Gå til innhold

Multicom Arya. Erfaringer?


yawavarma

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe:

 

Multicom Arya MS-1771

 

Denne ser jo bra ut og lover mye. Noen som har denne maskinen og vil dele noen erfaringer?

 

Har noen spesifikke spørsmål også:

- Viftestøyen, både under lav og høy belastning?

- Varme, også under lav og høy belasting.

- Hvordan er tastaturet? Behagelig eller er det hardt?

- Batterilevetid? (ved ikke gaming)

 

Totalinntrykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Laga liten unboxing (samt test av laptoppen i video del 2) http://www.youtube.com/watch?v=SCNNfH9Y1aw

Det jeg erfarte er at den har en merkbar viftestøy under idle, denne er ikke plagsom i f.eks et klasserom/bibliotek, men hvis man vil ha en helt stille PC så er ikke denne for deg. Kan sammenligne "idle-støyen" med en varmepumpe som surrer og går i bakgrunnen (bare litt "tynnere" lyd, pga. størrelse på vifta). - Under load så kan vifta bli ganske høy. Jeg synes fortsatt det ikke er plagsomt, men de som ikke liker viftelyd kan dette bli for høyt.

 

Varmen under idle er veldig kald, pga aluminium-strukturen. Sitter som regel med PC'en på fanget uten problem (anbefales dog ikke, siden vifteinnsug er på bunnen).

Under load blir PC'en ganske så varm, og kan sammenligne dette med en vanlig ovn som ikke er så varm at man brenner seg på den, men kjenner at den er varm "liksom" :) Jeg svetter ikke på hånden når jeg spiller på den (dette kan være pga. varmen er høyest i øverste høyre hjørne av PC'en (der CPU sitter).

 

Tastaturet er VELDIG behagelig å skrive på, veldig responsivt. Føles godt å trykke på tastene, får en god "feedback" av tastene (tastene er myke og gode, men kjennes veldig solid og "stivt" å trykke på de).

Tastatur-layouten er eneste minus, hvor man har f.eks bare windows-knapp på høyresiden (ikke venstre for spacebar), "< >" tasten er på høyre-bunn (ikke venstre) og "enter"-knappen er ganske tynn og liten. Men etter 3 dagers bruk ble jeg helt vant til dette oppsettet.

 

Batteritid lå på rundt 4 og en halv time når jeg først fikk den. Nå (etter 1 måned) lever den i 3 og en halv time. (kan ha noe med at jeg liker å ha full skjerm- og tastaturbelysning).

 

totalinntrykket på PC'en er... BESTE laptoppen jeg har hatt. Jeg går spilldesign og 3D design, samt at jeg gjør en del videoredigering. Og PC'en her takler alle programmer uten problem, null stress. Og hvis man lagrer programmer på SSD'en, så starter programmene fortere enn svint (FYI, PC'en starter opp på under 8 sekunder! :O)

Hele strukuren på PCen er VELDIG solid, og man kan føle at det er laget av høy kvalitet. Samt aluminium-struktur er med på å sette både et pent utseende, samt gir deg en følelse av kvalitet.

Høytalerne er ganske så bra til å være laptop, man får en høy og fin lyd, men den såkalte "subwooferen" gir ikke så altfor mye dybde i lydbildet.

Jeg kjører spill som f.eks BF3 på 50 fps på high-innstillinger.

 

Og alt i alt så er dette den perfekte PC for gameren/tunge programmer, som er på reisefot, siden den er så sabla tynn. Og pga. det minimalistiske utseendet (ser ikke ut som et alien-spaceship og har ingen diskolys), så er jeg ikke flau over å dra opp denne laptoppen på f.eks en café eller til svigermor.

 

Den er rett og slett en beskjeden liten klump (designmessig) med MYE ytelse!

Endret av Querke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker den så mye, at jeg kan heller finne på å sitte i sofaen med laptoppen i stedet for å sitte på monster-riggen min (stasjonære PC'en). fordi laptoppen drar alle programmer og spill på et VELDIG akseptabelt nivå at jeg føler ingen forskjell ytelsesmessig på stasjonær og laptoppen. Og siden den er så digg, liker jeg å sitte på laptoppen fremfor stasjonæren.

Lenke til kommentar

Jeg får min i morgen eller i overmorgen :) Jeg skal installere en Samsung 840 SSD på 500GB, så kanskje batteritiden blir et hakk bedre. Du kjører mSATA SSD i tillegg til HDD, ikke sant?

 

Legg merke til at Multicoms versjon er litt annerledes. Det mest synlige er at den er svart i stedet for mørkegrå og er fri for logoer (WOOOHOOO!!!). Som en av få laptoper kommer den med helnorsk tastatur. Den har intel nettverkskort i stedet for Killer og har kun blått LED-lys for tastaturet (BUUUUU!). Den er til gjengjeld mye billigere.

 

Jeg gikk for Multicoms versjon fordi det gir mer mening for meg.

