Gå til innhold

Hva forbinder du med ordet ære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tull, i første omgang.

 

Og så tenker jeg hvilken ære det er å kjenne folk jeg er glad i og som er veldig gode mennesker.. og da blir det sammenlignet mer med glede.

 

Annen type ''ære'' blir for dumt for meg.

 

Ære er tull, lik glede, og dum?

 

Hva mener du med annen type ære? blir ikke det det samme som en annen type centimeter eller en annen type kilogram?

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

 

Ære er tull, lik glede, og dum?

 

Hva mener du med annen type ære? blir ikke det det samme som en annen type centimeter eller en annen type kilogram?

Det jeg mener er at jeg føler meg beæret til å kjenne gode folk.

Men jeg har aldri, og kommer aldri til å skjønne, denne æren folk har over ting som f.eks hudfarge, nasjonalitet, religion og annen type ære som ikke er verdt en dritt i det lange løp. Livet er for kort til å bry seg om man fører 'vanære' over sin familie eller sosiale omkrets ved å gjøre det som gjør en lykkelig.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at jeg føler meg beæret til å kjenne gode folk.

Men jeg har aldri, og kommer aldri til å skjønne, denne æren folk har over ting som f.eks hudfarge, nasjonalitet, religion og annen type ære som ikke er verdt en dritt i det lange løp. Livet er for kort til å bry seg om man fører 'vanære' over sin familie eller sosiale omkrets ved å gjøre det som gjør en lykkelig.

 

 

 

Nei, det ser faktisk ut som at du mener at det er mange typer ære, at ære er både positiv og negativ.

 

Nå blir jeg egentlig mer og mer nysgjerrig på hva ære er for noe og hvordan man kan gjenkjenne de forskjellige typene og hvordan man kan gjenkjenne om den er positiv eller negativ.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Hva forbinder du med ordet Ære?

 

Latter først og fremst. De to tre gangene jeg har fått høre noe pjatt om såkalt ære har det vært fra kolleger som i bunn og grunn kun er primitive stammefolk fra Pakistan. Disse ble helt rabiate når de ble presentert for det faktum at ære er noe en ikke har, men noe en får.

 

Klart, dette hadde de fra religion, så det er jo ikke rart de ikke skjønte en døyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Latter først og fremst. De to tre gangene jeg har fått høre noe pjatt om såkalt ære har det vært fra kolleger som i bunn og grunn kun er primitive stammefolk fra Pakistan. Disse ble helt rabiate når de ble presentert for det faktum at ære er noe en ikke har, men noe en får.

 

Klart, dette hadde de fra religion, så det er jo ikke rart de ikke skjønte en døyt.

 

:D

Lenke til kommentar

Jeg forbinder en del stupide ting med ære faktisk.... Og hva er ære? Er ikke det hva folk i forskjellige kulturer blir opplært til å tro er ære? Som enkelte av våre nye landsmann, som tror det ligger ære i drap....

 

Ære er vel bare en omskrivning av stupide kodekser som folk tror de er bundet til å følge...

Ja, "ære" er litt sånn som "religionsfrihet". Det kan brukes til å beskrive noe som er bra, men stort sett så ser det ut til å bli brukt til å unnskylde noe som ikke har noe med det å gjøre, og heller er særdeles negativt.

 

Eller slik som "family values" blir brukt i USA. Det virker positivt på overflaten, men så viser det seg fort at det bare er et skalkeskjul for å ville ødelegge livene til barn og unge, og voksne som er glade i hverandre.

 

Hvis du virkelig oppfører deg ærefult, så trenger du ikke benytte ordet ære. De som føler behovet for å spesifiere at noe gjøres for ære, de bør vi følge nøye med på hva de faktisk gjør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du virkelig oppfører deg ærefult, så trenger du ikke benytte ordet ære.

 

Som min mor alltid sa: Selvskryt lukter det møkk av! og sånn er det vel med ære også...

 

De som føler behovet for å spesifiere at noe gjøres for ære, de bør vi følge nøye med på hva de faktisk gjør.

Jepp, for erfaring har lært meg at de som taler høyest om ære er de som ikke har noen selv, så de gir bare inntrykk av å vite hva ære er for noe fordi de så gjerne skulle ha hatt det.... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Latter først og fremst. De to tre gangene jeg har fått høre noe pjatt om såkalt ære har det vært fra kolleger som i bunn og grunn kun er primitive stammefolk fra Pakistan. Disse ble helt rabiate når de ble presentert for det faktum at ære er noe en ikke har, men noe en får.

 

Klart, dette hadde de fra religion, så det er jo ikke rart de ikke skjønte en døyt.

Folk er forskjellige - har selv hatt og har kollegaer som sannsynligvis bedønmes av deg som "primitive", og ingen av dem har sagt tingene slik du beskriver. Og hvordan vet du at de "så klart" hadde dette fra religion?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ære: Personkarakteristikk -- prinsippfastet, mangel på dobbeltmoralisme og dobbeltstandard -- evnen til å vinne og tape med samme sinn, og hedre den som vinner selv om en tapte, og ikke strø salt å sårene på dem som taper. Evnen til å forholde seg objektiv til konkurranse, og ikke jukse om så det er et spill om livet.

-Ærlig, hederlig, objektiv, rigid, firkantet

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...