Gå til innhold

600 tusen uføre kan få dårligere pensjon med de blåblå.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Fordi vi kjøpte en valp fra henne selv, og det var jo slik jeg ble kjent med henne. At pengene MÅTTE være kontant tyder jo bare én ting.

 

Dersom du har rett i at hun er en trygdesnylter så har faktisk dere hjulpet henne med å være en trygdesnylter ved å betale henne disse 12 000,-. Jeg synes ikke at dere som hjelper trygdesnyltere skal klage for mye over trygdesnyltere.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har rett i at hun er en trygdesnylter så har faktisk dere hjulpet henne med å være en trygdesnylter ved å betale henne disse 12 000,-. Jeg synes ikke at dere som hjelper trygdesnyltere skal klage for mye over trygdesnyltere.

Når personen er eneste selger av rasen i flere titalls mil radius blir dessverre ikke slikt førsteprioritet.

Lenke til kommentar

Vel, du skrev dette som svar på en som klagde over at 600 000 / 12 % av befolkningen var uføre:

 

 

Jepp, og når Norge har høyest andel uføre i HELE verden, så sier det seg selv at det er noen som snylter på staten :)

 

Hadde jeg snyltet på staten, så hadde jeg ikkje hatt nok penger til hobbyen min. Derfor kunne ikkje jeg tenke meg å ligge hjemme å "snylte" :p

 

Som resten av gjengen er du altså lite kritisk til tall, og fakta er et fremmed område du såvidt toucher borti fra tid til annen.

 

Med "hele gjengen" så mener jeg naturligvis alle som har svart i denne tråden.

Endret av Systematisk
Lenke til kommentar

Leste kun overskriften her.

Er imot at man skal få dårligere pensjon, men 600.000 uføre...

På tide å våkne opp og luke ut alle "snyltere".

Du må sette deg inn i hvordan det norske systemet rundt uførhet fungerer før du anklager noen for å være snyltere.

 

I Norge så finnes det kun 2 mulige løsninger hvis man har redusert arbeidsevne.

Du kan jobbe inntil 50%, da dekker staten den andre 50% andelen av pengene.

Hvis du derimot har mer enn 50% arbeidsevne så får du ikke lov til å jobbe mer enn 50% for da mister du denne andelen som staten dekker.

Det er et rimelig enkelt regnestykke siden ingen klarer seg på en halv lønning og enden på visa er at mange hundre tusen uføre blir tvunget av NAV til å kun jobbe 50% selv de har en høyere arbeidsevne.

 

Så snylterne du raller over er lagd av den Norske stat, ikke av de uføre.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Jeg har svart i denne tråden, så regner med at jeg er medlem av denne gjengen også.

 

310 000 uføre var min påstand, ikke 600 000. Dette tilsier at 9.5 % er uføre. Tallene er fra blant annet NAV og SSB.

 

Hvilke kilder anser du som mer pålitelige i slike saker?

 

Hyggelig med et unntak. Kudos til deg. :)

 

Hvor mange innbyggere regnet du med for å komme frem til 9,5 %?

Lenke til kommentar

 

Hyggelig med et unntak. Kudos til deg. :)

 

Hvor mange innbyggere regnet du med for å komme frem til 9,5 %?

 

310 000 uføre er fra NAV sine sider. I følge Arbeidskraftundersøkelsen, 2. kvartal 2013 (SSB) er det 2 611 000 sysselsatte og 99 000 arbeidsledige i alderen 15-74. Tallet blir da 310 000/3 200 000=0,096875, altså litt over 9.5 %.

 

Andre tall fra SSB (http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_201240/rapp_201240.pdf): 778 923 personer mellom 15 og 66 år totalt mottar en eller flere former av velferdsytelser. Av disse mottar 439 566 helserelaterte ytelser, altså attføringspenger, rehabiliteringspenger, tidsbegrenset og varig uførestønad. Totalt 13,3 % av befolkningen mellom 15 og 66 (totalt 3 315 331 per 1. januar 2010). OECD mener det er 18 %, men det er mulig de regner med de som mottar sykepenger, eventuelt at de teller antall ytelser, ikke antall mottakere.

 

Av de 308 831 sysselsatte som mottok velferdsytelser i 2009 jobber 49.5 % 30 timer eller mer, 12 % 20-29 timer og 38,4 % 1-19 timer.

Lenke til kommentar

 

Du overdramatiserer problemet. Purring gir deg bare ekstra inntekter, og det er ytterst få som ikke betaler regninger før en eventuell inkasso, spesielt i et skikkelig miljø som dette her. Jeg er uansett lei av denne tåpelige diskusjonen hvor du forgjeves prøver å motbevise et lite eksempel mens du fullstendig ignorerer selve poenget. De fleste vil jobbe, men det er faktisk mulig å jobbe svart mens en er på uføretrygd.

 

Det er jo helt bak mål å beskylde en kvinne for å jobbe svart, bare fordi hun foretrekker kontant oppgjør istedenfor regning. Er sikkert bare du som ser veldig tvilsom ut da vet du, og ikke hun som tar svart betaling. Dessuten trodde jeg uans at dette ikke var mulig om man får med papirer og salget blir meldt inn til hundeforbundet.

 

http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5199

 

Inkasso må innkreveren betale endel av selv. Det er inkassofirmaene som tjener på dette, ikke selgeren eller den det innkreves av.

 

Det koster mye å avle valper, dyrlege, vaksiner etc etc. Det er ikke så billig, selvom man tjener inn en del på valpesalg. tror det koster ca 20000 og oppover, dessuten er det jo risiko involvert.

 

Det jeg finner kritikkverdig er at du uthenger nabokvinnen som du dessuten har kjøpt valp av, for trygdesvindel. Bare fordi hun krever kontant oppgjør.

