Gå til innhold

Nvidia søker fred med Linus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Samme tenkte jeg, tror ikke dette hadde skjedd med det første uten annonseringen av SteamOS

:wee:

Nvidia har meget gode proprietære drivere for Linux, de åpne driverne med dårlig ytelse og funksjonalitet er ikke engang et alternativ for SteamOS.

Men nå er det åpne drivere som er temaet. Properitære drivere er OK, men ikke på langt nær noe perfekt de heller.

Lenke til kommentar

Hvorfor må alt på linux være åpen kildekode? Kan de ikke bare lage et lukket program til linux som brukere kan bruke. Faktisk her forstår jeg at amd og nvidia vil bruke lukket kode og synes det er helt greit.

 

Først og fremst, ikke alt på linux er åpen kildekode. Men tvert om så bør hardwareprodusenter ikke ha lukket kildekode. 1. De selger hardware. 2. De har ingen inntekt på drivere. 3. Om noen lager en driver så taper de ikke noe på det -tvert om. Linuxfolket kunne laget en egen driver som fritar nvidia fra å bruke ressurser på sin properitære løsning.

 

Dette handler mer om makt, politikk eller at de ikke får solgt kilekoden til samfunnet.

Lenke til kommentar

Først og fremst, ikke alt på linux er åpen kildekode. Men tvert om så bør hardwareprodusenter ikke ha lukket kildekode. 1. De selger hardware. 2. De har ingen inntekt på drivere. 3. Om noen lager en driver så taper de ikke noe på det -tvert om. Linuxfolket kunne laget en egen driver som fritar nvidia fra å bruke ressurser på sin properitære løsning.

 

Dette handler mer om makt, politikk eller at de ikke får solgt kilekoden til samfunnet.

Nvidia har ikke lov til å avsløre alt om hvordan deres GPUer fungerer, dette har med patenter og rettigheter å gjøre. Linux-communityet har ikke ressurser nok til å lage en kompetent driver for AMD heller, hva får deg til å tro at de skal klare det for både Nvidia og AMD?

 

Men nå er det åpne drivere som er temaet. Properitære drivere er OK, men ikke på langt nær noe perfekt de heller.

Hva er det de åpne driverne gjør bedre enn de proprietære? Hva er egentlig problemet med Nvidias proprietære drivere på Linux?

 

Tror dette har med Steam å gjøre, pga Linux basert os,

Eller så begynner nvidia å tape penger på at AMD blir valgt til konsoll, og folk begynner og spille litt mer på Linux, og da blir amd et mer naturlig valg pga drivere.

Les:

Nei, dette har absolutt ingenting med Valve å gjøre. Selv om Nouveau skulle få all verden av dokumentasjon i morgen så hadde de minimum trengt 5-8 år før de kunne målt seg med dagens Nvidia-driver, og trolig aldri hvis de fremdeles tviholder på Gallium3D. Det finnes ingen markedsscenarier hvor dette skal utgjøre noen forskjell for Valve.

Dessuten er AMDs drivere på Linux rent søppel (både proprietære og åpne, men de åpne suger betydelig mer,) og et like "naturlig valg" for gaming på Linux som dobørsta er for å vaske ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette har med Steam å gjøre, pga Linux basert os,

Eller så begynner nvidia å tape penger på at AMD blir valgt til konsoll, og folk begynner og spille litt mer på Linux, og da blir amd et mer naturlig valg pga drivere.

Dette høres fornuftig ut. AMD er leverandør til både Xbox one og PS4, og det endrer seg nok ikke før disse blir pensjonert. Hvis SteamOS og Steam Machines skulle bli en suksess, så gjør nok nVidia det lurt i å være med fra starten, slik at de ikke "taper" nok en plattform. Da er det nok greit å åpne det de kan av dokumentasjon, og evt. bidra til utvikling på nødvendige områder. Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Ganske gjennomskuelig dette. Nvidia har desværre hatt for mange år på seg til å bidra med noe fornuftig i linuxverdenen. Jeg har hatt linux og nvidia-kort i mange år å har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært fortvilet over nvidia.

På tide å følge med i timen, jeg har listet opp en lang liste over ting som Nvidia har bidratt med, som er av lang større betydning enn AMDs "åpne" driver som egentlig er kun et spill for galleriet.

 

Majoriteten av problemene du har hatt har nesten garantert vært tilknyttet ustabilitet i Xorg, som forøvrig har blitt overraskende stabilt de siste årene.

 

Ikke mye hakeslepp nei. Ser fort at det har sin sammenheng med SteamOs, ikke minst Intel's Iris Pro. For lite og for sent nvidia.

Nei det har absolutt ingenting med SteamOS å gjøre.