Lenke til kommentar

Nettopp fått denne i gang, litt trøbbel med installasjon av Windows grunnet defekt driver cd. Men Multicom ordnet opp i det veldig fint og alt virker som det skal nå!

 

Litt uvant tastatur, men det er jo kun en vanesak. Det er plasseringen av tastene som er uvant, ellers er tastaturet en drøm å skrive på! Det har flere av farger!! (se edit)

 

Ellers er den meget oppegående! Lynkjapp og den virker veldig bra sålangt. Ikke noe plagsom viftestøy etter min mening.

 

Batteritiden vet jeg ikke så mye om enda, men kan komme tilbake med info når jeg vet mer om dette. Jeg er ikke redd for å anbefale Multicom, og denne pc'n tror jeg at jeg vil bli veldig fornøyd med!

 

Edit:

 

http://www.msi.com/product/nb/GS70-STEALTH.html#download

Hvis man laster ned Keyboard LED Manager, så får blir tastaturet som regnbuen selv! Denne ligger under Utility.

Endret av goodway
Lenke til kommentar

Driver og vurderer denne eller Gigabyte sin P35K.

 

Hovedforskjellen er vel at skjermen er større på Arya, men at kvaliteten på skjermen til Gigabyte er bedre mtp innsynsvinkler.

 

Hvordan føler du innsynsvinkelen er på denne? Kommer til å bruke laptopen til mye rart, inkludert bilderedigering så har sånn sett lyst på en god skjerm. Men vil også ha en 17".

 

Choises.

Lenke til kommentar

Driver og vurderer denne eller Gigabyte sin P35K.

 

Hovedforskjellen er vel at skjermen er større på Arya, men at kvaliteten på skjermen til Gigabyte er bedre mtp innsynsvinkler.

 

Hvordan føler du innsynsvinkelen er på denne? Kommer til å bruke laptopen til mye rart, inkludert bilderedigering så har sånn sett lyst på en god skjerm. Men vil også ha en 17".

 

Choises.

 

Nå har det seg sånn at jeg kjøpte en P35K, men etter at de trakk tilbake første batch pga feil med emballasje ble jeg litt skeptisk. Gigabyte tar renommeet sitt seriøst når de velger å trekke tilbake alle. Men det var ingen god start med Gigabyte pc. Etter tips fra kamerater ble det til slutt denne. Og ja, jeg var veldig usikker på å gå fra Gigabyte med IPS panel til Arya uten IPS.

 

Men hvor ofte har du behov for den lille forskjellen det faktisk blir på de skjermene vet ikke jeg. Skjermen er som regel innen rekkevidde, så jeg ser ikke det som noe problem. Og jeg synes ikke innsynsvinkel er noe problem sålangt! Utenom dette kan jeg ikke si det at det er veldig stor forskjell på skjermene kvalitetsmessig. Gigabyte skjermen ligger kanskje en smule bedre an på bildekvalitet, men det er marginalt og du skal ha ett trent øye for å se dette! Noe Gigabyten derimot er MYE dårligere på er blødning i panelet! Det var flere hvite lyse felter i toppen av skjermen, noe jeg ikke har sett på Arya maskinen enda! Jeg har jobbet med salg av skjermer i over 4 år og fått følge teknologien. Og har da naturligvis lært hva man skal se etter på gode skjermer.

 

På lett bruk synes jeg også at Arya maskinen er mer stillegående sålangt, jeg har ikke prøvd noen heftige belastninger enda.

 

Og er du glad i detaljer er tastaturet i opptil flere valgfrie farger helt konge faktisk! Og fargekombinasjonene er mange! Regne diskoteket :)

 

Deilig med større skjerm, men uten at den er stor og klumpete som mange 17" er..

Endret av goodway
Lenke til kommentar

Hold deg LAAAAANGT unna Gigabyte P35K!
De trakk første batch fordi pakkningen ikke beskyttet designfeilen. Chassiset er bygget slik at det blir bøyd på midten pga. for lite støtte. I stedet for å gjøre noe ordentlig med dette, pakket bare Gigabyte inn laptopene bedre, slik at alt faller på kunden -_-'

 

Jeg vil ikke ha Gigabyte-produkter mer. Jeg bestilte en P35K og leverte den inn igjen uten å bruke den fordi den var bøyd som juling på midten. Anbefales IKKE!

Lenke til kommentar

Hold deg LAAAAANGT unna Gigabyte P35K!

De trakk første batch fordi pakkningen ikke beskyttet designfeilen. Chassiset er bygget slik at det blir bøyd på midten pga. for lite støtte. I stedet for å gjøre noe ordentlig med dette, pakket bare Gigabyte inn laptopene bedre, slik at alt faller på kunden -_-'

 

Jeg vil ikke ha Gigabyte-produkter mer. Jeg bestilte en P35K og leverte den inn igjen uten å bruke den fordi den var bøyd som juling på midten. Anbefales IKKE!

