mer enn 2 hk. Det står bare at fartsgrensen for moped er 45 km/t. Så om du ikke har trim sylinder, kjører i mer enn 45 og har gjort noe med mopeden som gjør at den veier over 150 kg så er det ingenting de kan ta deg på. Med mindre du har effektanlegg som lyset trim lang vei.

 

Det finnes mange effektanlegg som er CE godkjent for veibruk, så om du kjøper et sånn og viser sykkelen til biltilsynet så kan vel de skrive det inn i vognkortet. De anleggene er plombert, men det er ganske enkelt å fjærne plomba. Det fine er at de gjerne ser lik ut som org. og høres gjerne nesten ut som org. BTW når vi snakker om plombeing, hvor er Derbi mopeder plombert? Jeg tenker på girmopeder. Det er en i svanehalsen, men jeg vet det er i allefall en til. Hvor finner jeg den/de?

 

Det finnes jo erstatningsylinder som ikke øker volum, men effekt, CE godkjente effektanlegg, og masse annet stasj som ikke verken ser ut som, eller høres ut som trim. Så det er nok ikke vanskelig å ha skjult trim. Men når jeg tenker på det, er det lov å endre dreving for å øke aksen? Det kan man vel gå godkjent i vognkort?

Lenke til kommentar

Det er det ikke på min, men jeg har girmoped.

Det er enten for en slags katalysator, eller kan også fungere som en plombe. Søkte litt og fant ut at mange kappa av blindrøret og tetta det for og få mer fart. Var mest og hente på girmoped, siden de er i hovedsak plombert i eksosen.

( I alle fall på litt eldre mopeder)

Lenke til kommentar

Det er enten for en slags katalysator, eller kan også fungere som en plombe. Søkte litt og fant ut at mange kappa av blindrøret og tetta det for og få mer fart. Var mest og hente på girmoped, siden de er i hovedsak plombert i eksosen.

( I alle fall på litt eldre mopeder)

Jeg leste på mopedportalen at man skulle tette blindrøret når man fjærna plomba på org. eksosanlegg. På min moped så hadde forrige eier fjærna plomba i svanehalseen og klemt igjen blindrøret og tetta det med sveising, så den er sikkert en del av plomba. Jeg skal kjøpe ny moped til våren, og da starter jeg nok med å fjærne plomba i luftfilterboksen og i forgasseren, bytte drev og dyse. Så får jeg se om det blir effektanlegg etter hvert.

Lenke til kommentar

WTF

 

 

Faen er det du rører om da?? Uansett om man setter seg i din fantasi tror jeg ikke det blir reslisert at politiet/rettsdommere har analt samleie med deg... ? Du blir like fucked om du kjører ned en unge i 45 km/t

 

fy faen så bokstavlig dere tar det da.. samme faen hva de små hodene dere tenker så er det verre å kjøre ned noen med trimma moped samme FAEN... uasnett hvor stor sannsynlgihet det er for at dere treffer noe så vet man aldri hvorfor tror dere mange kresjer heleforbanna tia?? kan være alt fra at du sjekker speedoet til du nyser som avgjør om du kjører av veien eller holder deg på veien!

 

ta å ro ned hormonene deres... herregud

Lenke til kommentar

Jeg leste på mopedportalen at man skulle tette blindrøret når man fjærna plomba på org. eksosanlegg. På min moped så hadde forrige eier fjærna plomba i svanehalseen og klemt igjen blindrøret og tetta det med sveising, så den er sikkert en del av plomba. Jeg skal kjøpe ny moped til våren, og da starter jeg nok med å fjærne plomba i luftfilterboksen og i forgasseren, bytte drev og dyse. Så får jeg se om det blir effektanlegg etter hvert.

der er ikke plombering i forgasseren medmindre du har kjøpt kina sak. skrudd forbanna masse på moped og bil og eneste plassene der er plobering er

 

Innsug

eksos (noen har i lyddemperen også)

luftlifter

NOEN har tilogmed på "gassen" slik man aldri kan gi full gass.. men igjen .. kina..

 

lite aktiv her. myyye mer aktiv på Mopedportalen der jeg har tittelen "små-proff" som dem kaller det..

