Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris på bytte av vannledning.


Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen her som vet hva som er "normalpris" for bytte av vannledning?

Er det noen tommelfingerregler om pris pr meter? Jeg skal bytte vannledning hjemme og det er ca 16m å grave. Gravingen foregår på min egen tomt, som er veldig lett tilgjengelig og kun sand i grunnen. Vannledningen min ligger på ca 1,5m dybde. Fikk pris av en entreprenør, men han skulle ha 40 000kr kun for graving, så kom utgifter til rør og rørlegger i tillegg. Jeg syntes det hørtes veldig dyrt ut.

Dette gjelder i Notodden området.

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller bare frem med spaden. Gravde 75m selv her for noen år siden.

Dog, en liten gravemaskin må jo være et legitimt alternativ såklart.

 

Ser ingen grunn til å betale blodpriser for en minste ting man skal gjøre på tomten/huset sitt.

 

+ for økning av styrke for rygg og nakke og bryst/armer. (helt gratis) ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Her er mine råd:

1) Grave selv

2) fjerne rørene selv

3) får en mann til å se på prosjektet og forutse hva du bør kjøpe inn og prisen.

4) Kjøp inn ting selv og forhør deg med denne mannen om hvor prisene ligger på slik at du ikke blir lurt. Har du ikke henger osv til å frakte tingene med så spør en bonde eller lignende som har slike ting. Han vil trolig leie ut MYE billigere enn andre.

5) Få noen til å legge rørene for deg. Klargjør arbeidet før de kommer så blir det billigere.

6) Få en mann til å se på om det er blitt gjort riktig jobb (er litt kjedelig å gjøre samme jobb to ganger på grun nav en fillefeil)

7)Grav igjen :)

 

Håper du skjønner poenget mitt :)

Lenke til kommentar

40.000 for å grave og fylle igjen 16 meter? Få et tilbud fra en annen entreprenør aller først...

 

Å grave 16 meter til 1,5 meters dyp bør ikke ta mer enn et par timer, gjenfyllingen det samme, etter at man har fylt rundt røret for hånd. Selv med venting på rørlegger og forsiktig gjenfylling, så bør det være unnagjort på en kort dag, eller kanskje bare en halv dag med effektiv jobbing. Timeprisen for en mann med maskin ligger gjerne på ca. 1000kr inkl. moms...

 

Meterprisen for å grave rør/kabel i bygater (med masse andre kabler og rør i veien) ligger vel på ca. 1000kr/meter i snitt, mener jeg å ha lest. Over en plen/gårdsplass uten hindringer bør man komme langt under det halve; 500kr/m blir 8.000, og det samme blir 8 timer til 1000kr/t.

Et anbud på 12-15.000 hadde vært mer realistisk.

 

Det er også en mulighet å grave selv, men da anbefaler jeg en litt større maskin (3-4 tonn) enn de "typiske" utleiemaskinene på 1,5 tonn. Selv om de når ned til 1,5 meter, så er rekkevidden på det dypet ikke mye å skryte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...