Gå til innhold

Har norsk skole kristendom som grunnlag?


Anbefalte innlegg

 

Stakkar... Men fine stråmenn.

 

Du må gjerne korrigere det du meiner er stråmenn, dersom eg har oppfatta deg inkorrekt. Eg formulerte mi første setning basert på dine tidlegare innlegg, du står fritt til å opplyse meg.

 

Poenget mitt var like fullt - den tid du går inn i ein diskusjon med sterke kjensler og bastante vrangførestillingar, er det uråd for meg å argumentere basert på dine påstandar.

 

Du hevdar til dømes:

 

1) "Kristendom står kun for hat og overgrep"

 

Matt 5,44: Men eg seier dykk: Elska fiendane dykkar, velsigna dei som forbannar dykk, gjer vel mot dei som hatar dykk, og bed for dei som forfylgjer dykk

 

2) "Kristne er ein liten vilfaren minoritet"

 

Eventuelt den største religion på verdsbasis.

 

3) "Kristne er meir horrible enn vikingar og nazistar"

 

1. Kor 6,9f: Veit de ikkje at dei som gjer urett, ikkje skal arva Guds rike? Far ikkje vilt! Korkje horkarar, avgudsdyrkarar, ekteskapsbrytarar, eller menn som ligg med menn eller lèt seg bruka til dette, 10 korkje tjuvar, pengekjære, drikkarar, spottarar eller ransmenn skal arva Guds rike.

 

4) "Kristendom er amoralsk"

 

Gal 4,9: Men no når de kjenner Gud, ja, det som meir er, når de er kjende av Gud, korleis kan de no på nytt venda attende til desse veike og fattigslege grunnkreftene i verda? Vil de atter træla under dei?

 

5) "Kristne ønskjer å stele det som er godt i vårt samfunn"

 

Spørsmålet er kva du reknar som godt. Gud er ein kjærleg gud, like fullt rettferdig og heilag.

 

Joh 14,27: Fred etterlèt eg dykk, min fred gjev eg dykk. Eg gjev dykk ikkje fred på same måten som verda gjer det. Lat ikkje hjarta dykkar uroast, og ver ikkje motlause!

 

Når vi vert fylt av Hans fred vert det som er godt i våre auge vondt, og eit hatefullt hjarta forvandla etter Kristi sinnelag.

 

Esek 11, 19f: Då vil eg gje dei eit nytt hjarta og la dei få ei ny ånd. Eg vil ta steinhjarta ut or kroppen deira og gje dei eit kjøthjarta i staden. Så skal dei fylgja mine føreskrifter og ta vare på mine lover og leva etter dei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er vel et klasseksempel på hvorfor vi trenger opplysning og lærdom, heihå. Istedet for å gå rundt i uvitenhet å være redd for våre naboer, er det viktig med kunnskap om hva de tror og hvorfor.

 

Ah, så du er en som tror men ikke vet. Jada, det er helt riktig at opplysning er viktig, for det er jo noen få kunnskapsløse tapere igjen som tror på vaset.

 

Deriblant du tydeligvis.

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar

snipp

 

Det hjelper deg ikke å komme med vasete bortforklaringer eller tøv fra eventyret. Det du trenger er en smule objektivitet og kunnskap om hva disse patetiske hatideologiene faktisk er.

 

Så slipper du å drite deg ut..

 

 

Jeg skal ta for meg det eneste punktet hvor du ikke bare var latterlig..

 

2) "Kristne er ein liten vilfaren minoritet"

Eventuelt den største religion på verdsbasis.

Vi er i Norge, et land med 80%+ ateister. Beklager manglende stedsangivelse.

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar

 

Det hjelper deg ikke å komme med vasete bortforklaringer eller tøv fra eventyret. Det du trenger er en smule objektivitet og kunnskap om hva disse patetiske hatideologiene faktisk er.

 

Du har framleis ikkje definert kva du legg i omgrepet "hatideologi". Einaste vi kan vere samde om er at det er ein ideologi DU har lagt for hat.

 

I kva grad vil du hevde du sjølv er objektiv ved å nytte termar som "tøv", "vas" og "eventyr"?

 

Eg burde kanskje ikkje dra det lengre. Som røynde folk seier - "Don't feed the troll".

Endret av Cair Paravel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør du en 10 åring om kvifor vi feirar pinse har han ofte ikkje peiling, og då hjelper det diverre lite at han veit kva bahaiane gjær..

Bare sånn appropos...

