Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny server, svart skjerm. Trenger hjelp til feilsøking


Anbefalte innlegg

Fyrte opp en nybygd server i går med følgende (relevante) specs:

  • Hovedkort: AsRock FM2A85X-ITX
  • CPU: AMD A10-6700
  • PSU: Seasonic G-360 360W

Men jeg får altså svært skjerm uten noen pip fra hovedkort. Alle vifter starter opp som normalt. Bruker onboard grafikk.

 

Har testet følgende:

  • Tatt ut minne. Resultat: Hovedkort piper om at minne mangler.
  • Satt inn dedikert skjermkort. Resultat: Ingen forskjell.
  • Resatt CMOS jumper. Resultat: Ingen forskjell.
  • Koblet ut strøm fra alle HDD'er. Resultat: Ingen forskjell.

Har også forsikret meg om at 4-pin CPU-strøm fra PSU er koblet riktig.

 

Hva mer bør jeg teste? Hva kan være galt?

 

Høres ut som et CPU-problem, siden hovedkortet piper når jeg tar ut minnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvilken BIOS versjon det hovedkortet har da A10-6700 støttes først fra versjon 1.40. Etter som du ikke har skjermbilde bør du sjekke om det står noe om BIOS versjon enten på hovedkortet eller på boksen det kom i.

 

Hovedkortet har visst noe som heter Instant Flash, men er ikke sikker på hvordan det virker.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken BIOS versjon det hovedkortet har da A10-6700 støttes først fra versjon 1.40

Dette hørtes plausibelt ut, og noe jeg ikke har tenkt over overhodet. Skal sjekke om jeg finner BIOS-versjonen etter jobb.

 

Noen som kan si mer om hvordan instant flash fungerer? Ser at hovedkortet støtter dette.

Lenke til kommentar

Hos AsRock support, se fjerde line. Tror det er den CPU'en du har.

Takker! Ser det ikke koster mer en 400 kr for den billigste støttede cpu'en. Viser det seg at bios-versjonen min er lavere enn 1.40, sparer det meg mye bry å bare kjøpe den.

 

Instant Flash høres fancy, men du trenger nok skjermbolde for at det funker i følge manualen til AsRock.

 

På mitt Rampage IV Formula HK er det en BIOS knapp på baksiden som kan trykkes inn og da oppdateres BIOS uten at man trenger å ha skjermbilde.

Hadde vært kjekt med en slik funksjon. Tror det blir vanskelig å treffe riktig knapp i bios i blinde. :)

 

Er det i det hele tatt mulig å komme inn i bios uten fungerende cpu?

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt med en slik funksjon. Tror det blir vanskelig å treffe riktig knapp i bios i blinde. :)

 

Er det i det hele tatt mulig å komme inn i bios uten fungerende cpu?

 

Den funksjonen er kjekk å ha ja. Du kommer neppe ikke inn i BIOS uten fungerende CPU.

 

Men har du ikke mulighet til å låne en CPU, f. eks en FM2 som støttes av hovedkortet.

Lenke til kommentar

Kan være alt er normalt med HK bortsett fra att inne bygget grafikk er dødt å den ikke skifter til ekstern grafikk kort når det blir satt i.

 

Opplevde noe lignende en gang for mange år siden hvor jeg måtte til med ett gammelt PCI grafikk kort til slutt før jeg fikk bilde. Agp port var død og samme var vga kontakten på HK. dette var på min første hjemme server.

 

Få byttet HK er noe å tenke på her tror jeg.

Lenke til kommentar

Shit, det var minnet. Satte inn en annen brikke nå fra desktopen. Trodde virkelig ikke hovedkort var såååå kresne på minne. Er jo ikke ukjent merke engang.

Dette minnet fungerte ikke:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744179

 

Dette fungerte:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=770227

 

Men begge to er ikke på supportlisten. Kanskje oppdatering av bios hjelper?

 

Har enda mulighet til å bruke angrerett på minnet, så da gjør jeg det hvis ikke bios-oppdatering funker. Og har 4x8GB i desktopen, så klarer meg fint med 16 GB inntil jeg får ordnet nye minnekort. :)

Lenke til kommentar

Flott at du fant ut av det. Oppdatere BIOS kan muligens hjelpe, dog sies det ikke noe om økt RAM kompabilitet med siste BIOS versjon, kun "Update CPU code" pluss noe annet. Men på en annen side kan det hjelpe med RAM også, man vet aldri.

 

Det som funker skal ha en spenning på 1,35V men det andre forlanger 1,5V. Mulig det er det som gjør dette. I tillegg har det XMP Profiles, kan også ha noe å si.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...