Gå til innhold

Har norsk skole kristendom som grunnlag?


Anbefalte innlegg

 

Slett ikke, på langt nær faktisk.. Og det er kanskje det eneste som berger oss.

 

Feil. Bare de fem største religionene omfatter en plass mellom 4.5 og 5 milliarder mennesker av de 7 milliardene som bor på denne planeten.

 

Tilhengere i 2000:

 

Kristendom: 2,0 milliarder (33 % av verdens befolkning)

Islam: 1,2 milliarder (19,6 % av verdens befolkning)

Hinduisme: 811 millioner (13,4 % av verdens befolkning)

Kinesisk folkereligion: 385 millioner (6,4 % av verdens befolkning)

Buddhisme: 360 millioner: (5,9 % av verdens befolkning)

 

http://global.britannica.com/EBchecked/topic/715463/Religion-Year-In-Review-2000

 

Edit: kilde lagt til

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vrøvl. Tallene dine kommer fra tallkunstnere av den typen som tror det er 78% kristne i Norge. Heldigvis er de fleste i verden ateister.

 

Vrøvl, ja... Nok en påstand etterfulgt av en annen påstand du ikke gjør rede for.

 

Hvem har sagt at 78% er praktiserende kristne i Norge? Det er kun sagt at de er medlemmer av, og døpt inn i, den norske kirke. Det er samtidig sagt at bare vel 10 % går til gudstjeneste eller annet kristelig møte én gang i måneden eller oftere.

 

Norden er noe spesiell i forhold til praktisering av religion. Det er svært få andre land i verden der samfunnet har skilt stat og kirke i den grad vi har her i Skandinavia. Vi er veldig sekulariserte samfunn. Du vil nok finne mindre sprik mellom medlemmer av religionen og praktisering i andre land.

 

Hvis du prøver å illustrere at lille Norge er sammenlignbart med f.eks. Midt-Østen, Amerika, Asia etc. og at vår kultur er representativ for resten av verden, så er du nok en liten tallkunstner selv.

 

Så, hvor får du dine tall fra? Kan du redegjøre for deg fremfor å bare komme med enda flere nedlatende og unnvikende kommentarer?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

Det du kommer med er kjent som godt gammeldags religiøst propagandafjas. Ikke en døyt av det har noe med virkeligheten å gjøre.

 

Det er synd du ikke kan holde deg til virkeligheten slik at det faktisk er mulighet for diskusjon. Veldig synd.

 

Så, hvor får du dine tall fra? Kan du redegjøre for deg fremfor å bare komme med unnvikende kommentarer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så, hvor får du dine tall fra? Kan du redegjøre for deg fremfor å bare komme med unnvikende kommentarer?

 

Beklager, men problemet her er at du har servert en del løgner. Nærmere bestemt ved de tallene du kom med over. Siden de tallene er det reneste sprøyt, som du ikke har noen som helst argumentasjon for, er det ikke du som stiller kravene her.

 

Påstanden din er død på lik linje med stråmennene.

 

Vennligst slutt med slikt.

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar

Beklager. Jeg anså disse tallene som rimelig triviell kunnskap og ikke ekstraordinære påstander. Man finner denne informasjonen stort sett overalt på nettet og i de fleste religions-pensum.

 

Verdens mest utbredte religioner:

 

Tallopplysninger over verdensreligionene er omtrentlige og varierer fra år til år.

 

Tall i prosent %

 

Kristne 33,0

Muslimer 20,1

Hinduer 13,3

Buddhister 5,9

Sikher 0,4 Jøder 0,2

Konfusianister 0,1

Bahaier 0,1

Jainaer 0,1

 

Tall fra 2005

 

http://snl.no/religion

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg verken tror eller synes at Norges skole skal bygges opp av kristendommen, men være åpen for alle religionene uten en spesiell religion som skolen skal følge.

Jeg har gått på skolen i mer enn 8 år (ja jeg er en ungdomskole elev) og har ikke lagt spesielt merke til at skolen er en kristen skole. Uansett, vil du gå på en kristen skole, søk deg inn på KG.

Lenke til kommentar

 

Slike tall er uten unntak rent sludder fordi de er laget av samme type ignoranter som påstår at eksstatskirkens medlemstall har noe som helst med antall kristne her til lands å gjøre.

 

Bare tull altså.

 

Og det hjelper ikke å gjenta det.

 

Disse "ignorantene" er kilden du selv bruker. Tallene fra år 2000 som ble lagt frem i post #61 er hentet fra kilden Britannica Inc, altså ikke et norsk leksikon.

 

Disse "ignorantene" i SNL skriver også i artikkelen "Religion i Norge":

 

Om lag 77 % av befolkningen tilhører Den norske kirke i følge SSBs tall fra 2012. Tallet er ikke eksakt, men basert på antall medlemmer i andre trossamfunn og antall utmeldte.