 

At ti åringer i dag ikke vet hva kristne legger i jul og påske og pinse og slikt er fordi de ikke bryr seg om det kristne i disse såkalte høytidene. Mine ti åringer har aldri sett en plastikk jesus i krybben eller engler på juletreet, vi feirer jul fordi det er hyggelig å møte venner og bekjente og familie i denne "høytiden", og gir derfor helt beng i hva de kristne mytene sier om slike "helligdager"

 

Klart at ungene har gått av å vite om kristendom også, om ikke annet for å minne dem på hvor stupid slik tro er. og lære dem at de ikke må være like dumme som våre kristne forfedre og heller velge rasjonalitet og fornuft som base for sine valg og ikke gamle skrifter som er tuftet på ren overtro og myter...

 

Og på det området har skolen mye å lære unger, for isteden for å sitte å flisespikke på slike gamle bronsealder myter burde de lært hva filosofi er, de burde vite hva kognitiv dissonans er, hva confirmation bias er, og blitt opplært i hvordan de best kan benytte verktøyene for å tenke best mulig, altså ikke hva de skal tenke, som all teologi gjør, men hvordan de skal tenke... Og her feiler slike mennesker som han derre KRF lederen, hareide, som mener at man fremdeles er tjent med å lære bort slike bronsealder myter til unger, gjerne også forkynne de til unger...

 

Tipper hele tanken om 55% kristendom i skolen strander i menneskerettighets domstolen i Haag, som den tanken har gjort ved to anledninger tidligere... Og som seg både hør og bør. Å gi et livssyn såpass stort fortrinn hører ikke hjemme noen steder, aller minst i et opplyst samfunn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Kor 6,9f: Veit de ikkje at dei som gjer urett, ikkje skal arva Guds rike? Far ikkje vilt! Korkje horkarar, avgudsdyrkarar, ekteskapsbrytarar, eller menn som ligg med menn eller lèt seg bruka til dette, 10 korkje tjuvar, pengekjære, drikkarar, spottarar eller ransmenn skal arva Guds rike.

Det er jeg, herren

som taler i rettferd

og har makt til å frelse.

 

I vinpressen tråkket jeg alene,

ingen av folkene var med meg.

Jeg tråkket på dem i min vrede

og trampet dem ned i min harme.

Saften deres sprutet på klærne mine,

hele drakten min ble tilsølt.

 

For jeg hadde hevnens dag i hjertet,

året for å løse ut var kommet.

 

Jeg trampet folkene ned i min vrede

og knuste dem i min harme,

og blodet deres lot jeg renne til jorden.

 

Jesaja 63

Når du snakker om "ikke gjøre urett" så er ikke det så imponerende når det kommer til en gud som tramper på mennesker. Den "rettferdigheten" er ikke mye å skryte av. Du kan snakke så mye du vil om "moral" og at andre som ikke dyrker den menneskeslaktende blodguden din som "avgudsdyrkere". Det er rett ut verdiløse ord.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du snakker om "ikke gjøre urett" så er ikke det så imponerende når det kommer til en gud som tramper på mennesker. Den "rettferdigheten" er ikke mye å skryte av. Du kan snakke så mye du vil om "moral" og at andre som ikke dyrker den menneskeslaktende blodguden din som "avgudsdyrkere". Det er rett ut verdiløse ord.

 

Job 40,3-9 (Gud talar til Job):

Vil du dra mi rettferd i tvil, leggja skulda på meg, så du får rett?

Har du så sterk ein arm som Gud, ljomar røysta di som hans?

Så pryd deg med høgd og herlegdom, kled deg med stordom og velde!

Lat berre vreiden rasa, slå alle hovmodige ned med ditt blikk!

Ja, sjå på dei stolte og bøy dei i kne, trø dei gudlause ned på flekken!

Gøym dei i jorda, alle i hop, og steng dei inne i mørkret!

Då skal eg òg prisa deg for sigeren du vann med di høgre hand.

 

Slik seier Herren om den som ønskjer å setje Han på tiltalebenken. Du kan like det eller ikkje, men styrkeforholdet mellom deg og Gud gjer det ikkje fornuftig å vere hovmodig. Det er risikabelt for den gudlause, men trygt for den som trur. Å ta liv for eit menneske er synd, men kvifor skulle dette gjelde for skaparen av alt liv? Han er i sin fulle rett til å hente sin eigedom kva tid som helst, og gi kvar att etter sine gjerningar.

