Gå til innhold

Roadtrip USA


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Vi er en vennegjeng på tre personer som har snakket om å reise på bilferie i USA.

 

Vi ønsker å bruke +/- 4uker på turen, og har sett opp en rute (https://maps.google.com/maps?saddr=Boston,+Massachusetts,+USA&daddr=Cambridge,+Massachusetts,+USA+to:New+York,+USA+to:Washington+(D.C.),+DC,+USA+to:Chicago,+Illinois,+USA+to:Oklahoma+City,+Oklahoma,+USA+to:Amarillo,+Texas,+USA+to:Santa+Fe,+New+Mexico,+USA+to:Albuquerque,+New+Mexico,+USA+to:Flagstaff,+Arizona,+USA+to:Las+Vegas,+Nevada,+USA+to:Los+Angeles,+California,+USA+to:San+Francisco,+California,+USA+to:Seattle,+Washington,+USA&hl=no&sll=40.829922,-97.226858&sspn=36.042828,84.902344&geocode=FZ9WhgIdw7bD-ykbMT0NLWXjiTGg6GIBJL98eA%3BFfCRhgIdm_PC-ylfzDDLpXDjiTGHbGiJZI46xQ%3BFXFAbQIdK8KW-yk7CD_TpU_CiTFi_nfhBo8LyA%3BFV-tUQIdUIRo-ylb5PZa3sa3iTEqXYjUIkVSwg%3BFWICfwIdGuDG-inty_TQPCwOiDEAwMAJrabgrw%3BFSgxHQIddAQw-imB0vh-VIqthzGdOk_RdBKiMw%3BFe1xGQIdfy3u-SkDz0Wy1EgBhzGv0jZoHNHz0A%3BFT-KIAIdeYSv-SmpUpjnQ1AYhzFA34j9cyOQjA%3BFS-_FwIduUKl-Sl7gwnT3QoihzH99tm4zvjTwA%3BFUghGQIdL4VY-SkxJi7a944thzEAs9vOoTwfjg%3BFdYQJwIdMJoi-SnRffWkgre-gDGjebPV5tXMOg%3BFYqYBwIdm77z-CkT2ifcXcfCgDH0CEYlb98v4g%3BFVJmQAIdKAe0-CkhAGkAbZqFgDH_rXbwZxNQSg%3BFcJp1gIdWVy1-ClVM-iTLBCQVDGa1URpRmUlEA&oq=Washin&t=h&mra=ls&z=4 ) Det er rundt 70 kjøretimer ifølge Google Maps, og vi har jo tenkt å stoppe opp i NY, DC, Chicago, Vegas, LA, SF og Seattle. Så om vi rekner ca 16-17 dager tillegnet kjøring så blir det rundt 4 timer i bilen hver dag, noe vi syns er overkommelig.

 

Vi kan se for oss å booke på forhånd hoteller i byene nevnt, og ta motell/hotell via hotwire.com langs veien. Har og sett litt på flybiletter og leiebil, kom rundt 12000kr per pers.

 

Vi har satt opp ett budsjett på +/- 35000kr som inneholder fly, bil, hotell/motell, mat og sightseeing, men regner dog med å bruke en god del mer på lommepenger.

 

 

Det vi lurer på er egentlig om ruten ser overkommelig ut? Ting som bør sees langs ruten? (Egentlig åpen for alle forslag, vi har noen allerede) Mulighet for å kjøre Ferrari på bane i Vegas? Er det for sent å kjøpe flybiletter og reservere bil etter nyttår? (2 av oss har eksamen og må vite eksamensdatoer..) Besøke Norfolk Naval Base?

 

Andre tips/triks tas med stor takk!

 

Mvh Andreas

 

Kjapp edit: Vi veit godt at USA er alt for stort til at vi kan se alt på en tur

Endret av fjellis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dropp Seattle(hva i all verden skal dere der?) og opplev heller mer av California.

