Gå til innhold

Heilage - En studie i det moderne treningsfenomen (aka jeg løfter litt vekter og jogger litt)


Anbefalte innlegg

Kunne hatt en lengre og mer kompleks tittel, men det finnes vel grenser for hvor mye svada man skal ha inn.

 

Abstrakte:

I 2013 observerte Heilage (heretter omtalt som subjektet) en økning i fremtredende masse i regionen over beltestedet, en observasjon som hos subjektet fremkalte følelser av nederlag og sjokk. Det er tidligere blitt konstatert at subjektet gjennom mange år har vært i besittelse av en kroppsfasong som i mange sammenhenger omtales som "slank" og det er antydet at et høyt nivå av forbrenning har bidratt til at denne tilstanden kunne opprettholdes sett i lys av et lite overvåket kosthold. Subjektets økende alder (f. 1988) antas å bidra i det kausale forholdet til den nylige observasjonen. Det er også viktig å nevne at subjektet gjennom mange år jevnlig inntok nikotin gjennom såkalte "sigaretter", men dette har i de senere år vært i en nedadgående kurve frem til den nylige termineringen elleve dager før dagens dato.

 

Denne studien vil omtale, beskrive og tildels analysere subjektets forsøk på å øke muskelmasse, utrydde den fremtredende masse i mageregionen, samt oppnå en økning i kondisjon.

 

Metode:

Subjektet vil gjennomgå økter på omtrentlig 90 minutter minimum to ganger i uken. Det vil så bli rapportert om vekter, repetisjoner, intensitet i kondisjonstrening samt egne kommentarer fra subjektet.

 

Studien har ingen tidsramme.

 

Mål:

- Bli kvitt magen innen jul (helst)

- Bli generelt fornøyd med den øvrige overkroppen, særlig armer og bryst.

Endret av Heilage
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Jeg gidder ikke å skrive hele tråden i formatet til en forskningsartikkel med mindre folk ber eksplisitt om det :p)

 

01/10-2013

 

Fikk et all-round treningsopplegg, følgende øvelser er lagt opp:

 

- Oppvarming på tredemølle, ca 10-15 minutter eller til man føles god og varm

- Seated Leg Press 1- 2x10 repetisjoner

- Horizontal leg curl - 2x10 repetisjoner

- Gym 80 Leg extension - 2x10 repetisjoner

- Chest press 1 / Chest press - 2x10 repetisjoner

- Seated Rowing 1 / Pulley - 2x10 repetisjoner

- Standing biceps curl 1 - 2x10 repetisjoner

- Triceps Press with Cable - 2x10 repetisjoner

- TRX Pike - Så mange repetisjoner jeg klarer

 

Mesteparten av tiden gikk med på instruksjon og veiledning med personlig trener, ergo lite øvelser utført.

 

 

03/10-2013

 

For å demonstrere hvor dårlig det står til, her er tallene for det jeg fikk til i dag:

 

- Leg press: 80kg

- Hor. leg curl: 10kg (srsly, hvorfor er dette så tungt?)

- Leg extension: 20kg

- Chest press: 20kg

- Seated rowing: Glemte å notere tallet

- Biceps curl: 12,5kg

- Triceps press: 12,5kg

- Pike: 10rep/5rep

 

Sånn går det altså når man ikke holder seg i form og man har jobb og karriere som stort sett innebærer å sitte stille. Jeg har vel forfalt mer enn jeg trodde. Når det er sagt må jeg innrømme at jeg liker treningen, det føles meditativt og avslappende (på en måte) i den grad at jeg vil gjøre mer av det og tenker å ta en økt i helga også.

 

Spørsmål

Bør jeg tøye ut etter hver økt? Er absurd støl i armene etter morgenens økt, og har vært støl i armene siden tirsdag. Går dette kanskje over når kroppen blir vant til treningen?