 

Det siste verset i avsnittet over er eit frampeik på Jesus som Guds høgre hand, og den siger Han vann ved å utslette skuldbrevet vårt som var skrive med bod. Gud nyttar sin omnipotens, ikkje for eiga vinning, men for å syne sin kjærleik til syndarar. Eg kan vere samd i at Han verkar urettferdig. Urettferdig god!

 

Ber om orsak om dette er ei avsporing frå topic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi slaktet guden din for lenge siden. Du kan spør deg selv hvordan styrkeforholdet er når jesusen din er klubbet ihjel.

 

Det er totalt uten risiko å havne i konflikt med en så svak gud som din. Den siste advarselen guden din fikk ignorerte han og dermed var det over og ut. Akkurat som din gud trampet på mennesker, er det nå menneskers tur til å trampe på din gud.

 

Din gud var urettferdig helt fra starten og har aldri vist tegn på å forandre seg.

 

Du sender ikke bare diskusjonen på avspor fra topic, men også fra fornuft og inn i kristenfundamentalismens galskap.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ber om orsak om dette er ei avsporing frå topic.

 

Du understreker bare poenget med tråden med dette innlegget i mine øyne, for det viser SÅ KLART hvorfor vi ikke skal forkynne disse bronsealder mytene til barn!! Man blir jo bent frem dum av å tro på disse mytene jo, for ikke å snakke om hvordan man med glatt ansikt, fordi man tror påstandene er både sannhet og helt rett, er villig til å la grusomme hendelser, trusler, intoleranse og hat passere fordi "gud" vil det slik.... Hva kan ikke slike få "rettferdiggjort" av gjerninger? Livsfarlig og unødvendig å lære unger slikt i skolen, det er helt sikkert, ihvertfall når verden faktisk trenger kunnskap og viten og ikke gamle påstander ytret av ignorante menn for lenge siden...

 

Men du har gjort et soleklart poeng av hvorfor slike ideologier ikke har mer i skolen å gjøre enn å forkynne kommunisme og nazisme, da kristendom er en minst like farlig ideologi i all dens stupiditet den dagen de kristne får reel makt... Du beviser det jo langt på vei her, der du så og si lovpriser grusomhetene gjort av guden din selv om de var blodig urettferdige... Du stiller jo like mye spørsmål ved guden din som Himler gjorde til Hitler du jo, bare så du vet det.... :(

 

Å la barna lære om kristendom og hva de kristne tror er helt OK for meg, men da totalt uten den forkynningen de kristne så gjerne skulle hatt inn i skolen igjen. Ungene har bare godt av å vite hva vi ikke må gjøre mer av... og hvorfor viten og kunnskap er så viktig fremfor blind tro på disse mytene..

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du har gjort et soleklart poeng av hvorfor slike ideologier ikke har mer i skolen å gjøre enn å forkynne kommunisme og nazisme, da kristendom er en minst like farlig ideologi i all dens stupiditet den dagen de kristne får reel makt...

 

Unnskyld for at eg seier det så rett fram men det du seier her er så ekstremt, latterlig og kunnskapslaust som det går ann. Ikkje klarer du å argumentere for utsegnet ditt, noko du ikkje klarer uten å sause ihop GT og NT, og den gamle og den nye pakt. Å samanligne kristendommen/kjærleiksreligionen med nazisme blir bære teit og svært uheldig, og det trur eg du forstår sjølv når du tenker deg litt om. Ungar tek faktisk ikkje skade av å høyre om Guds kjærleik og nåde, og at i denne verden av kaos og sorg skal vi få finne trøst og styrke i Jesus som har døyd for oss og vunne oss eit evig liv i Himmelen. " Ingen har større kjærleik enn den som gjev livet sitt for venene sine." - Joh. 15:13

Lenke til kommentar

 

Unnskyld for at eg seier det så rett fram men det du seier her er så ekstremt, latterlig og kunnskapslaust som det går ann. Ikkje klarer du å argumentere for utsegnet ditt, noko du ikkje klarer uten å sause ihop GT og NT, og den gamle og den nye pakt. Å samanligne kristendommen/kjærleiksreligionen med nazisme blir bære teit og svært uheldig, og det trur eg du forstår sjølv når du tenker deg litt om. Ungar tek faktisk ikkje skade av å høyre om Guds kjærleik og nåde, og at i denne verden av kaos og sorg skal vi få finne trøst og styrke i Jesus som har døyd for oss og vunne oss eit evig liv i Himmelen. " Ingen har større kjærleik enn den som gjev livet sitt for venene sine." - Joh. 15:13

 

Men hadde SV kommet og hevdet at man burde lære mer om Islam og den "gode guden Allah" på grunn av innvandring etc. hadde du og/eller andre kristne klagd og gnålt til man ble svett i øra.

