Gå til innhold

Bestilling av ny Sony Vaio bærbar PC.. Trenger noen råd?


Anbefalte innlegg

Hallo :) Jeg har sett på ny bærbar PC og vurderer en Sony Vaio bærbar PC.. Jeg har vært innom sony.no og der kunne jeg tilpasse min egen PC og det er det jeg gjerne vil..

 

Og jeg vet hva jeg vil ha!

 

PCen skal ha Intel Core i5 eller Intel Core i7 prosessor, men mer enn 1,3 GHz og skjermkortet er ikke så viktig igjen.. 1 GB eller 2 GB er ikke så viktig. i5 Quad-Core hadde også vært bra.

 

Jeg vil heller ha SSD enn HDD, fordi en SSD er dobbelt så rask! 500 til 1 TB
Ja, SSD er noe dyrere men mye raskere!

 

Problemet mitt er at jeg gjerne skulle bestilt PCen i rosa fordi jeg vurderer en gave til noen andre og ikke til meg selv.

 

Og når jeg går inn på tilpass hos sony.no så står det tilgjengelige farger: Sort, hvit eller rosa

 

men når jeg kommer inn i tilpassingen så finnes det ikke noe rosa alternativ.

 

Jeg vil egentlig hatt Windows 7 fremfor Windows 8 (8.1) og det står at man kan gå nedgradere til Windows 7 men at det kanskje vil gå utover funksjonen på pcen. men windows 7 er ikke noe alternativ å velge på siden der.. men må jeg velge Windows 8 så gjør jeg det.

 

Forhørte meg litt om akkurat Windows 7 på Sony sine sider.. og jeg fikk forfalt at jeg måtte da evt kjøpe lisens hos Komplett.no til 2000 kroner for å få det til og da trur jeg at bare driter i det og velger Windows 8 isteden. Man lærer seg det fort etterhvert uansett :)

 

Men eneste som bekymrer meg er fargen aller mest!

 

Jeg skal ikke bestille riktig ennå men kanskje etterhvert om jeg får til det med fargen.

Valget står mellom 4 GB til 8 GB.. 4,6 eller 8 GB. 1600 MT/s DDR3L SDRAM.. Hva passer bra til en bærbar PC sånn alround PC? Hva ville dere valgt ? :) Har ikke bærbar PC selv så veit ærlig talt ikke.

Noen som har erfaring med bestilling derfra (sony.no) ? :)

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal vedkommede bruke maskinen til?

 

Til vanlig surfign og slik ville jeg gått for i5 og 8gb minne.

Når det kommer til disk vil en 256/240gb ssd holde for de fleste. Skal du ha noe mer enn det blir det fort dyrt.

 

 

Skal hun bruke den til videoredigering osv, ville jeg ha gått for i7 pga hyperthreading.

 

Legg også merke til at du har forskjellige antall kjerner på i5 etter hvilken modell du velger, Se over listen her.

 

Når det kommer til GHz skal du ikke bekymre deg så voldsomt for dette. Grunn til lav GHz er generelt for å spare strøm og varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Trur det er surfing, facebook etc.. litt spill kanskje..

 

Jeg kan velge mellom Intel Core i5 4200U med 1,6 GHz og 3 MB smart cache eller Intel Core i7 4500U med 1,8 GHz og 4 MB smart cache.. hva blir forskjellen? i7 er vel litt raskere?

 

står ingenting om antall kjerner på prosessoren i bestillinga..

 

Skjermkort blir enten GeForce GT 740M 1 eller 2 GB.

 

 

En 750 GB harddisk holder tenker.. Ikke mulig å velge SSD harddisk!

8 GB 1600 MT/s DDR3L SDRAM

 

15,5" LED skjerm med 1920x1080

 

Velger jeg f.eks i5 prosessoren og skjermkortet 1 GB så koster PCen ca 7300 kr ferdig :)

 

Skiller 1000 kroner på i5 eller i7 prosessoren.. koster 8300 kr med i7.

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg gått for i5, den tusenlappen kan du legge en annen plass. For eks et etui å legge maskinen i under reise eller lignende.

En ssd hadde jo vært kurant, men dette kan du jo installere selv senere om det er ønskelig.

 

i7'en er marginalt raskere, men til fjøsboka og lignende vil du ikke merke noen forskjell.

Lenke til kommentar

personen jeg vurderer å gi en sånn PC til har en gammel bærbar PC fra før og jeg trur om jeg velger da evt som du sier i5 prosessoren med GeForce GT 740M 1 GB så og f.eks en "vanlig" harddisk som kjører 750 GB.

Så er dette nye produkter og vedkommende vil merke stor forskjell fra det hun har i dag :)

Ja, det hadde vært kurrant men dog dyrere og det er ingen alternativ hos Sony.

Men jeg skal tenke på hvilken prosessor jeg velger før jeg vurderer å kjøpe :)

Skal også vurdere innkjøp av en bærevæske :)

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...