Gå til innhold

Elkjøp Megastore Fredrikstad - Bruker ikke autorisert Apple verksted i forsikrings saker


Anbefalte innlegg

Kjøpte i Januar to iPod Touch 16Gb 4.gen hos Elkjøp Megastore Fredrikstad.
Og vi takket ja til å ta med deres tryghetsavtale. I September så ble ladekontakten på ene datteren min sin iPod ødelagt og den blir levert Elkjøp Megastore Fredrikstad 20.sept. 10.oktober får vi beskjed om at den er klar til å hentes. Jeg møter opp hos Elkjøp Megastore Fredrikstad og henter denne. Så jeg spør: Er dette en ny bytteenhet eller hva? Han som utleverte sier at det vet han ikke, så jeg bretter ut papirene og ser den er blitt reparert av Epleservice. Jeg fatter mistanke om at her er det et uautorisert verksted de har benyttet så jeg spør: Er Epleservice et autorisert Apple verksted? Og det sier han at det er. Jeg sier ok og drar hjem og sjekker. Finner jo fort ut at de har løyet til meg. Jeg ringer så opp deres kundeservice og snakker med ei som heter Tonje der. Hu sier til meg at Epleservice er autorisert verksted og at jeg må stole på det. Hvis jeg ikke stoler på det kan jeg kontakte Apple selv. Jeg forteller henne at jeg ikke har behov for å kontakte Apple fordi jeg vet at dette er bare tull. Det står jo faktisk svart på hvitt på epleservice sin hjemmeside at de ikke er autoriserte. Forteller henne videre at jeg kjenner til hvordan service hos Apple fungerer og at det der leveres ut Swap enhet i slike tilfeller . Mitt poeng er at enheten jeg har fått tilbake er nå uten garanti pga den er blitt tuklet med av verkstedet som Elkjøp Megastore Fredrikstad benytter istedenfor å følge Apple sine rutiner for slikt. Elkjøp Megastore Fredrikstad noterte ned mitt telefon nr og min mailadresse og skulle sende meg dokumentasjon på at Epleservice er apple autorisert verksted. Venter i spenning på hva Elkjøp Megastore Fredrikstad kommer med, men forventer at de løser dette kjapt med å levere min datter en ny enhet som ikke er tuklet med.

Har idag vært i kontakt med Eplehuset og de informerte meg om at siden Elkjøp Megastore Fredrikstad benytter ikke autorisert verksted så mister man World Wide garantien som Apple gir.

Ble også idag oppringt fra en hos Elkjøp Megastore Fredrikstad so
m mente at sånn var det bare, og at hvis noe senere skulle skje med enheten så var det jo bare å ta det via dem. Greit nok, men kjedelig å miste muligheten til å få noe fixet andre steder pga de har reparert denne på et ikke Apple godkjent verksted.
Dette var ikke noe han ville fire på overhodet og henviste meg bare til forsikrings selskapet.

Har tidligere i år fått min iPhone 5 ødelagt og der ble den sendt til godkjent verksted som sendte meg en ny enhet med nytt imei og papirer på dette. Dette var via Elkjøp Express Torvbyen som forøvrig yter en mye bedre service og følger en langt finere etikette overfor kundene.

En annen ting som jeg i ettertid har funnet ut er at Epleservice har ikke reparert iPod'en. Det dem har gjort er å benytte seg av en annen iPod innmat de har hatt liggende og satt den inn i det gamle skallet. For imei nr på enheten stemmer ikke lenger, og ikke er den av samme str heller.

Eplehuset skulle kjøre en diagnose på den i morgen, så finner jeg ut mer om den enheten de har puttet inni der.


Hva synes dere, er jeg urimelig eller bør Elkjøp rydde opp i dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 2 års reklamasjonsrett igjennom norsk forbrukerkjøpslov, så selv om garantien kanskje er brutt, så betyr ikke det at du ikke vil få produktet reparert.

 

Tråden flyttes over i forumet for forbrukerrett.

 

Utover dette, så jobber jeg selv i elkjøp, og kan ikke hjelpe deg med resten av problemstillingen grunnet jeg også er moderator her på forumet :). Men du vil sikkert få svar fra de som har mulighet.

Lenke til kommentar

Uansett da: Trygghetsavtale; som setter kunden i en dårligere situasjon ved uhell..?
Og det benyttes et verksted som ikke bruker originale deler engang.