Lenke til kommentar

 

Men hadde SV kommet og hevdet at man burde lære mer om Islam og den "gode guden Allah" på grunn av innvandring etc. hadde du og/eller andre kristne klagd og gnålt til man ble svett i øra.

"Den gode guden Allah"? Koranen talar ikkje om kjærleik, men om krav og hat. Bibelen fortel oss om nåde og forsoning. Det er faktisk forskjell på religionane, og difor vert det fåfengt av mange her på forumet å likestille alle religionar og i kunnskapsløyse kalle dei alle eit fett.

 

Eg er enig i at det er viktig å lære ungane om Islam, mange innvandrarar er muslimar, og det er viktig at vi forstår dei og at dei forstår korleis vesten ser på islam. Dette er det også brei politisk eining om. Forøvrig er over halvparten av innvandrarane faktisk kristne. Derfor er også innvandring ein viktig grunn til å ha mykje kristendom i religionsfaget.

Lenke til kommentar

Jeg syns religionsfaget burde bli. Det burde skjerpes. KrF ønsker ikke å ta det langt nok.

 

Hvorfor bare lære om hva disse religionene mener? Fortell hva vi vet om deres meninger. Fortell for all del vår nasjons unge at Adam og Eva, syndefloden og ørkenvandringen aldri fant sted. Fortell dem så hvorfor mennesker allikevel ønsker å tro dette.

 

Forklar hvordan mennesker reagerer på informasjon som bryter med deres tro. Forklar de bakenomliggende psykologiske fenomenene som fører til at vi får religiøs tro. Forklar hva teleologi er, og hvordan vi ofte tillegger bevissthet til livløse objekt.

 

Fortell vår nasjons unge hva konsekvensene av religion kan være, på godt og ondt. Hvordan man bruker det som en krykke ved tap av noen kjære, fortell hvordan man bruker det for å skape identitet... og for å fjerne identiteten på sine fiender, så man lettere kan slakte dem.

 

Forklar de utallige logiske bristene i argumenter som religiøse fremmer for å rasjonalisere sin tro. Når vi er inne på rasjonalisering, fortell om hvorfor man ønsker å rasjonalisere sin eksisterende tro med tynne argument.

 

Lær elevene statistikk, og forklar sannsynligheten for at én av alle religioner er sannt, når man har hundre religioner som motsier hverandre.

 

Vis elevene så veien over til hvordan religion har blitt brukt (og av noen fjotter fortsatt blir brukt) til å forklare slikt som universets opprinnelse, og livets mangfold. Led elevene så inn i naturvitenskapens verden, hvor man finner svar - som faktisk stemmer.

 

La oss se KrF gå i bresjen for et slikt religionsfag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Den gode guden Allah"? Koranen talar ikkje om kjærleik, men om krav og hat. Bibelen fortel oss om nåde og forsoning. Det er faktisk forskjell på religionane, og difor vert det fåfengt av mange her på forumet å likestille alle religionar og i kunnskapsløyse kalle dei alle eit fett.

 

Eg er enig i at det er viktig å lære ungane om Islam, mange innvandrarar er muslimar, og det er viktig at vi forstår dei og at dei forstår korleis vesten ser på islam. Dette er det også brei politisk eining om. Forøvrig er over halvparten av innvandrarane faktisk kristne. Derfor er også innvandring ein viktig grunn til å ha mykje kristendom i religionsfaget.

De er ikke snakk om å likestille alle religioner, men om midtøstlige monoteistiske religioner. Spiller ingen rolle for et mennesme å bli brent på bålet av kristne eller steinet til døde av muslimer. Skal du først innføre disse religiøse lovene i et samfunn går det til helvete uansett. Og for meg spiller det ingen rolle om vi fyller skolen med den asiatiske monoteistiske hatideologien din eller noe annet som ligner.

 

Bibelen forteller historien om guden din som tramper på mennesker så blodet spruter og farger klærne hans. Så kan jo du lyve så mye du vil om "kjærlighet" så lenge jeg har lest bibelen og vet selv hvaslags jævelskap som står der. Nå er det på tide at vi mennesker tramper på guden din!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

De er ikke snakk om å likestille alle religioner, men om midtøstlige monoteistiske religioner. Spiller ingen rolle for et mennesme å bli brent på bålet av kristne eller steinet til døde av muslimer. Skal du først innføre disse religiøse lovene i et samfunn går det til helvete uansett. Og for meg spiller det ingen rolle om vi fyller skolen med den asiatiske monoteistiske hatideologien din eller noe annet som ligner.