 

 

 

 

det blindrøret dere snakker om demper lyden mer og sørger for en liten smule mer motstand (plombering-stil)

 

men ellers er det en fin start du har :) ikke drev for tungt.. orginale mopeder går dass :p

Endret av glennm95
Lenke til kommentar

der er ikke plombering i forgasseren medmindre du har kjøpt kina sak. skrudd forbanna masse på moped og bil og eneste plassene der er plobering er

 

Innsug

eksos (noen har i lyddemperen også)

luftlifter

NOEN har tilogmed på "gassen" slik man aldri kan gi full gass.. men igjen .. kina..

 

lite aktiv her. myyye mer aktiv på Mopedportalen der jeg har tittelen "små-proff" som dem kaller det..

 

 

 

 

det blindrøret dere snakker om demper lyden mer og sørger for en liten smule mer motstand (plombering-stil)

 

men ellers er det en fin start du har :) ikke drev for tungt.. orginale mopeder går dass :p

Hvordan dreving anbefaler du? Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Jepp, å endre dreving er ulovlig. Og for guds skyld, ikke kjøp helt ny moped for så å trimme den..

Ja, tenkte det samme. Jeg innså i går at det er litt dumt å bruke 20000 på en splitter ny moped og så 3000-5000 på trim. Det føles ikke rett når jeg har en moped fra 2007 som er litt rust her og der (overflate rust), som har vært skjært, og som jeg nesten ikke har betalt noe som helst for. Jeg synes det er lettere å trimme den enn en ny moped. Egentlig så er det eneste jeg trenger å gjøre for å få den klar til sommeren å hoone sylinderen og kjøpe nytt bakdekk.

 

BTW har noen en teori om hvorfor speedometeret mitt ser ut til å vise turtall isteden for hastighet? I følge den så kjører jeg i 50 når den står å bakker i fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, å endre dreving er ulovlig. Og for guds skyld, ikke kjøp helt ny moped for så å trimme den..

Hva synes du om kun effektanlegg på ny moped da? Jeg liker ikke helt tanken på å ikke ha et plombert eksosanlegg å sette på om jeg plutselig må på visning med den.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Det jeg selv har er 2013 modell Aprilia SX50 med #88 dyse og MHR Replica effektanlegg, og ærlig talt vil jeg heller anbefale andre å gå en annen vei enn det jeg gjorde. I det en har tatt den ut av forhandleren har den jo allerede gått 3000,- ned i verdi, minst.. :(

 

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg gitt blanke i den original sylinder som er skjært, og heller kjøpt en litt middels sylinder som er "uknuselig", f.eks. Airsal T6 Asso. Prisen er grei, og kvaliteten og ytelsen er selvsagt deretter. Likevel er det ikke mye som kan gå galt, uansett hvor hardt du prøver :p

 

Deretter hadde jeg gått etter rusten, pusset det ned og gjort en skikkelig jobb, eller bare gått over med rustfjerner. Er det bare effektanlegget som har rust på seg er det noe som skjer med alle mopeder. Det originale mitt begynte å få rust etter ei uke med plombe flensen, og Malossi effektanlegget fikk det sikkert enda fortere, men da litt mer synligere rust. Vurderer å lakkere det om ikke alt for lenge, og da har jeg jammen ikke hatt det lenge!

 

Har du vurdert å skifte sikring? Kan være så enkelt, eller noen punkter på ledninger hvor isolasjonen er dårlig og kortslutter. Du får 10A (org. 7,5A, men når du først skal handle nye sikringer gå for 10A) sikringspakke (er en del sikringer oppi) til under 20 kroner på Biltema :)

 

I tillegg til prisen på ny moped må man jo registrere, klargjøre, osv. Her går det fort 2000 kr,-. Etter dette må man ha den inn på service etter bare 1000 km, noe som går utrolig fort med effektanlegg. Originalt tar det vel noen måneder, kommer litt an på hvilken tid på året du kjøper den. Servicen koster hele 1400 kr,- lokalt her, noe som jeg mener er helt absurd ettersom at det eneste de gjør er å bare se over mopeden og skifte plugg, som koster ~20-30 kr,- på Biltema. (BR9ES, dette kan du selv ta med den du har nå)

 

Ikke bare det, en har også har en forsikring o.l. som er en del kjipere på ny moped. Tror at jeg betaler 3800kr,- året for full kasko, men da står forsikringen på faren min som har 80% bonus.

 

Uansett, du kan jo legge ut bilde av stedene du har rust, så kan jeg kanskje hjelpe deg mer der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...