Gå til innhold

Kampsport trenger hjelp !


Sonlar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg selv trener Taekwondo, og har gjort det siden jeg startet i 7. klasse på barneskolen (Jeg er nå 18 år )

Men altså, taekwondo er en selvforsvars sport. Vi har litt av alt med i denne sporten. Både selvforsvar, kamp mot motstander, noe som kalles mønster (som er av bestemte teknikker sotte sammen i bestemt mønster)

 

Jeg kjenner noen som har byttet fra bla. karate til Taekwondo, og de sier overgangen er ganske lett. De er ganske like, egentlig. Bare at taekwondo er mere rettet mot selvforsvar enn karate er.

 

Men jeg kan også anbefale Krav Maga, hvis du er ute etter noe helt nytt :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er eg ikkje for ung for krav maga ? Eg trur det pleier å vere 18 eller tar eg feil ? Hvis ikkje hadde bjj, ju jitsu, MMA, ninjitsu, king fu og så hadde vel krav maga vert noe eg vil :D

 

Hvilken karatestil går du? Du går vel barnepartiet nå, og der får du vel ikke drevet fullkontakt enda?

Uansett, så blir det bare bedre når du kommer til voksenpartiet. (men igjen, spørs på karaten du går)

Karate er ikke dårlig på standup, noe som feks. de som går MMA ser alt for lite til, så her kan du hente utrolig mye bra teknikker.

 

http://www.youtube.com/watch?v=UwyEHpsuFNw

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei eg er ein gutt på 13 år aim bur litt nord for Bergen. Eg vil lære ein kampsport for å kunne forsvare meg. Eg har gått 2 år på karate og fått grønt belte altså det meste som går Ann på to år :D og takk for alle svar :) ps: hvis eg har glemt noe sei ifra

 

Hei, jeg trener også i Bergen. Veldig mange bra klubber!

 

Min oppfatning er som følger: Tradisjonelle stående kampsporter som taekwondo og karate har for lite fokus på fri kamptrening. I vesten har tradisjonelt boksing og bryting vært de to kampsportene som har dominert, og i begge de sportene går du fri sparring tidlig og ofte. På samme måte har de fleste andre kampsporter som har blitt tilpasset den vestlige tankegangen om tidlig og mye sparring gjort det bra. Selv har jeg blitt tiltrukket av grener som har fullkontakt hovedsaklig uten andre avbrudd enn pauser mellom rundene, som kickboxing, muay thai og brazilian jiu jitsu. Krav maga har heller ikke sparring av samme mengde og frihet som de ovennevnte. Min mening er at du får mest ut av treningen når du møter motstandere hele tiden som du ikke vet hva vil gjøre mot deg, som gjør at du dermed utvikler ferdigheter som gjør deg i stand til å møte de fleste typer angrep.

 

Mitt tips er helt klart å starte med BJJ/Jiu Jitsu. Hver gang du sparrer i BJJ prøver begge å sparre til den ene vinner, enten ved en lås eller en kvelning. Så du trener på å forsvare deg mot et ekte angrep hver gang. Det kan du ikke gjøre i andre sporter siden det er alt for lett å skade hverandre. I BJJ velger du selv når du har tapt. Da tapper du bare. Jeg er nybegynner, så jeg tapper tidlig siden jeg er relativt uerfaren, og unngår lett skader. Det høres kanskje brutalt ut at du gjerne går 100% på trening for å prøve å kvele eller låse motstanderen, men det er ikke det i virkeligheten siden du kan tappe når du føler ubehag, og treningspartneren din er samtidig veldig oppmerksom.

 

Se denne (og de 2 andre):

 

 

 

Slenger på en video til med litt sparring ;)

 

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Tradisjonelle stående kampsporter som taekwondo og karate har for lite fokus på fri kamptrening.

 

Dette varierer fra klubb til klubb. Den klubben jeg er med i, har kumite (sparring) hver torsdag, og da er det kun sparring som gjelder. I tillegg til dette, så er det vanlig trening to ganger i uken.

 

Eneste restriksjonen er at du må ha kommet deg til orange belte. (10 kyu), som vil si at du må ha holdt på i 3 måneder (48 timer).

Lenke til kommentar

 

Dette varierer fra klubb til klubb. Den klubben jeg er med i, har kumite (sparring) hver torsdag, og da er det kun sparring som gjelder. I tillegg til dette, så er det vanlig trening to ganger i uken.

 

Eneste restriksjonen er at du må ha kommet deg til orange belte. (10 kyu), som vil si at du må ha holdt på i 3 måneder (48 timer).

 

Det er sikkert forskjeller, men vil nok kunne påstå at det er mye mindre enn f.eks. BJJ likevel. Hver eneste time er det sparring på slutten (gjerne halve treningen), også på min første time noensinne. Det var ikke like mye på kickboxingen. Jeg liker fortsatt kickboxing, men det var en helt ny verden når jeg begynte på BJJ. Jeg har aldri før følt meg så hjelpeløs som mot en trent grappler. Det fikk meg til å ville bli bedre :) I kickboxing vet du ikke skikkelig hvor god du er før du går kamp, siden du ikke kan gå for fullt på trening.

Lenke til kommentar

Hvis du holder ut til du fyller fjorten så burde du kunne få lov til å begynne å trene kickboxing på "vanlige" partier i Bergensområdet. Det blir nok ikke så mye frisparring første halvåret, men så snart du er forbi hvitt belte blir det mer spennende. Er også en grei sport for å holde deg i form.

Så får du sikkert begynne med mer fancy greier seinere om du vil det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...