 

Bibelen forteller historien om guden din som tramper på mennesker så blodet spruter og farger klærne hans. Så kan jo du lyve så mye du vil om "kjærlighet" så lenge jeg har lest bibelen og vet selv hvaslags jævelskap som står der. Nå er det på tide at vi mennesker tramper på guden din!

 

 

"De er ikke snakk om å likestille alle religioner, men om midtøstlige monoteistiske religioner"

Altså seier du at du har ingenting imot religionar med hundrevis av gudar, men du hatar religionar med 1 gud? Merkeligt....

 

"Spiller ingen rolle for et mennesme å bli brent på bålet av kristne eller steinet til døde av muslimer."

Heilt enig med deg. Det er sørgelig når eit menneske vert myrda, enten det er av muslimar eller "kristne". La det være sagt; Jesus sa aldri at vi skulle drepe! Då Peter ville drepe soldatane som greip Jesus i Getsemane sa Jesus tilogmed «Stikk sverdet ditt i slira! For alle som grip til sverd, skal falla for sverd.» (Matt 26:52). Dei første kristne følgte Jesu ord, og valde å heller verte drepen enn å drepe andre. Diverre vart etterkvart evangeliet sett til side, og folk begynte å drepe "i Jesu navn". Dette må vi kristne over tusen år etter [tydeligvis] svare for, noko som er synd, fordi vi kristne er ikkje blandt dei. Mord er feil, og dette veit du godt at kristne idag tek sterk avstand ifrå.

 

"Og for meg spiller det ingen rolle om vi fyller skolen med den asiatiske monoteistiske hatideologien din eller noe annet som ligner."

Igjen må du bruke ordet "hatidiologi", og dette trur eg du forstår sjølv at er feil. Har du lest bibelen veit du at Jesus døyde på krossen for at syndarar som meg og deg skal unngå helvete. Dette er bære nåde, fordi det rettferdige ville vært å sende oss til Helvete, men fordi Jesus døyde og tok vår plass får vi ta hans plass i Himmelen. Jesus tok vår straff, og derfor skal vi få kalle oss fri. Jesus gikk igjennom Helvete, då kan ikkje du kalle det hatidiologi at Gud må sende dei som ikkje vil ta imot hans nåde til Helvete.

Dette er ikkje hat, dette er kjærleik!

 

"Bibelen forteller historien om guden din som tramper på mennesker så blodet spruter og farger klærne hans. Så kan jo du lyve så mye du vil om "kjærlighet" så lenge jeg har lest bibelen og vet selv hvaslags jævelskap som står der."

- Er vi mennesker virkelig større enn Gud så vi kan kreve noko av Gud?

- Kvifor skulle ikkje Gud straffe dei som plaga Guds folk og gjekk imot Gud?

 

- Kva ville du likt at Gud gjorde? Ville Gud vert perfekt og rettferdig om han ikkje straffa dei som gjekk imot han? Ville ikkje Gud då ha vore ein likegyldig Gud som let urett skje utan å bry seg?

 

Alt Gud nokon gong har gjort har vore rettferdig og i kjærleik.

Endret av Disippelen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jesus tok vår straff, og derfor skal vi få kalle oss fri. Jesus gikk igjennom Helvete, då kan ikkje du kalle det hatidiologi at Gud må sende dei som ikkje vil ta imot hans nåde til Helvete.

Dette er ikkje hat, dette er kjærleik!

 

I følge den ideologien du selv følger så var det Gud, ikke Adam og Eva, som føkket det til FØRST... Hadde han gjort tingene sine riktig, og vært i det minste bittelitt allmektig og allvitende, (som det står 42 ganger i bibelen at guden din er...) så hadde han ikke trengt Jesus OG han hadde ikke trengt å sende noen til helvette...

 

Men du kan kanskje fortelle meg hvor kjærligheten er hen i de kristne doktriner når han sender folk til tortur i all evighet ene og alene fordi folk ikke tror på påstandene om den guden din? Hor finner du kjærlighet i det? Ser bare intoleranse og hat jeg...

 

Kristendom er, i likhet med de aller fleste religioner vi mennesker har laget oss innbildninger av, en innskrenkning av kjærlighet som vi mennesker har for hverandre. Kun mann og kvinne er hva som er kjærlighet for kristne og det er jo ikke akkurat "kjærlighets evangeliet" da vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...