Gå til innhold

Erfaringer med Nokia lumia 925


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer litt på om jeg skal gå til anskaffelse av en Nokia Lumia 925. Jeg har bare hatt Androidtelefoner og dermed er WP8 helt nytt for meg. Jeg lurer på om noen har erfaringer med denne telefonen og om dere evt kan fortelle meg hva som er bra og hva som er dårlig med telefonen og operativsystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg lurer litt på om jeg skal gå til anskaffelse av en Nokia Lumia 925. Jeg har bare hatt Androidtelefoner og dermed er WP8 helt nytt for meg. Jeg lurer på om noen har erfaringer med denne telefonen og om dere evt kan fortelle meg hva som er bra og hva som er dårlig med telefonen og operativsystemet.

Hei. Det er ikke noe negativt med denne mobilen. Kamera er etter min mening på nivå med det meste annet, bortsett fra Lumia 1020, Z1, G2 og Note3. OS'et får unødig mye pepper fra de som enten er fans av andre OS eller ikke vet hva de snakker om. Det er færre apps til WP men langt fler enn du trenger, så det argumentet er tynt fra de som ikke liker Windows Phone. Applikasjoner heter sjelden det samme som på f.eks Android, og skal du ha Yr så bør du eksempelvis laste ned Frost. Du er litt mer låst i WP enn i Android men friere enn i iOS. WP flyter alltid svært godt og Nokia bruker kvalitetsskjermer. God lydkvalitet på tale, men litt flat på musikk. Du får også med HERE maps fra Nokia, som er full navigasjon offline for hele verden. Batteri er som det meste annet.

 

Jeg merker at WP terminaler er svakere på surfing enn andre ved Edge dekning. Så om du stort sett ferdes i 2G soner vil jeg faktisk anbefale Android eller iPhone.

 

Foreslår at du forteller hva du i hovedsak skal bruke mobilen til når du spør om råd, for det er eneste måten å se om en mobil passer for deg og ditt bruk. Alt for mange som forteller andre hvilken mobil som er best uten å kjenne bruken til motparten og kun baserer det på egne preferanser :)

Endret av Terminal
Lenke til kommentar

Er det forskjell på lyd i 925 og 920?

Synes lyden i 920, med Dolby, equalizer og ordentlig headset er veldig bra :)

edit! Er ellers mer fornøyd med WP enn andre OS jeg har hatt, men det er min mening og de fleste har jo sin egen favoritt.

Nei er vel samme lyd i de to. Men jeg synes HTC One, LG G2 og Z1 bl.a har en del bedre lyd for musikk, og da HTC one på topp. Som du sier er det viktig med godt headset, og der bruker jeg Bose, Beats eller Monster.

Ellers enig i ditt synspunkt vedr WP. Også mitt favoritt OS, men skulle gjerne hatt WP med fleksibiliteten til Android og appene til iPhone, men det er vel litt vrient å få til :)

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at Lumia 925 er en meget god telefon. Jeg har også Lumia 920 og jeg vil si at 925 er langt bedre om mer stabilt. Var ikke like fornøyd med 920. WP har jo ikke alle de app'ene som iOS og Android har men det er ikke noe stort problem for meg. Kameraet liker jeg også meget bra. Løp og kjøp ;-)

Lenke til kommentar

Har hatt android de siste 4 årene, og har ipad ved siden av.

 

Mener WP har tatt det beste fra begge sider (flyt fra iOS, widgets og frihet fra android). F.eks er jeg avhengig av "at-a-glanse" oversikten man får på hjemskjermen med widgets. Dvs vær, mail, kalender, batteri, notater. Og dette har man full kontroll over på android. Men på iOS har man noe som flyter svært bra hele tiden. Det vil jeg ikke si at min S4 klarer til alle tider.. Det er stadig småting som hakker og fryser.

Har hatt lumia 925 nå i litt over en dag og er svært fornøyd.

 

At appene er så dårlig som folk skal ha det til kjenner jeg meg ikke igjen i. Det eneste jeg savner er en god wifi analyser, chrome, og truecaller, dvs oppslag mens det ringer, slik at man kan se hvem som ringer før man svarer.

 

Eller så er kvaliteten på spillene jevnt over dårlig mtp grafikk, det er som å gå fra PS3 til SNES :)

Lenke til kommentar

På hvilken måte er Windows Phone mer åpent og friere enn iOS? Ser mange komme med dette argumentet fra tid til annen, en slags mellomting Android og iOS men har selv brukt Windows Phone endel og det er da ytterst lite, om noe i det hele tatt som er mer åpent og fritt sammenlignet med iOS. Det er jo i bunn og grunn akkurat den samme greia bare at Microsoft står bak, du er låst til Marketplace, du har mer eller mindre null innflytelse over UI osv osv..