 

Kosttilskudd/proteinshake/sånne ting: Er det nødvendig? Jeg har ikke behov for å bli enormt buff akkurat, men å se bra ut i bar overkropp hadde ikke gjort noe. Hvor mye kommer naturlig, hvor mye kan hjelpes på?

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Vil på det sterkeste anbefale deg å legge til markløft og knebøy i programmet ditt! Kanskje de to viktigste øvelsene man har der ute.

 

Angående tøying: Det vil ikke hjelpe på stølheten - den er helt normal i starten. Tøying vil imidlertid medføre bedre teknikk og mobilitet under krevende øvelser som de jeg nevnte over.

 

Følger med videre!

Lenke til kommentar

"(Jeg gidder ikke å skrive hele tråden i formatet til en forskningsartikkel med mindre folk ber eksplisitt om det :p)" (Heilage. 2013)
Eg ber med dette eksplisitt om at subjektet held fram med logginga ved å skrive i formatet til ein forskningsartikkel.

Endret av Assbear
Lenke til kommentar

Adekvat motivasjon for å videreføre det opprinnelige skriveformatet er oppnådd ved ekstern påvirkning.

01/10-2013

Subjektets første og innledende sesjon ble utført ved ovenstående dato og er ulikt de fremtidige sesjonene i form, da denne er spesifisert avsatt til introduksjon og opplæring i trening, da subjektet viser en manglende kunnskap i fagfeltet. Normalt sett vil man antyde at denne typen veiledning innebærer en økonomisk konsekvens for subjektet, og studien som sådan. De øvrige geografiske og tidsmessige variablene som ble lagt til grunn for valg av lokasjon for studien gjorde at subjektet fant det mer praktisk å velge lokasjonen som nå er valgt og fikk med det ovennevnte veiledning inkludert i den økonomiske forpliktelsen subjektet likevel var innebefattet med.

 

Subjektet ble presentert for et program, med hensikt i å øke subjektets styrke primært, men også med åpninger for kondisjonsforbedring. Se fig 1.1 for detaljert program. Dette programmet har en tidsramme på to til tre uker og kan bli revidert etter oppfølging fra veileder.

 ------------------------------------------------------------
| Øvelse                                    | Notasjon       |
|-------------------------------------------|----------------|
| Oppvarming, tredemølle                    | 10-15 min      |
| Seated leg press                          | 2x10 rep       |
| Horizontal leg curl                       | 2x10 rep       |
| Leg extension                             | 2x10 rep       |
| Chest press                               | 2x10 rep       |
| Seated rowing 1 / Pulley                  | 2x10 rep       |
| Standing biceps curl 1                    | 2x10 rep       |
| Triceps press with cable                  | 2x10 rep       |
| TRX Pike                                  | 2x5-10 rep     |
 ------------------------------------------------------------
Fig 1.1: Treningsprogram, urevidert, uke 1-3

Majoriteten av den første sesjonen ble brukt til veiledning og kan ikke loggføres som en fullverdig økt.

03/10-2013

Subjektets første fullverdige økt gjennomført på denne dato. Fig 1.2 viser resultatet for økten. Subjektet rapporterer å være skuffet over egen ytelse.

 ------------------------------------------------------------
| Øvelse                                    | Notasjon       |
|-------------------------------------------|----------------|
| Oppvarming, tredemølle                    | 15 min         |
| Seated leg press                          | 80kg           |
| Horizontal leg curl                       | 10kg           |
| Leg extension                             | 20kg           |
| Chest press                               | 20kg           |
| Seated rowing 1 / Pulley                  | [Ingen data]   |
| Standing biceps curl 1                    | 12,5kg         |
| Triceps press with cable                  | 12,5kg         |
| TRX Pike                                  | 10rep/5 rep    |
| Tredemølle                                | 30min@7km/t    |
 ------------------------------------------------------------
Fig 1.2: Data for utført trening, 03.10.2013

Subjektet legger skylden på mangel på tidligere trening og sitt arbeid, som primært består av kontorarbeide foran datamaskinen. Vi er usikre på om vi aksepterer subjektets forklaring og holder muligheten åpen for at det forholdsvis lave resultatet skyldes latskap fra subjektets side.

