Gå til innhold

Liker du gruppearbeid?


Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at det er utrolig mange som elsker gruppearbeid, og som synes at det gjør ting enklere. Ja, jeg kan være enig i at arbeidsmengden blir mindre, men arbeidstiden synes jeg har en tendens til å sprette i taket - samtidig som resultatet ikke nødvendivis blir noe bedre av den grunnen.

 

Jeg er ikke asosial, men jeg må si at jeg sjeldent har vært begeistret for å måtte jobbe i grupper. Mest fordi arbeidsmåten, arbeidsmentaliteten og arbeidsmoralen ofte spriker i hver sin retning innad i gruppa. Plutselig finner gruppa ut at ja, det er på tide med en times pause - eller så er det plutselig mer interessant å snakke om sydenturen man var på i forrige uke. Eller så har du de som skal sende snapchatbilder av seg selv i 40 ulike positurer mens arbeidet pågår (har vært borti dem også).

 

Dette i tillegg til de som driter i hele gruppa, men jammen skal ikke de ta en del av æren for arbeidet som er utført på slutten også! Råfrekt!

 

Grupper på to-tre personer kan gå greit, men når det begynner å bli flere så kommer ordtaket om at jo flere kokker, dess mer søl inn.

 

Det kan være en fin ting å jobbe hver for seg, for så å legge frem det man har gjort i plenum, for deretter å få bemerkninger - istedet for å jobbe frem hver eneste del fullstendig samlet i gruppa. Det fungerer jo heller ikke alltid, det forutsetter jo at alle faktisk gjør sin del, noe som heller ikke skjer bestandig.

 

Vel, hva er deres syn på gruppearbeid? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke spesielt glad i gruppearbeid, liker bedre å ha full kontroll selv. Arbeidsmengden blir ofte like stor som et prosjekt man har alene siden man får et større prosjekt å jobbe med.

 

Ser likevel nytten i det, i arbeidslivet jobber man veldig ofte i team å da er det greit å ha lært seg å kunne dette, men jeg synes det er mer tungvindt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er denne i "politikk og samfunn"?

 

Selv jobber jeg best selvstendig, men jeg er som regel i grupper på 3 - 6 i jobben min (av og til opptil 15 stykker) og minst en gang i semesteret må jeg gjøre gruppearbeid på studiet mitt. Det har jo sine ulemper, men det er bare å innse at enkelte ting i livet ikke lar seg gjøre av én eneste person. Når jeg merker at gruppearbeid sklir ut i fjas og ineffektivitet, er det ofte fordi gruppemedlemmene ikke har klare arbeidsoppgaver og/eller fordi gruppa mangler en lederskikkelse. Jeg prøver å løse det ved å ta rollen som lederen og fortelle gruppemedlemmene hva de kan gjøre.

Lenke til kommentar

Det er jo et samfunnsspørsmål! Individ og samfunn! Det er jo det mest klassiske av de sosiologiske spørsmål! Tilpasning eller selvhevdelse? Lydighet og konformisme eller opprør og avviksstempel?

 

Mitt inntrykk er at flinke folk ofte ikke liker gruppearbeid. Men det er flott for usikre mennesker som trenger sosial støtte og oppmuntring. Jeg vil gjerne jobbe i grupper når jeg føler jeg ikke har kontroll. Men hvis det dreier seg om noe jeg vet jeg kan godt, vil jeg helst være alene.

 

De flinke kan jobbe alene, mens de som strever kan trøste hverandre i fellesskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med gruppearbeid er jo ikke at arbeidet på hvert individ skal bli mindre, men at oppgaven skal bli fortere ferdig innenfor en gitt tidsramme og at kvaliteten skal bli best mulig ved å utnytte forskjellig kompetanse fra alle de involverte. Kun små oppgaver egner seg til individuell løsing. I skolesammenheng så sitter riktignok som regel alle med samme kompetanse så der dreier det se mer om å lære å samarbeide med andre, noe som er svært viktig i mange sammenheng når skolen er slutt.

Lenke til kommentar

Jeg likte overhodet ikke å drive med gruppearbeid da jeg gikk på skolen. Alt arbeidet gikk forferdelig treigt, blant annet fordi alt som skulle gjøres måtte diskuteres opp og ned i mente opptil fleire ganger. Dersom en person på gruppen ikke var heilt 100 % fornøyd med en setning eller et avsnitt i en tekst som en annen person på gruppen hadde skrevet så måtte selvfølgelig heile denne teksten skrives om igjen og opptil fleire ganger frem til samtlige på gruppen var heilt fornøyd med resultatet. Det var egentlig like greit å arbeide heilt på egen hånd, og da kunne jeg legge opp alt arbeidet slik jeg selv ønsket det.

 

Da jeg gikk på skolen og vi hadde noe gruppearbeid så bestemte gruppen hva de forskjellige personene innad i gruppen skulle arbeide med, og så gikk alle i hver sin retning for å løse sine oppgaver. Det fantes overhodet ikke noe samarbeid eller diskusjoner underveis om det emnet vi hadde fått tildelt. Unntaket var heilt på slutten av arbeidet når gruppen skulle fastslå hvordan oppgavene skulle fremføres eller leveres inn. Dessuten var det nesten alltid sånn at en eller to personer på hver gruppe bestemte at «nå skal jeg arbeide med dette, og du skal ta den delen, og så skal dere ta en annen greie». Så det var ikke alle på gruppen som fikk sagt hva dem egentlig ønsket å gjøre, og dette var med på å skape en veldig negativ stemning innad i gruppen.

 

Jeg skjønte egentlig aldri poenget med gruppe-arbeid. Det ble bare bråk og enda mer å ta hensyn til enn om man skulle arbeide på egen hånd.

Endret av WeirdFace
Lenke til kommentar

Ser likevel nytten i det, i arbeidslivet jobber man veldig ofte i team å da er det greit å ha lært seg å kunne dette, men jeg synes det er mer tungvindt.

I arbeidslivet er det normalt én som har et klart ansvar for å lede teamet. I skolesammenheng er det ikke det, og det fungerer utrolig dårlig for alle som vil ha en karakter over 3 eller 4. Man må ha en leder som har offisiell myndighet til å skjære igjennom når det blir kork.
Lenke til kommentar

I arbeidslivet er det normalt én som har et klart ansvar for å lede teamet. I skolesammenheng er det ikke det, og det fungerer utrolig dårlig for alle som vil ha en karakter over 3 eller 4. Man må ha en leder som har offisiell myndighet til å skjære igjennom når det blir kork.

 

Det er absolutt ikke nødvendig å ha en som leder teamet hvis det er et lite team. Grunnen til at man har det i arbeidslivet er fordi bedriftslederen trenger noen å kontakte.

 

På skolen er det et problem at elevene ikke gir nok innsats. Det er fordi innsatsen blir ikke evaluert. Det kan enkelt løses med å la dem evaluere hverandre anonymt og ha en innsatskarakter fra læreren. Da vil de gjøre en langt bedre jobb. Vi har projekter på universitetet også, men da er arbeidsinnsatsen enorm og veldig imponerende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gruppearbeid var noe jentegreier da jeg gikk på skolen. Det ble mye brukt i de timene vi ikke skulle lære noe spesielt, og det gjorde vi heller ikke.

 

Dette er en undervisningsform som tok overhånd etter skolereformene på 90-tallet, som blir sett på som en viktig del av feminiseringen av skoleverket. Hvis vi tar en håndsopprekning, så blir jeg overrasket om ikke et flertall av de som liker gruppearbeid, er jenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...