Der jeg jobber så er regelen krystallklar:
- Ved rep. benyttes alltid autorisert verksted, kunden skal aldri måtte ta kontakten med forsikrings selskapet selv.
- Ved totalskade; Samme produkt eller bedre og ingen kostnad.

Lenke til kommentar

Vel, sånn jeg ser det er vel en mp3-spiller beregnet å bare vesentlig lenger en 2 år, så man har nok 5 år reklamasjon.

Ser ikke helt det store problemet så lenge du bare kan gå til elkjøp uansett.

 

Vel, om du har fått en dårligere enhet, du sier mindre, mindre fysisk eller plassmessig? Det skal jo ikke skje.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at enheten jeg har fått tilbake er nå uten garanti pga den er blitt tuklet med av verkstedet som Elkjøp Megastore Fredrikstad benytter istedenfor å følge Apple sine rutiner for slikt.

Det er ikke Elkjøp som bestemmer seg for hvilket verksted som brukes. Det er forsikringsselskapet(som jeg antar er Moderna).

 

Har idag vært i kontakt med Eplehuset og de informerte meg om at siden Elkjøp Megastore Fredrikstad benytter ikke autorisert verksted så mister man World Wide garantien som Apple gir.

Forsikringsselskapet dekker reklamasjonshenvendelser ut reklamasjonstiden, så det er ikke noe å bekymre seg for.

 

 

 

Greit nok, men kjedelig å miste muligheten til å få noe fixet andre steder pga de har reparert denne på et ikke Apple godkjent verksted.

Hvilke andre steder? Alle Elkjøp kan få tak i servicebilag fra hverandre ved behov. Gjeldende praksis er at forsikringselskapet tar over reklamasjonsansvar når de benytter uautorisert verksted, så ved kontakt med dem så ordner de opp.

 

Har tidligere i år fått min iPhone 5 ødelagt og der ble den sendt til godkjent verksted som sendte meg en ny enhet med nytt imei og papirer på dette. Dette var via Elkjøp Express Torvbyen som forøvrig yter en mye bedre service og følger en langt finere etikette overfor kundene.

Antar at dette også er en forsikringssak. Forsikringen har rett til å velge å reparere/omlevere, ihht avtalen du skrev under på da du tegnet forsikring.

 

En annen ting som jeg i ettertid har funnet ut er at Epleservice har ikke reparert iPod'en. Det dem har gjort er å benytte seg av en annen iPod innmat de har hatt liggende og satt den inn i det gamle skallet. For imei nr på enheten stemmer ikke lenger, og ikke er den av samme str heller.

Det er helt naturlig at de har byttet hovedkort hvis det er skadet. Har du fått lavere kapasitet så må du selvsagt melde fra umiddelbart. Ipods har ikke IMEI, men at den har et annet SN er logisk mtp at du har fått nytt hovedkort.

 

Hva synes dere, er jeg urimelig eller bør Elkjøp rydde opp i dette?

Hadde du kommet som kunde dit jeg jobber hadde jeg ansett deg som urimelig, da dette er en ikke-sak. Forsikringsselskapet dekker som sagt garanti-/reklamasjonshenvendelser ut reklamasjonsperioden.

 

Det er ikke noe for Elkjøp å rydde opp i, da det er forsikringselskapet som har 100% ansvar. Forsikringen er en avtale med dem, ikke Elkjøp.

 

Har du fått feil størrelse må du selvsagt kontakte forsikringen.

Lenke til kommentar

TS har handlet hos Elkjøp (inkl trygghetsavtalen), og skal da naturligvis forholde seg til Elkjøp.

 

Moderna dekker ikke reklamasjonshenvendelser ut tiden, det skyves over på leverandør. Hvor har du det fra at det er gjeldende praksis at de "tar over reklamasjonsansvaret", det er en rett man har i en ufravikelig som ikke kan tas over, og som heller ikke kan forsvinne av et uatorisert inngrep.

 

Poenget slik jeg leser TS er at han har mistet garantien. Vi er raske med å trekke reklamasjonskortet, men hva hvis hans datter hadde tenkt seg til USA for studier? Da kunne hun fort fått bruk for garantien som har blitt fratatt henne.

