Gå til innhold

Hva forbinder du med ordet ære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forbinder en del stupide ting med ære faktisk.... Og hva er ære? Er ikke det hva folk i forskjellige kulturer blir opplært til å tro er ære? Som enkelte av våre nye landsmann, som tror det ligger ære i drap....

 

Ære er vel bare en omskrivning av stupide kodekser som folk tror de er bundet til å følge...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ære er vel det å være moralsk, god, ha gjort hardt arbeid, sjølvskapt rikdom osv. Ganske synonymt med det å ha gode eigenskaper synes eg.

Det er allikevel ikke annet enn å sette sin ære TIL noe, eller i noe... Igjen er det en kulturell greie og ingen universal sannhet.

 

Ære er vel hva hver enkelt legger i begrepet det... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men så er jo kulturen laga ut av folk, og tolkningane som blir "dominante" er da kulturen sin definisjon. Eg har min eigen og eg synes det er grei nok :)

For all del, deler de samme "æres" begrepene som deg jeg, (både moralsk, gjennom hardt arbeid og selvskapt "rikdom"...) men det har vel mer med at vi deler den samme kulturen enn at det er noe opplest og vedtatt som ære liksom... :)

Lenke til kommentar

Det er allikevel ikke annet enn å sette sin ære TIL noe, eller i noe... Igjen er det en kulturell greie og ingen universal sannhet.

 

Ære er vel hva hver enkelt legger i begrepet det... :)

 

Er du sikker på det? Ære virker universal, mens oppfattelsen av hva ære er virker særlig (particular).

 

Om vi til sammenligning tar troing..

 

Jeg tror på Julenissen

Muslimen tror på Allah

Den Kristne tror på Gud

Socrates tror på Apollo

Du tror på det flyvende spaghetti monsteret

 

Vi tror forskjellige ting, men akkurat hva vi gjør mot de forskjellige tingene, å tro, er lik, og universal.

 

Så at ære eksisterer er vel sant? og da, hva er det

Endret av olsen_1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forbinder en del stupide ting med ære faktisk.... Og hva er ære? Er ikke det hva folk i forskjellige kulturer blir opplært til å tro er ære? Som enkelte av våre nye landsmann, som tror det ligger ære i drap....

 

Ære er vel bare en omskrivning av stupide kodekser som folk tror de er bundet til å følge...

 

Tror vel kanskje de dreper fordi den de har drept har bragt noe de oppfatter som en dyp skam over familien, så dyp at kun drap vil rette opp vanæren.

 

Det er å gå litt langt, det er jeg enig i, hehe. Men jeg vet ikke... er det greit å bringe skam over noen? fordi det er vel en hel del ydmykelse inne i bildet, og det er vel ingen som liker å bli ydmyket

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så at ære eksisterer er vel sant? og da, hva er det

 

At det eksisterer et konseptuelt begrep, betyr ikke at konseptet tilbyr noe. Fri vije, tidløshet, absolutt moral... Selv om man tritt og ofte vil benytte seg av det kontekstuelle begrepet, betyr det på ingen måte at noen av disse idéene refererer til noe virkelig og ekte.

 

Når det er sagt, så ser jeg på konseptet ære med akkurat de samme øynene som jeg ser på konseptet moral. Enhver person har et potensiale til å identifisere seg med en ære, en moral, et livsmål, en mening med livet... Dette potensialet er subjektivt og individuelt, men vil selvsagt blir kurvet og formet gjennom det som definerer oss som mennesker; som i enkle trekk er genetikk, og kultur.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...