Gå til innhold

Tollfri netthandel. Virke frykter liberaliseringen?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Noen hevder at det ikke kommer lenger enn til skrivebordsskuffen når forslaget møter embetsverket i Finansdepartementet.

 

Noen har tydeligvis ikke allerede glemt hva som skjedde ved forrige stortingsvalg. Og valget før det igjen. Og før det igjen...

 

Jeg vil nå vedde penger på at vi blir nødt til å fortsatt sette vår lit til en høy kronekurs for å smyge godsakene ingen norske nisseluebutikker ser seg tjent med å lagerføre under 200-kroners grensa de neste fire årene også.

Endret av Olethros
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det var litt overraskende at man droppet akkurat dette i og med det er en av de få punktene der alle de fire borgerlige partiene var enige (selv KrF ville heve den til 400). Det ville ikke vært noe problem å få i gjennom i tinget, så her må man vel bare konkludere med at lysten ikke var der når alt kommer til alt. Allikevel har spesielt Høyre og FrP trommet på å heve grensen, så jeg tror ikke de kan ignorere dette i fire år.

Lenke til kommentar

Problemet er at å heve tollgrensen er en "fillesak" som stort sett alle partiene går til valg på selv om de vet inderlig godt at lobbyistene for Virke og andre næringsinteresser aldri vil la dem gjennomføre det uten å vifte opp en skittstorm av sjeldent observerte dimensjoner. Og nettopp fordi det er såpass bagatellmessig i "den store sammenhengen" går det øyeblikkelig ut vinduet når det faktiske statsbudsjettet skal utarbeides uten at velgerene skifter tilhørighet bare på grunnlag av denne ene saken. Og nå har vi forsåvidt også fått ettertrykkelig bevist at 200-kroners grensa står fastere enn Dovre samme hvilken fargenyanse regjeringen har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at å heve tollgrensen er en "fillesak" som stort sett alle partiene går til valg på selv om de vet inderlig godt at lobbyistene for Virke og andre næringsinteresser aldri vil la dem gjennomføre det uten å vifte opp en skittstorm av sjeldent observerte dimensjoner. Og nettopp fordi det er såpass bagatellmessig i "den store sammenhengen" går det øyeblikkelig ut vinduet når det faktiske statsbudsjettet skal utarbeides uten at velgerene skifter tilhørighet bare på grunnlag av denne ene saken. Og nå har vi forsåvidt også fått ettertrykkelig bevist at 200-kroners grensa står fastere enn Dovre samme hvilken fargenyanse regjeringen har.

 

Det som er synd er at de ikke vurderer andre alternativer - man kan fint ha en tollgrense lik null for ting kjøpt fra butikk - selv jeg som importerer endel mener det. Dog, privatkjøp bør være unntatt, da det allerede er betalt VAT/mva for dette fra før. Vi har ikke mva på privatkjøp her, heller, så hvorfor dette skal endres fordi noe blir kjøpt i utlandet skjønner ikke jeg. Jeg ville også endret gebyrgrensene, og satt et makstak på 10% av varens verdi, eventuelt 250 kroner - i tillegg at man skal ha en lovfestet rett til å ta seg av fortollingen gebyrfritt på egen hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...