 

Å tegne en forsikring bør ikke innskrenke andre muligheter, men hva gjelder garanti er det ikke ufravikelig, og kan avhenge av forsikringsvilkårene. Jeg mener fortsatt TS har en sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke Elkjøp som bestemmer seg for hvilket verksted som brukes. Det er forsikringsselskapet(som jeg antar er Moderna).

 

Forsikringsselskapet dekker reklamasjonshenvendelser ut reklamasjonstiden, så det er ikke noe å bekymre seg for.

 

 

 

Hvilke andre steder? Alle Elkjøp kan få tak i servicebilag fra hverandre ved behov. Gjeldende praksis er at forsikringselskapet tar over reklamasjonsansvar når de benytter uautorisert verksted, så ved kontakt med dem så ordner de opp.

 

Antar at dette også er en forsikringssak. Forsikringen har rett til å velge å reparere/omlevere, ihht avtalen du skrev under på da du tegnet forsikring.

 

Det er helt naturlig at de har byttet hovedkort hvis det er skadet. Har du fått lavere kapasitet så må du selvsagt melde fra umiddelbart. Ipods har ikke IMEI, men at den har et annet SN er logisk mtp at du har fått nytt hovedkort.

 

Hadde du kommet som kunde dit jeg jobber hadde jeg ansett deg som urimelig, da dette er en ikke-sak. Forsikringsselskapet dekker som sagt garanti-/reklamasjonshenvendelser ut reklamasjonsperioden.

 

Det er ikke noe for Elkjøp å rydde opp i, da det er forsikringselskapet som har 100% ansvar. Forsikringen er en avtale med dem, ikke Elkjøp.

 

Har du fått feil størrelse må du selvsagt kontakte forsikringen.

-Mitt poeng er at enheten jeg har fått tilbake er nå uten garanti pga den er blitt tuklet med av verkstedet som Elkjøp Megastore Fredrikstad benytter istedenfor å følge Apple sine rutiner for slikt.

-Det er ikke Elkjøp som bestemmer seg for hvilket verksted som brukes. Det er forsikringsselskapet(som jeg antar er Moderna).

 

Svar:

Ja, men jeg har handlet på Elkjøp og kjøpt denne forsikringen av de og mener også det er de jeg som kunde skal forholde meg til. Dette er noe jeg synes Elkjøp burde kunne tatt opp med forsikringsselskapet for meg. Jeg har drøftet dette med både ansatte i Elkjøp og Eplehuset og de synes alle at dette er horribel praksis.

 

-Har idag vært i kontakt med Eplehuset og de informerte meg om at siden Elkjøp Megastore Fredrikstad benytter ikke autorisert verksted så mister man World Wide garantien som Apple gir.

-Forsikringsselskapet dekker reklamasjonshenvendelser ut reklamasjonstiden, så det er ikke noe å bekymre seg for.

 

Svar:

Jeg skal ikke være forpliktet til å forholde meg til de. Mener forsikringen skal være en trygghet for meg som sikrer meg mot å ha et produkt som kan skape problemer for meg (derav trygghetsavtale).

 

-Greit nok, men kjedelig å miste muligheten til å få noe fixet andre steder pga de har reparert denne på et ikke Apple godkjent verksted.

-Hvilke andre steder? Alle Elkjøp kan få tak i servicebilag fra hverandre ved behov. Gjeldende praksis er at forsikringselskapet tar over reklamasjonsansvar når de benytter uautorisert verksted, så ved kontakt med dem så ordner de opp.

 

Svar:

Alle autoriserte Apple verksteder rundt om i verden.

 

-Har tidligere i år fått min iPhone 5 ødelagt og der ble den sendt til godkjent verksted som sendte meg en ny enhet med nytt imei og papirer på dette. Dette var via Elkjøp Express Torvbyen som forøvrig yter en mye bedre service og følger en langt finere etikette overfor kundene.

-Antar at dette også er en forsikringssak. Forsikringen har rett til å velge å reparere/omlevere, ihht avtalen du skrev under på da du tegnet forsikring.

 

Svar:

Ja, det var forsikringssak.. Et godt forsikrings selskap som bruker autorisert Apple verksted fordi de vil fortsette å ha kunden hos seg også etter skadesak.

