Gå til innhold

Blakk student trenger råd til økonomi.


xX Martin Xx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

knekkebrød + makrell i tomat, og til senere: planlegging ^^

Har jobbet siden før vgs, så vet ikke hvordan det er å være helt blakk, men en jobb ved siden av skolen er absolutt å anbefale, så kan du spise hva du vil, evt. eie bil

 

Har du ikke foreldre du kan støtte deg på?

Hvis du bor i en by er det jobber å få, må litt mer innsats til, men en jobb er uansett litt sent siden du allerede er blakk ^^ Hvis du ikke klarer å låne noen penger må du bare strupe sekken, og kjøpe dritbillig og kjedelig mat.

Lenke til kommentar

Ikke stipend før slutten av oktober? Kommer ikke det alltid den 15. da?

 

Hvis dette dreier seg om stipend på videregående så er det stor sannsynlighet for at du allerede har tak over hodet og mat på bordet? Det blir kanskje litt tynt på festbudsjettet, men du overlever vel?

 

Hvis du faktisk er student som bor alene så er det fortsatt god sjanse for at en eller annen i familien kan hjelpe deg med det aller mest nødvendige.

 

Jeg ville ikke anbefalt deg å låne penger med mindre du er i stand til å betale tilbake. Som student er man nødt til å jobbe deltid eller tilpasset livsstilen sin litt.

Lenke til kommentar

knekkebrød + makrell i tomat...

...vet ikke hvordan det er å være helt blakk, ...

Dårlig økonomi og makrell i tomat hører ikke sammen. Makrell i tomat er svindyrt pålegg! 15+kr for 2 - 4 skivers pålegg. MYE billigere med servelat, ost, rekesalat og andre pålegg man får i store bokser.

 

Billig mat er havregrøt, kokt på vann. 10 kr med havregryn vil holde en voksen mann mett i flere dager. Om trådstarter sender kontonummer, så kan jeg sende 10 kr, øremerket til havregryn seff!

 

Et mer seriøst tips er å selge noe elektronikk du eier.

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

Jeg får ikke stipend før i slutten av oktober og nav nekter og hjelpe meg pga. at jeg er student. Har nå brent igjenom sparekontoen og er helt blakk. Er ingen som har ledige deltidsstillinger heller. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan klare og overleve en måned uten penger?

 

Det er ikke så mye man får fra Lånekassen, men det holder om du har et (meget) nøkternt forbruk.

 

Hvis du faktisk er "helt blakk", blir oppgaven å skaffe penger. Du kan jo

 

1) selge noe - fortrinnsvis noe du ikke behøver

2) be om å låne penger av foreldre/venner

3) prøve å finne oppdrag for naboer/familie (rake løv, f.eks. - det er jo sesong for det nå)

 

Og fremover får du kutte forbruket mens du ser deg om etter deltidsjobb. Vet ikke hvor du studerer, men i de fleste byene bør det være mulig å finne en jobb på Rema, 7-Eleven e.l. om man fremstår som arbeidsvillig og leter litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...