 

Ta heller å kjør fra Las Vegas og til SF, igjennom Yosemite nationalpark som er verdt å få med seg. Så treffer dere SF ved Golden bridge bruen, en episk måte å se byen første gang. Deretter kjør ned til LA og til San Diego.

 

Jeg tror dere tar litt for mye over hodet for en så lang tur på 4 uker. Det mest spennende starter i Texas området, alt derifra og imellom NY er ikke så spennende iforhold til vestkysten.

 

Så jeg ville vurdert å heller ta et par dager i NY, og heller fly over til Texas området.

 

--

 

Budsjett så er det realistisk å beregne ca 1200 kr dagen(opptil 1800 som max tak), til mat, bensin, hotell,bil, og alt annet bortsett fra fly. Man bruker som regel alltid mer enn man tror, parkeringsbilletter, attraksjoner, det ene og andre.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

I forhold til overnatting og som det blir nevnt her så kan du komme over mye forskjellig i løpet av en tur i USA. Men jeg vil anbefale at du holder deg til en kjede, feks Holiday Inn eller Best Western. Begge deler er helt greie budsjetthoteller/moteller og holder du deg til en kjede vet du så og si hva du har i vente på neste overnattingssted. Husk å meld deg/dere inn i kjedens fordelsklubb, kanskje dere rekker å få ut ett par bonusovernattinger på en såpass lang tur :)

Jeg har vært på roadtrip i USA de to siste årene og det har stort sett aldri vært noe problem å finne billig overnatting. Vi booket hotell i typisk New York, Las Vegas og Los Angeles, ellers så stoppet vi bare innom og fikset overnatting når vi ble lei av å kjøre.

Hotellrom på de kjedene som er nevnt over kostet i gjennomsnitt ca 100$ pr rom pr natt på de turene jeg har hatt.

 

Mellom Chicago og Santa Fe er det ikke direkte mye å se på den ruten dere har valgt, Gateway Arch i St. Louis og Cadillac Ranch i nærheten av Amarillo er vel det mest spennende jeg kan komme på i farten.

 

Vurder heller å fly over større strekk for å unngå de ekstremt lange og kjedelige transportetappene, ingenting i veien for å leie 2-3 forskjellige bilder og det trenger ikke nødvendigvis bli spesielt mye dyrere heller. Da har dere også litt ekstra tid til å bruke på de tingene dere absolutt vil få med dere.

 

Regner med dere skal svinge innom Grand Canyon på veien?

 

Las Vegas har alltid mye å by på, uansett om det er midt i uken eller i helgene. Som mange ganger nevnt så er hotell en god del billigere midt i uken, og da blir det jo litt ekstra til overs til andre ting.

 

I Los Angeles så kan det være en ide å først ta for seg området i Hollywood og så flytte på seg etter ett par dager til feks Santa Monica, avstandene i Los Angeles er ekstremt store og det er alltid mye trafikk og kø rundtomkring.

 

Ser dere ikke har tenkt dere innom ett område av USA som jeg likte veldig godt selv, nemlig sørstatene typisk Georgia, South Carolina og Tennessee. God mat, hyggelige folk og en avslappet stemning er gjengangeren her. Liker dere god musikk og gjerne livemusikk så burde dere ta turen til Nashville og/eller New Orleans. Selv om Nashville forbindes med countrymusikk så spilles det mye forskjellig på de ulike barene i sentrum.

 

Bare å spørre dersom dere lurer på noe mer :)

Lenke til kommentar

Dropp Seattle(hva i all verden skal dere der?) og opplev heller mer av California.

 

Fantastiske marknader med mange norske røtter, Space Needle, flymuseumene ++.