 

-En annen ting som jeg i ettertid har funnet ut er at Epleservice har ikke reparert iPod'en. Det dem har gjort er å benytte seg av en annen iPod innmat de har hatt liggende og satt den inn i det gamle skallet. For imei nr på enheten stemmer ikke lenger, og ikke er den av samme str heller.

-Det er helt naturlig at de har byttet hovedkort hvis det er skadet. Har du fått lavere kapasitet så må du selvsagt melde fra umiddelbart. Ipods har ikke IMEI, men at den har et annet SN er logisk mtp at du har fått nytt hovedkort.

 

Svar:

Det naturlige ville da vært å sendt ut en refurbished enhet med følgende egenskaper:

Guaranteed Apple quality.

Before we put a refurbished Mac, iPod, iPad, or Apple TV up for sale in Special Deals, it undergoes a rigorous refurbishment process to make sure it’s up to Apple’s tough quality standards. We back it with our standard one-year limited warranty. And you have the option of purchasing an AppleCare Protection Plan for it.

 

-Hva synes dere, er jeg urimelig eller bør Elkjøp rydde opp i dette?

-Hadde du kommet som kunde dit jeg jobber hadde jeg ansett deg som urimelig, da dette er en ikke-sak. Forsikringsselskapet dekker som sagt garanti-/reklamasjonshenvendelser ut reklamasjonsperioden.

 

-Det er ikke noe for Elkjøp å rydde opp i, da det er forsikringselskapet som har 100% ansvar. Forsikringen er en avtale med dem, ikke Elkjøp.

 

Svar:

Da håper jeg at jeg ikke handler der du jobber, høres ut som det er på Elkjøp!

Som kunde bør man kunne forvente at man kan forholde seg til der man har kjøpt varen.

Lenke til kommentar

*Snip*

 

Når du ødelegger produktet ditt i forbindelse med et uhell, så ryker garantien på produktet. Så ser ikke helt problemet her.

 

Du vil fremdeles ha reklamasjon på delen epleservice fikset for deg, om den skulle rote det til senere.

 

Vil man ha full reklamasjonrett \ garanti, så må man behandle produktet deretter, viss ikke så skaffer man..forsikring :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Når du ødelegger produktet ditt i forbindelse med et uhell, så ryker garantien på produktet. Så ser ikke helt problemet her.

 

Du vil fremdeles ha reklamasjon på delen epleservice fikset for deg, om den skulle rote det til senere.

 

Vil man ha full reklamasjonrett \ garanti, så må man behandle produktet deretter, viss ikke så skaffer man..forsikring :)

Ja, det er derfor jeg tegnet forsikring (Trygghetsavtale som Elkjøp kaller det).

Lenke til kommentar

Sendte en klage til forsikringsselskapet og fikk idag svar:

Hei,

 

Vi er klar over at ved å bruke dette verkstedet går reklamasjonen bort. Dersom du skulle få en reklamasjonssak etter at forsikringen er utløpt må du gjerne kontakte oss ang den saken i så fall. World wide warranty vil kun være til nytte om du har behov for å levere den inn på en garantimessig reparasjon i et annet land enn Norge. Vel å merke at denne garantien kun er 1 år lang. Så med mindre du får en garantimessig skade innenfor 2 måneder og er i utlandet så vil du ikke ha behov for den.

Innenfor forsikringsstiden behandler vi dersom det skulle være noe som ikke dekkes av reklamasjonen pga bruken av dette verkstedet.

At du ikke har fått samme ipod tilbake er normalt. Apple selv swapper alle enheter dem får inn for reparasjon slik at reparasjonstiden skal gå så raskt som mulig.

 

Mvh

 

Kåre Støver

Saksbehandler, Skadesenter Produkt.

 

Moderna Försäkringar | Box 7830 | Sveavägen 167 | 113 46 Stockholm | Telefon: +47 815 58 859

 

E-mail: info@trygghetsavtale.com | Besøk oss på www.trygghetsavtale.com

Moderna Försäkringar | Sveavägen 167 | Box 7830 | 103 98 Stockholm | Bolagsverket | Org. Nr. 516403-8662

Moderna Försäkringar, filial till Tryg Forsikring A/S | Bolagsverket | Org. Nr. 516403-8662
Tryg Forsikring A/S | Erhvervs- og Selskabsstyrelsen | CVR-No. 24260 666 | DK-2750 Ballerup | Danmark

Lenke til kommentar

Jeg ville klaget til Elkjøp på deres Facebook- side. At forsikringsselskapet benytter et uatorisert selskap betyr at du mister garanti og reklamasjonsrett i forhold til Elkjøp som selger av varen.