Intels Linux-drivere er ikke på høyde med selskapets egne Windows-drivere, og er ikke i nærheten av kvaliteten eller ytelsen til Nvidias drivere. Skal du kjøre Intel stabilt må du holde deg unna GLSL.

 

 

Dette høres fornuftig ut. AMD er leverandør til både Xbox one og PS4, og det endrer seg nok ikke før disse blir pensjonert. Hvis SteamOS og Steam Machines skulle bli en suksess, så gjør nok nVidia det lurt i å være med fra starten, slik at de ikke "taper" nok en plattform. Da er det nok greit å åpne det de kan av dokumentasjon, og evt. bidra til utvikling på nødvendige områder.

Nvidia har samarbeidet med Valve om drivere en stund, men hva i huleste vil litt dokumentasjon utgjøre for Valves markedsposisjon? Absolutt ingenting.

 

 

Tror dette har med Steam å gjøre, pga Linux basert os,

Eller så begynner nvidia å tape penger på at AMD blir valgt til konsoll, og folk begynner og spille litt mer på Linux, og da blir amd et mer naturlig valg pga drivere.

Ingen som har peiling vil velge AMD-maskinvare og "åpne" drivere over Nvidia-maskinvare og offisielle drivere for spilling under Linux, noe annet er rett og slett bare dumt.

Det er merkverdig hvor lite peiling folk har.

Lenke til kommentar

Men nå er det åpne drivere som er temaet. Properitære drivere er OK, men ikke på langt nær noe perfekt de heller.

Så logikken din er at ingen drivere er perfekte og de mangelfulle åpne driverne blir derfor i samme bås som Nvidias offisielle?

 

Dessuten er AMDs drivere på Linux rent søppel (både proprietære og åpne, men de åpne suger betydelig mer,) og et like "naturlig valg" for gaming på Linux som dobørsta er for å vaske ryggen.

Veldig beskrivende og godt sagt.

 

Nå skal det forøvrig sies at Fglrx stort sett greier OpenGL 2.1 fint, men det er nyere funksjonalitet som kan være noe problematisk. Men uansett så er ikke Fglrx der Nvidia var for 7 år siden en gang, om det sier noe.

Lenke til kommentar

Nvidia har samarbeidet med Valve om drivere en stund, men hva i huleste vil litt dokumentasjon utgjøre for Valves markedsposisjon? Absolutt ingenting.

Handler ikke om Valve, men at Nvidia skal sikre eller øke sine markedsandeler. Hvis Valve lykkes med sin satsning på SteamOS, så er det i Nvidias interesse at deres hardware yter best mulig, og helst bedre enn Amd/konkurrentene på den plattformen. Noe de gjør pr i dag på linux, men det er nok ikke dumt å sørge for å opprettholde den situasjonen. Hvis SteamOS og Steam Machines blir veldig populære og Amd (eller andre) blir den foretrukne apu/gpu leverandøren der så har Nvidia tapt tre store markeder, regner med at å levere brikker til Xbox og PS er en lukrativ avtale.

I beste fall er de med fra starten og vil ikke ha behov for å ta igjen ett evt. forsprang hos konkurrentene. I verste fall har de kun sluppet noe dokumentasjon og bidratt med utviklings ressurser, og det er trolig ikke så veldig dyrt, og man ender trolig opp med noe bedre uansett.

Lenke til kommentar

Handler ikke om Valve, men at Nvidia skal sikre eller øke sine markedsandeler. Hvis Valve lykkes med sin satsning på SteamOS, så er det i Nvidias interesse at deres hardware yter best mulig, og helst bedre enn Amd/konkurrentene på den plattformen. Noe de gjør pr i dag på linux, men det er nok ikke dumt å sørge for å opprettholde den situasjonen. Hvis SteamOS og Steam Machines blir veldig populære og Amd (eller andre) blir den foretrukne apu/gpu leverandøren der så har Nvidia tapt tre store markeder, regner med at å levere brikker til Xbox og PS er en lukrativ avtale.

I beste fall er de med fra starten og vil ikke ha behov for å ta igjen ett evt. forsprang hos konkurrentene. I verste fall har de kun sluppet noe dokumentasjon og bidratt med utviklings ressurser, og det er trolig ikke så veldig dyrt, og man ender trolig opp med noe bedre uansett.

Hvis Nvidia ønsker å opprettholde ledelsen i driverkvalitet på Linux er det den proprietære driveren de kommer til å jobbe med, ettersom den er milevis foran den åpne. Dette virker mer som om dette med å avsløre informasjon om hvordan GPUene deres fungerer er (i efikkans ord) "et spill for galleriet."

Det å utvikle brikkene til PS4 og XbOne er ikke i nærheten av like lukrativt som workstation- og supercomputer-markedene, men ringvirkningene (spesielt Mantle) har potensiale til å bli nesten skremmende lukrative.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...