Karakteristisk for norsk statskirkereligiøsitet i de siste tiårene er at den nominelle oppslutningen om statskirken er stor, mens deltakelsen i kirkelige aktiviteter er lav. Fra 1990-årene er det fortsatt godt over 80 % av fødte barn som blir døpt innen statskirken, mens bare vel 10 % går til gudstjeneste eller annet kristelig møte én gang i måneden eller oftere. Religionssosiologene taler i denne sammenhengen ofte om privatreligiøsitet som et viktig trekk ved norsk religionsutøvelse; religion forblir viktig i den enkeltes liv, men dette gir seg ikke i særlig grad utslag i religiøs deltakelse.

 

http://snl.no/religion_i_Norge

 

Med andre ord er det du som her kommer med løgner og sludder ang. denne kildens validitet.

 

 

Foruten dette, så venter jeg, nok en gang, på kilden til dine tall som kan vise at de tall jeg (les: de fleste akademiske kilder i vesten) legger frem er løgner.

 

Når skal du redegjøre for dine egne utsagn fremfor å kun flytte fokuset over på motparten hele tiden? Jeg har sjelden sett noen lire av seg så mye uten egentlig å si noe som helst. Du bombarderer med påstander, men med en gang du må gjøre rede for deg, så starter person-angrepene og frekkheten i et forsøk på å få fokus vekk fra deg selv.

 

Bare tull altså.

 

Vennligst slutt med slikt.

 

Og det hjelper ikke å gjenta det.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

170 000 artikler og 450 fagfolk ligger som grunnlag for Store Norske Leksikon. Kunnskapsforlaget drev SNL frem til oktober 2010, så en del artikler stammer fra dem.

 

Betviler du at disse tallene stemmer eller at kildene er for useriøse? Hvis ja, kom gjerne med andre tall/kilder.

 

Det hadde vært utrolig positivt hvis noen kunne komme med annen konkret informasjon som kunne tilføre debatten noe hensiktsmessig ved hjelp av kilder og seriøse redegjørelser. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ja, jeg tviler på tallene.

 

Det har jeg skjønt... Min utfordring er å få tak på hva denne tvilen faktisk er bygget på og hvilke tall tvileren mener heller burde vært representert. Der må nesten den som tviler hjelpe litt til.

 

At det er avvik vet vi. Disse tallene er ikke 100% korrekt og de endrer seg hele tiden, men er de så fullstendig skivebom at man kan si at flertallet på kloden er ateister? Vel, det vil kreve er avvik på flere milliarder mennesker.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Tvilen min bygger på enkel kildekritikk. Store norske leksikon opplyser ikke hvor tallene kommer fra eller hvordan de har oppstått.

 

Det er bra at du er kildekritisk.

 

Det går tydelig frem i artikkelen at tallene er "omtrentlige" og at bortsett fra kristendommen er det få gode statistiske tall som foreligger på andre religioner.

 

Alle artikler blir kvalitetssikret av fagfolk på SNL. Disse har igjen kilder som kan bekrefte/avkrefte om tallene stemmer. De fleste artikler er likevel skrevet av høyt utdannede mennesker innenfor feltet. Hvor langt man kan spore disse tallene og hvordan de er utregnet er meg usikkert. Følger man artiklene i sømmene, samt at man ser på andre kilder, så vises det ofte til bøker/undersøkelser/kalkuleringer etc. Det er nok også lagt en del religionshistorie til grunn for disse tallene.

 

Det jeg vet er at SNL går for å være en svært god og troverdig kilde, og at nettutgaven er like god, om ikke bedre oppdatert, enn papirutgaven.

 

Det som også gjør denne kilden troverdig er at tallene stemmer godt med andre tall som er lagt frem.

 

http://www.hive.no/store-norske-leksikon/snl-som-trygg-kilde-article5923-1964.html

 

Igjen, disse tallene er ikke 100% korrekt og de endrer seg hele tiden, men er de så fullstendig skivebom at man kan si at flertallet på kloden er ateister slik påstanden opprinnelig var? Vel, det vil kreve er avvik på flere milliarder mennesker. Det er altså helt urimelig.

 

Jeg har ingen problemer med å justere disse tallene ved korrigering, men disse går igjen (omtrent lik) i så mange ulike sammenhenger, at det vil være en stor konspirasjon på gang hvis disse er totalt misvisende.

 

Bare i USA vet vi at kun 16% er ateister og i f.eks. Midt-østen er nok dette tallet atskillig lavere.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Spørsmål til de kristne her: Er homofili synd ifølge dere?

 

Det spørsmålet ligger såklart i Guds hender, og betyr fint lite ifht hva jeg mener om saken. Dømmer jeg homofile? Så absolutt ikke! Gud elsker dem på lik linje med alle andre!

 

Hva jeg tror og tenker om saken er først og fremst at det er et vanskelig spørsmål, hvor avgjørende betydning må ligge i om homofil legning er naturlig eller ikke. Så for min del tolker jeg spørsmålet iform av at det som er synd er å bli drevet av begjær imot sin naturlige legning. Så er det sikkert en del kristne som er uenig med meg i det synspunktet. Jeg tåler det, men det er nå min helt ærlige og oppriktige tolkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...