 

Som brukeren konduktans skriver over:

 

 

Hadde du kommet som kunde dit jeg jobber hadde jeg ansett deg som urimelig, da dette er en ikke-sak.

Det er ikke noe for Elkjøp å rydde opp i, da det er forsikringselskapet som har 100% ansvar. Forsikringen er en avtale med dem, ikke Elkjøp.

 

Med andre or der det lett å få ordnet opp i dette nå enn å vente til enheten skulle bryte sammen igjen. At man mister en world wide garanti er en ting, men at man mister reklamasjonsretten er en helt annen deal. Du er avhengig av forsikringsselskapets velvilje hvis det skal oppstå en feil med produktet (event. håndtverkertjenesteloven i forhold til verksted hvis det er gjort en dårlig jobb).

 

Det burde uansett ikke være noe problem, du har jo bevis på at du ikke fikk tilbake et likeverdig produkt etter reparasjon da du mistet reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Om man ikke klarer å passe på tingene sine, så bryter man garantien uansett om man handler varen hos Elkjøp, Lefdal, Expert, Apple.no eller hvor det en måtte være, samme gjelder reklamasjonen (avhengig av skadeomfanget).

 

Er man en uforsiktig person, eller bare uheldig, så er jo forsikring som butikkene selger gull verdt, da det vanligvis ikke er egenandel eller verdiavskrvining slik vanlige forsikringer muligens har.

 

Men at forsikringselskapet bruker uautoriserte verksteder bør ikke spille noen rolle, da man kan reklamere til de om delen de har reparert blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Lett å forvirre garanti/reklamasjon i forsikringssaker vs garanti/reklamasjon mot produsent.
Garanti frafaller ved skader, mens reklamasjon er avhengig av skadeomfanget som Merko skriver.

Vær glad at du hadde forsikring og ikke måtte ha kjøpt en helt ny iPod.

Endret av mihkku
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble igår ringt opp av komunikasjonssjefen i Elkjøp Norge..
Han ville ha hele historien fra kjøp-Innlevert til rep-Utelevert og det etter.

Det var en hyggelig samtale hvor jeg fikk bekreftet av han at han var enig med meg i denne saken og at deres håndtering/løgner var uheldige. Han skulle ta saken videre høyere opp i systemet og takket for tilbakemeldingene.

Dette til info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man ikke klarer å passe på tingene sine, så bryter man garantien uansett om man handler varen hos Elkjøp, Lefdal, Expert, Apple.no eller hvor det en måtte være, samme gjelder reklamasjonen (avhengig av skadeomfanget).

 

Er man en uforsiktig person, eller bare uheldig, så er jo forsikring som butikkene selger gull verdt, da det vanligvis ikke er egenandel eller verdiavskrvining slik vanlige forsikringer muligens har.

 

Men at forsikringselskapet bruker uautoriserte verksteder bør ikke spille noen rolle, da man kan reklamere til de om delen de har reparert blir ødelagt.

Nei, garantien går ut dersom man er uheldig. Reklamasjon går ikke ut før etter tidsfristen for gitte produkt. Husk at garanti og reklamasjon er forskjellige ting. Om man ødelegger et produkt der det er feil fra forbruker sin side så vil det aldri være en reklamasjonssak. Hvis man har (som du sier) forsikring fra f.eks Elkjøp o.l. som dekker uhell av typen å miste noe i bakken, ha det i en lomme i vaskemaskin osv. så er det noe annet. Reklamasjon oppstår kun når produktet har en feil som er rimelig å anta var der under overleveringen/kjøp og salg fra selger til kunden.

Lenke til kommentar

Ble igår ringt opp av komunikasjonssjefen i Elkjøp Norge..

Han ville ha hele historien fra kjøp-Innlevert til rep-Utelevert og det etter.

 

Det var en hyggelig samtale hvor jeg fikk bekreftet av han at han var enig med meg i denne saken og at deres håndtering/løgner var uheldige. Han skulle ta saken videre høyere opp i systemet og takket for tilbakemeldingene.

 

Dette til info.

 

Bra det ordnet seg for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...