 

Det er mange forhold man krever kontant oppgjør, bruktbilkjøp, dyrekjøp etc etc. Kontanter er tryggest. Si hun nabodama har 7 valper i et kull, så har hun 20000 i utgifter til dyrlege etc, som dessuten er papirført og skattet for, så skal hun selge 7 valper hver for seg..... skal hun da liksom basere seg på tillitt og sende regninger???

 

Når dyrlegen og papirer er med i bildet, så er det jo ganske vanskelig å lure seg unna skatten svart.. Fordi det blir jo spørsmål om hvor valpene har blitt av....

 

Uten papirer og dyrlege så er det noe helt annet, feks pitbullsalg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

310 000 uføre er fra NAV sine sider. I følge Arbeidskraftundersøkelsen, 2. kvartal 2013 (SSB) er det 2 611 000 sysselsatte og 99 000 arbeidsledige i alderen 15-74. Tallet blir da 310 000/3 200 000=0,096875, altså litt over 9.5 %.

 

Andre tall fra SSB (http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_201240/rapp_201240.pdf): 778 923 personer mellom 15 og 66 år totalt mottar en eller flere former av velferdsytelser. Av disse mottar 439 566 helserelaterte ytelser, altså attføringspenger, rehabiliteringspenger, tidsbegrenset og varig uførestønad. Totalt 13,3 % av befolkningen mellom 15 og 66 (totalt 3 315 331 per 1. januar 2010). OECD mener det er 18 %, men det er mulig de regner med de som mottar sykepenger, eventuelt at de teller antall ytelser, ikke antall mottakere.

 

Av de 308 831 sysselsatte som mottok velferdsytelser i 2009 jobber 49.5 % 30 timer eller mer, 12 % 20-29 timer og 38,4 % 1-19 timer.

 

Gratulerer. Med god hjelp fra Malvado og meg har du kommet på rett spor. I din dialog med meg har jeg nemlig ikke sett at du spesifikt nevnte dette med folk i arbeidsfør alder. Dette er imidlertid svært viktig.

 

Så, denne morsomme tråden har gått fra et ekstremt utgangspunkt til noe litt mer realistisk. Vi startet på 600 000 uføre, vi var innom alt fra 12 til 9,5 % av hele befolkningen, men vi endte opp med 310 000 mennesker eller omtrent 9,5 % av folk i ARBEIDSFØR alder.

 

Herlig med litt orden i tallene. Dere får rette meg hvis jeg har bommet på noe. Jeg tror det skal være bra nå. Værsågod, diskuter på riktig grunnlag.

Lenke til kommentar

 

Gratulerer. Med god hjelp fra Malvado og meg har du kommet på rett spor. I din dialog med meg har jeg nemlig ikke sett at du spesifikt nevnte dette med folk i arbeidsfør alder. Dette er imidlertid svært viktig.

 

Så, denne morsomme tråden har gått fra et ekstremt utgangspunkt til noe litt mer realistisk. Vi startet på 600 000 uføre, vi var innom alt fra 12 til 9,5 % av hele befolkningen, men vi endte opp med 310 000 mennesker eller omtrent 9,5 % av folk i ARBEIDSFØR alder.

 

Herlig med litt orden i tallene. Dere får rette meg hvis jeg har bommet på noe. Jeg tror det skal være bra nå. Værsågod, diskuter på riktig grunnlag.

 

Det er fint at du føler deg nyttig, men jeg har nok vært i samme spor hele veien. Det er vel innlysende at man ikke tar med barn og pensjonister i beregningen?

Lenke til kommentar

 

Det er fint at du føler deg nyttig, men jeg har nok vært i samme spor hele veien. Det er vel innlysende at man ikke tar med barn og pensjonister i beregningen?

 

Fint. Da er du en av de få. Stå på, gjør debattene mer fruktbare.

 

Det er for øvrig en _SKAM_ at NRK ikke forklarte det tallet nærmere. Røe Isaksen nevnte heldigvis noe i forbifarten, men man skulle forvente at en statskanal ville være hakket mer seriøse. Ikke rart de motsatte seg etikk-granskning av Riksrevisjonen, nei.

Endret av Systematisk
Lenke til kommentar

Det er jo helt bak mål å beskylde en kvinne for å jobbe svart, bare fordi hun foretrekker kontant oppgjør istedenfor regning. Er sikkert bare du som ser veldig tvilsom ut da vet du, og ikke hun som tar svart betaling. Dessuten trodde jeg uans at dette ikke var mulig om man får med papirer og salget blir meldt inn til hundeforbundet.

Rimelig paradoksalt at en person som skal se det beste i alle er i stand til å dømme mitt utseende over internett. :roll: Hva får deg til å tro at den private organisasjonen NKK krever noen form for oversikt over transaksjoner? De får bare beskjed om overført eier, i likhet med dyrlegen.

 

Inkasso må innkreveren betale endel av selv. Det er inkassofirmaene som tjener på dette, ikke selgeren eller den det innkreves av.

 

Selvfølgelig. Les hva jeg skrev.

 

Det jeg finner kritikkverdig er at du uthenger nabokvinnen som du dessuten har kjøpt valp av, for trygdesvindel. Bare fordi hun krever kontant oppgjør.

 

Ser ikke helt hvorfor, da denne personen er anonym. Jeg gir ikke et eksempel for å henge ut noen, men for å få fram et poeng som sålangt har blitt fullstendig ignorert av dere som tydeligvis har mer vesentlige ting å diskutere.

 

Jeg vil ikke gi mer respons på dette feltet, da denne diskusjonen har sklidd helt ut og jeg er lei av å gjenta meg selv gang på gang.

 

En liten oppfriskning til dine norskferdigheter: http://no.thefreedictionary.com/nabo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...