 

Seattle er en morsom by for nordmenn og se, og spesielt dersom gutta skal på tur i mai. 17 mai feiringen i Seattle er den største utenfor Norge, og det er 40.000 som feirer da. Seattle har også egne "norske" områder i byen. Forøvrig vil Seattle være kul for musikkinteresserte, pluss at det er USA´s hipsterhovedstad, noe som byr på mange morsomme øyeblikk i gata:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fantastiske marknader med mange norske røtter, Space Needle, flymuseumene ++.

 

Seattle er en morsom by for nordmenn og se, og spesielt dersom gutta skal på tur i mai. 17 mai feiringen i Seattle er den største utenfor Norge, og det er 40.000 som feirer da. Seattle har også egne "norske" områder i byen. Forøvrig vil Seattle være kul for musikkinteresserte, pluss at det er USA´s hipsterhovedstad, noe som byr på mange morsomme øyeblikk i gata:p

 

Er ikke vitsen med å dra til USA nettopp for å slippe den norske kulturen? :p Nei det kan godt være det er verdt et besøk, men har rett og slett aldri sett at den byen har vært anbefalt ved roadtrip. Jeg tror jeg heller ville tatt turen til San Diego istedenfor, men hver sin smak ;)

Lenke til kommentar

 

Er ikke vitsen med å dra til USA nettopp for å slippe den norske kulturen? :p Nei det kan godt være det er verdt et besøk, men har rett og slett aldri sett at den byen har vært anbefalt ved roadtrip. Jeg tror jeg heller ville tatt turen til San Diego istedenfor, men hver sin smak ;)

 

Nei, jeg mener ikke det nødvendigvis er slik at man flykter fra norsk kultur ved reise. Hovedskaen er jo at du får sett norsk immigrasjon i statene, noe som kan være litt moro.

 

Jeg hadde forøvrig satset på vestkysten, kjørt fra sør og opp til nord, og med nord mener jeg stopp i Vancouver (Canada). Fly deretter til NY om det er ett must på denne turen, men tviler på at det er verd det mtp tidsspektret.

Lenke til kommentar

Sørg nå hvert fall for å kjøre Highway 1 dersom dere skal fra San Francisco til Los Angeles eller motsatt!

 

Dere får mye mer igjen for det å kjøre utenfor motorveien på akkurat denne strekningen.

Kjørte selv Highway 1 fra San Francisco og ned til Los Angeles for en måneds tid siden og kan absolutt anbefale den turen. Det er nok av stopp på veien også hvis dere vil bare ta inn utsikten eller finne en liten by som kan være verdt å sjekke ut. Bare vær obs på at veien er ganske så svingete, hvis noen blir lett bilsjuke.

Lenke til kommentar

Kjørte selv Highway 1 fra San Francisco og ned til Los Angeles for en måneds tid siden og kan absolutt anbefale den turen. Det er nok av stopp på veien også hvis dere vil bare ta inn utsikten eller finne en liten by som kan være verdt å sjekke ut. Bare vær obs på at veien er ganske så svingete, hvis noen blir lett bilsjuke.

 

Høres bra ut det, tror ikke bilsjuke skal bli noe problem, vi er ikke akkurat fra ett område uten svinger og fire felts motorvei :p

 

Men takker for innspill! Kom gjerne med flere! Er det noen som har besøkt marinebasen i Norfolk?

Lenke til kommentar

Dersom turen legges via US1 eller US101 fra San Francisco til LA, anbefales en tur innom byen Solvang, som ligger nord for Santa Barbara. Dette er en "dansk" by med særpreg, og har overnattingsmuligheter med vinsmaking i nærområdet.

 

I Los Angeles anbefales overnatting i Santa Monica eller ved Venice Beach nord i byen, eller Laguna Beach helt syd (i OC - Orange County). Huntington Beach er også en fin liten by, ligger litt nord for Laguna. Newport Beach er verdt et besøk, men den har ingen bystrand.

 

Dersom dere stopper i San Diego, er både den gamle bydelen (Gaslamp District) og det flytende museet USS Midway (ligger ved havnen i sentrum) verdt et besøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...