 

 

At Nokia Lumia 925 er en utrolig flott telefon er det ingen som helst tvil om, er det soleklare førstevalget mitt blant Windows Phone telefoner på markedet og mitt valg nummer to etter iPhone 5 / iPhone 5S av samtlige på markedet egentlig. Noen vil vell sikkert nevne Nokia Lumia 1020 men bortsett fra kamera så er den jo identisk med 925 og den har samme ulempen som Nokia Lumia 900 og 920 i at den blir for stor og klumpete og ikke har et like stilrent design og ikke føles like bra som Lumia 925 som er det første på markedet som jeg syntes har vært i nærheten av hva Apple klarer å levere. HTC One var også tålig bra, men plastkanten ødela veldig mye for meg, da syntes jeg det er bedre sånn som Nokia løser det med metall rundt kanten og plastikk bak da det er tross alt kanten du faktisk holder og føler på når du bruker telefonen.

 

Det som trakk ned for min del er manglende økosystem, det er så mange applikasjoner jeg er helt avhengig av som ikke eksisterer, og flere av de som eksisterer fungerer ikke på samme nivå som iOS varianten at det føles som å gå flere år tilbake i tid ved bruk. Telefonen i seg selv, og Windows Phone forøvrig med unntak noen åpenbare mangler som jeg ikke kan fatte å begripe at Microsoft ikke kan klare å få på plass og noen temmelig irriterende bugs så er faktisk Windows Phone et strålende og veldig lovende operativsystem som jeg har foran Android når som helst.

Lenke til kommentar

På hvilken måte er Windows Phone mer åpent og friere enn iOS?

 

Det blir jo ligg offtopic og diskutere iOS vs WP i denne tråden, og jeg er i utgangspunktet objektivt stilt, da jeg mener begge leire har sine bruksområder.

 

Hvordan jeg opplever WP som friere enn iOS er at selve operativsystemet og "api'et" det har ut mot utviklerne er mer åpent. F.eks live tiles og mulighetene det gir, farge oppsett, endring av ui etc. iOS er dessverre fortsatt bare "rows of dead icons".

 

Eller et annet eksempel, jeg nettopp hadde her selv:

By default finnes det ikke noen speeddial funksjon eller t9 søk i telefon funksjonen. Dette kan man fint få til med apps, som man igjen kan pinne som en tile i stedet for den vanlige ringe appen, vips så har man en helt annen brukeropplevelse når det gjelder selve telefonfunksjonen.

 

Ellers er jeg veldig enig med deg ang manglende økosystem.. Selv om jeg nå synes skydrive og onenote har kommet seg veldig, ikke minst når det gjelder integreringen i windows 8.1.

Endret av MirusMentis
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har hatt en Lumia 925 i noen dager nå, og synes den fungerer veldig bra. Alt flyter sømløst.

 

Men det er to ting jeg ikke er så fornøyd med.

 

Baksiden er litt for glatt. Skulle gjerne hatt en litt mer ru bakside slik at den ville ligge litt "tryggere" i hånden.

 

Det andre er den supersensitive skjermen. Den blir for sensitiv, så jeg skrudde den fort ned til normal sensitivitet. Kommer neppe til å bruke den med hansker uansett.

Endret av Breddeformat
Lenke til kommentar

Har hatt en Lumia 925 i noen dager nå, og synes den fungerer veldig bra. Alt flyter sømløst.

 

Men det er to ting jeg ikke er så fornøyd med.

 

Baksiden er litt for glatt. Skulle gjerne hatt en litt mer ru bakside slik at den ville ligge litt "tryggere" i hånden.

 

Det andre er den supersensitive skjermen. Den blir for sensitiv, så jeg skrudde den fort ned til normal sensitivitet. Kommer neppe til å bruke den med hansker uansett.

Du kan få svært tynne deksler til den som gir bedre grip, men det negative er at du må skjuler noe av skjønnheten :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har gått til innkjøp av denne nå, litt på impuls da mi, xperia z begynte å skurre litt. Er sålang fornøyd med wp8. Er et par ting som irriterer vettet av meg;

 

1. Autoskjermrotasjon, finner ikke utav hvordan jeg slår den av/på, har googlet og sett på tlf'ns egne "tips" hvor det bare står "innstillinger -> skjermrotasjon". Jeg finner ikke denne pathen for alt i verden, har lett over alt i innstillinger.

 

2. Slå av klokken som vises når jeg slår av skjermen.. Vet at det ikke trekker alt for mye strøm, men jeg synes det er unødvendig.

 

utenom disse to tingene er jeg super fornøyd. Noen som vet? Er det bare jeg som har problemer med å finne utav dette? Blir snart gal!

Lenke til kommentar

Jeg prøvde 925 et par uker i vinter. Flott telefon, men både OS og telefonen hadde noen irritasjonsmomenter som gjorde at jeg byttet:

For 925:

- Svært varierende batteritid: Kunne holde i 2-3 dager med normal bruk, og kunne lades ut etter 7 timer nesten uten bruk.

 

For OS:

- Ikke mulig å sperre for datatrafikk for alle apper i bakgrunnen (kan slå av noen enkelt-apper, men ikke alle)

- Ikke mulig å enkelt bytte mellom ring+vibrer og helt stille (må inn i menyen hver gang)

- Ikke mulig å styre hvilke tilganger apper skulle ha til kontakter, kalender og annet

- Elendig utvalg i apper

- Irriterende å måtte trekke ned fra toppen for å se om man har dekning, 4G eller WiFi, og annen info

 

Valget for å slå av klokken fant jeg, og fikk slått den av. Husker ikke hvor, det het noe ulogisk med Øyekast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...