 

På den annen side, subjektet responderer positivt fysisk og psykisk på aktivitetene og virker motivert til videre arbeid.

 

 

-----------------------------------------------------------

 

 

Subjektets kommentarer og spørsmål:
Spørsmål
Bør jeg tøye ut etter hver økt? Er absurd støl i armene etter morgenens økt, og har vært støl i armene siden tirsdag. Går dette kanskje over når kroppen blir vant til treningen?

Kosttilskudd/proteinshake/sånne ting: Er det nødvendig? Jeg har ikke behov for å bli enormt buff akkurat, men å se bra ut i bar overkropp hadde ikke gjort noe. Hvor mye kommer naturlig, hvor mye kan hjelpes på?

 

 

 

Revisjoner:

- Figurbetegnelser feilnummerert. (Revisjon gjort 03.10.2013:22:45)

Endret av Heilage
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen mener at du burde tøye ut etter hver økt, andre, inkludert meg, mener at tøying etter trening er bare tull. Det kommer ikke til å hjelpe mot stølheten, og ja stølheten minker/forsvinner når kroppen blir mer vant til treningen. Når jeg begynner på igjen med trening etter lange pauser kan det fortsatt være vondt å gå ned trapper 4-5 dager etter økten.

Tøying kan øke bevegelighet, men om det er viktig er det mer effektivt med egen bevegelighetstrening.

 

 

Spis vitaminene dine. Du kan fint klare deg uten proteinshake om du har et nogenlunde godt kosthold, men med shake er du iallefall sikret mot å få i deg for lite.

Lenke til kommentar

05/10-2013

 

Helgesesjon utført. Resultat:

 ------------------------------------------------------------
| Øvelse                                    | Notasjon       |
|-------------------------------------------|----------------|
| Oppvarming, tredemølle                    | 15 min         |
| Seated leg press                          | 80kg           |
| Horizontal leg curl                       | 10kg (+5?)     |
| Leg extension                             | 20kg           |
| Chest press                               | 20kg           |
| Seated rowing 1 / Pulley                  | 20kg (+5?)     |
| Standing biceps curl 1                    | 12,5kg         |
| Triceps press with cable                  | 12,5kg (+5?)   |
| TRX Pike                                  | 10rep/10 rep   |
 ------------------------------------------------------------
Fig 1.3: Data for utført styrketrening, 05.10.2013

 ------------------------------------------------------------
| Intensitet/Hastighet       | Elevasjon (gr) | Tid (HH:MM)  |
|------------------------------------------------------------|
| Rask gange - 7km/t         | 0              | 00:01        |
| Jogging - 9km/t            | 0              | 00:07        |
| Gange                      | 0              | 00:04        |
| Jogging - 9km/t            | 0              | 00:03        |
 ------------------------------------------------------------
Fig 1.4: Data for tredemøllesesjon, 05.10.2013

Styrketreningen viser ingen fremgang, men dette er heller ikke å forvente. For resultater med (+X?) er det vurdert økning av X kilo ved neste sesjon.

 

Sesjonen ved tredemølle er første av sitt slag, og er et forsøk på å øke subjektets stamina, kondisjon og lungekapasitet. Vi ser mer interesserte øyne på hvilken fremtidig forbedring vi kan se i denne sammenheng.

 

Konklusjon

Vel overstått sesjon, en god begynnelse på studien. Stølheten begynner å avta, særlig i armene.

 

Spørsmål

For øyeblikket gjøres alle styrkeøvelser i 2x10 repetisjoner. Dette gjør at en styrketreningsøkt er på under en time (ca). Er det en idé å gjøre flere repetisjoner på hver øvelse, dersom man har tid til å trenge lengre?

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...