Takk, da er den tatt av listen i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg på nippet til å legge inn bestilling, men er det verdt den store forskjellen i pris, når alt man tilsynelatende får er en tynnere PC?

 

Tenker da på denne vs Arya.

http://www.multicom.no/Sansa-MS-1757-17e3-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-120GB-mSATA-SSD-1TB-7200e-GeForce-GTX-765Me-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10626617

 

 

Er forskjellen i tykkelsen egentlig så veldig stor?

 

 

Edit:
Så det etter jeg posta, bedre prosessor på Arya.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Er ingen forskjell i ytelse mellom i7 4700HQ i Arya og i7 4700MQ i Sansa. Eneste forskjellen er at HQ har Intel Virtualization Technology (VT-d).

 

Så det når jeg sjekka nå nettopp. Så i realiteten betaler jeg 3000,- for en litt tynnere PC?

Ser jo ut som at Sansa er temmelig tynn den og, uten at det er der fokuset har vært. Antar at det kan være forskjeller i kvalitet på selve PCen, men finner ikke noen tester av Sansa. Litt dumt for det er jo et godt alternativ om jeg kan spare 3000,- og få den samme maskinvaren mens jeg ofrer noen få millimeter.

Lenke til kommentar

Det spørs hva du verdsetter mest. Byggekvaliteten på Sansa er ikke dårlig, men det er plast som gir litt etter.

 

Skal du stort sett bruke laptopen som en stasjonær, så har det pent lite å si, men med en gang du skal bære den ofte har størrelse veldig mye å si. Du får ikke plass til like mye i samme sekk. Jeg har problemer med å få Arya i en 17''-sekk, så lykke til med Sansa ;)

Endret av StigtriX
Lenke til kommentar

Det spørs hva du verdsetter mest. Byggekvaliteten på Sansa er ikke dårlig, men det er plast som gir litt etter.

 

Skal du stort sett bruke laptopen som en stasjonær, så har det pent lite å si, men med en gang du skal bære den ofte har størrelse veldig mye å si. Du får ikke plass til like mye i samme sekk. Jeg har problemer med å få Arya i en 17''-sekk, så lykke til med Sansa ;)

 

Sansa var en god del tykkere enn hva jeg trodde. På bildene ser den ut til å bare være litt tykkere, men i spesifikasjonen ser det ut til at den nesten er dobbelt så tykk.

 

Gikk for Arya, så får jeg bare håpe at den lever opp til forventningene og prisen :)

 

Edit:

Er det noe ekstrasaker som er å anbefale for Arya eller laptop generelt? Har en fotosekk som kanskje har plass til denne, samt en sekk for min nåværende laptop, men vet ikke om den er stor nok.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Har hatt min Arya i noen dager nå. Bestilte den med ferdig installert win8.

Alt funker og er knall bortsett fra at jeg ikke finner den 1tb spinndisken som skal stå i den.

Jeg finner den hverken i diskbehandling eller i bios.

 

Har ringt support telefonen til Multicom ørten ganger uten å komme gjennom. Sender mail til supporten nå, men tenkte å samtidig høre her om andre kan gi noen tips før jeg eventuelt får svar derfra.

Lenke til kommentar

Sansa var en god del tykkere enn hva jeg trodde. På bildene ser den ut til å bare være litt tykkere, men i spesifikasjonen ser det ut til at den nesten er dobbelt så tykk.

 

Gikk for Arya, så får jeg bare håpe at den lever opp til forventningene og prisen :)

 

Edit:

Er det noe ekstrasaker som er å anbefale for Arya eller laptop generelt? Har en fotosekk som kanskje har plass til denne, samt en sekk for min nåværende laptop, men vet ikke om den er stor nok.

Jeg har den targus sekken de har til 17" på multicom. Den passer helt ypperlig. Jeg regner med du har en skikkelig mus, selv kjører jeg en Logitech G700 og en G700S. Ellers vil jeg anbefale feks COOLERMASTER Notepal U3 Notebook Cooler. Annet er vel bare smak og behag.. :) Fornøyd?

Lenke til kommentar

Har hatt min Arya i noen dager nå. Bestilte den med ferdig installert win8.

Alt funker og er knall bortsett fra at jeg ikke finner den 1tb spinndisken som skal stå i den.

Jeg finner den hverken i diskbehandling eller i bios.

 

Har ringt support telefonen til Multicom ørten ganger uten å komme gjennom. Sender mail til supporten nå, men tenkte å samtidig høre her om andre kan gi noen tips før jeg eventuelt får svar derfra.

 

Jeg hadde kjørt en formattering av maskinen, og da se om det er mulig å finne den under Windows installasjonen. Jeg har ikke hatt dette problemet med min, men har hatt det tidligere med andre maskiner.

 

Men når du er inne på behandle på min datamaskin, har du prøvd å scanne etter disker på nytt? Høyreklikk på diskbehandling og scann hvis du ikke har gjort dette.

Om du ikke finner på denne måten eller når du formaterer maskinen kan det være en defekt HDD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...