Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Merkelig dom i forliksrådet.


bruno

Anbefalte innlegg

Min kjære fikk i dag en merkelig uteblivelsesdom fra forliksrådet, for det første har hun aldri fått noen krav på beløpet hun er dømt til å betale, for det andre har hun aldri fått noen brev fra forliksrådet selv om de tydeligvis har hennes adresse, hun har aldri inngått noen avtale om levering av strøm på dette stedet da hun har bodd helt andre steder, har heller ikke skrevet under noen fullmakter som gir andre myndighet til å opprette strømabonnement i hennes navn.

Det skal også nevnes at ut i fra sakspapirene var kun forliksrådets leder tilstede, ingen av forliksrådets medlemmer eller noen av partene, er det noen som vet hvordan jussen er i en sånn sak?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Identifiserer dommen henne nøyaktig? Dommen skal angi partene i saken.

 

En feilsendt dom (det er ikke hun som er saksøkt) kontakter du forliksrådet for å informere om at den er nettopp feilsendt.

 

Hvis dommen identifiserer henne rimelig entydig, og hun er sikker på at dette ikke angår henne, ta kontakt med motparten og forliksrådet og opplys om at hun aldri har hørt om dette før og at dette ikke er henne vedkommende. Hvis motparten går til tvangsfullbyrdelse, opplyser man overfor namsmannen at man er feil angitt part. Det kan være en fordel å kontakte advokat, fordi reglene om hva og hvordan man skal argumentere mot et krav som er fastslått ved fraværsdom i forliksrådet er ikke lett forklart. For min del mener jeg at det ikke vil være nødvendig å stevne motparten for tingretten for å få fastslått at det ikke eksisterer noe krav mellom dere (fordi det er adekvat å fremme den samme innsigelsen for namsmannen), men jeg jobber ikke med prosess og rettskraft til vanlig.

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Først må du finne ut om det faktisk er henne dommen dreier seg om, som nevnt ovenfor.

 

Hvis nei: Gi beskjed til forliksrådet og forklar det er feilsendt

 

Hvis ja: Da må du begjære oppfriskning av dommen, jf. Tvisteloven § 16-12 (1). Fristen er 1 mnd, jf. Tvisteloven § 16-13. Hvis dette ikke gjøres, vil dommen bli rettskraftig og da hjelper det ikke at du mener den er feil, den vil uansett utgjøre et tvangsgrunnlag.

 

Blir dommen rettskraftig kan den på visse vilkår gjenåpnes innen seks måneder fra man blir klar over gjenåpningsgrunnen, men dette er dyrt og fryktelig upraktisk.

Endret av ole-jakob
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ikke begjæres oppfriskning mot feil eller forsømmelser i forliksrådet, jfr. tvisteloven § 6-14 (4). Dette innebærer at også fraværsdommer angripes ved stevning til tingretten, i tråd med hovedregelen i første ledd.

 

Fristen for stevning er for øvrig også én måned (men det kan gis oppfriskning for fristoversittelse her).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett. Oppfriskning kan ikke begjæres mot fraværsdommer i forliksrådet. Forarbeidene til bestemmelsen er klare på at en fraværsdom må angripes ved stevning til tingretten.

 

Jeg kan da se tre løsninger:

Den første er at man stevner fraværsdommen inn for tingretten innen fristen på 1 mnd, jf. tvl. § 6-14 (1). Er dommen avsagt på feil grunnlag vil det normalt være en smal sak å vinne frem.

 

Den andre løsningen er at man går til ny sak med påstand om at det ikke eksisterer noe krav mellom partene. Jeg kan imidlertid ikke se at rettskraftreglene åpner for dette, jf. tvl. § 19-15.

 

Den tredje løsningen er at man begjærer gjenopptakelse, jf. § 6-14 (5). At dom er avsagt mot en part som ikke var lovlig innkalt eller hadde gyldig fravær, er en absolutt saksbehandlingsfeil etter § 29-21 (2) d) og gir grunnlag for gjenåpning etter § 31-3 (1) e).

Endret av ole-jakob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...