Gå til innhold

Oktoberfest 2013 - Ett fastobjektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går kravene bare på når man tar bildene, eller også på når man publiserer? Jeg vurderer å bli med med et analogt kamera, men det gjør at å publisere flere ganger i uka blir vanskelig. Ta bilder nesten daglig er derimot noe jeg gjør åkke som...

 

Henning

Deg hadde vi glemt i farta.

 

Det stemmer at kravene kun går på når bildenes tas. Ellers ville vi måtte hatt egne regler for analogt.

 

Ulempen med å poste i bolker, er at man aldri kommer skikkelig inn i den "sosiale delen" av festen, der man poster og kommenterer jevnlig. Så det passer best for de som er mest opptatt av den fotgrafiske delen.

Lenke til kommentar

Hvis man skal være ordentlig anal på språk, så vil det vel være slik at det kun er de med X100S og lignende kamera som kan delta i denne utfordringen. Dvs. "Ett", "objektiv" og "fast". Alle andre har utbyttbar optikk og derfor ikke "fast". Skal denne tråden vær en en tråd om ordkløveri, eller en god innledning / ramme til en fotoutfordring?

 

Om man benyter en tapet zoom, et objektiv med en gitt brennvidde - eller et kamera der både objektiv og dermed brennvidde er gitt og ikke utbyttbart - blir vel relativt trivielt.

 

Er man ordentlig anal, så kan KUN de med kamera med fast brennvidde og ikke utbyttbar optikk delta, eller? Urettferdig! De av oss som har Nikon, Sony, Canon (dSLR) - og Panasonic / Olympus (mFT) kan ikke delta i oktober. Øh. :)

Endret av Mr. Sanders
Lenke til kommentar

På en måte kan jeg være noe enig i hva tomsen sier, bli mere kjent med objektivet man har, men på den annen side utelukker det oss andre som ennå ikke har anskaffet oss et fastobjektiv ennå, selv om vi har brennvidder fra 10 til 300mm.

 

Dette er vel å generalisere og utelukke andre som sikkert gjerne kunne ønsket seg å bli med?

Virker mere som om "oss" som kan foto kan bli med.

 

Makan!!

Lenke til kommentar

Nå er det vel dette en invitasjon til å delta under gitte forutsetninger, hvor hovedforutsetningen er forutbestemt, nemlig et "fastobjektiv" slik som det utførlig er beskrevet og tålmodig presisert. Har oppfattet at oktoberfesten er blitt en tradisjon som det er vel verdt å hegne om!

Gleder meg til å delta på oktoberfesten for første gang!

 

At opphavsmannen er så vennlig å ville ta imot kommentarer og innspill på innhold forøvrig, er prisverdig. Dette rokker dog ikke på det som ligger fast i utfordringen, nemlig at fastobjektiv i denne sammenheng er det som opphavsmannen har definert/beskrevet i utfordringsteksten.

 

Dersom en eller flere av mange fester her inne ikke skulle passe så godt til den enkelte, bl.a. mht. utstyr/tid o.a. , så er nok ikke festen ekskluderende av den grunn...?

 

PS!

"Til lags åt alle kan ingen gjera", heller ikke den godeste tomsi42!

Endret av smort1
Lenke til kommentar

På en måte kan jeg være noe enig i hva tomsen sier, bli mere kjent med objektivet man har, men på den annen side utelukker det oss andre som ennå ikke har anskaffet oss et fastobjektiv ennå, selv om vi har brennvidder fra 10 til 300mm.

Poenget er å bli kjent med utfordringene et fastøobjektiv gir. Altså hva det vil si å kun ha en brennvidde å forholde seg til. Å bli kjent med det objektivet man allerede har ,det kan man bruke de andre festene til. Så det argumentet holder ikke.

 

Dette er vel å generalisere og utelukke andre som sikkert gjerne kunne ønsket seg å bli med?

Virker mere som om "oss" som kan foto kan bli med.

Du bommer ganske grovt å antyde at det er et ønske å lage en klubb for eliten. Øsnket om å beholde kravet om fastopptikk er enkelt. Det er en tradisjon og en honnør til den første fotografiske festen vi hadde. Det er faktisk noe som betyr en god del for av de som har vært med her en stund.

 

Det er også veldig mange nybegynnere som har sprunget ut i blomst gjennom oktoberfesten. Det er bare å ta en titt igjennom 6 år med oktobester ...

 

Så jeg tror ikke på argumentet at dette virker eksklusivt eller ekskluderende.

 

Makan!!

Jeg målbindes ikke så lett ;) Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal være ordentlig anal på språk, så vil det vel være slik at det kun er de med X100S og lignende kamera som kan delta i denne utfordringen. Dvs. "Ett", "objektiv" og "fast". Alle andre har utbyttbar optikk og derfor ikke "fast". Skal denne tråden vær en en tråd om ordkløveri, eller en god innledning / ramme til en fotoutfordring?

 

Om man benyter en tapet zoom, et objektiv med en gitt brennvidde - eller et kamera der både objektiv og dermed brennvidde er gitt og ikke utbyttbart - blir vel relativt trivielt.

 

Er man ordentlig anal, så kan KUN de med kamera med fast brennvidde og ikke utbyttbar optikk delta, eller? Urettferdig! De av oss som har Nikon, Sony, Canon (dSLR) - og Panasonic / Olympus (mFT) kan ikke delta i oktober. Øh. :)

Et X100S har vel da et fastobjektiv som sitter fast :)

 

Et systemkamera har her kun lov til å ha ett fastobjektiv.

Lenke til kommentar

Er man ordentlig anal, så kan KUN de med kamera med fast brennvidde og ikke utbyttbar optikk delta, eller? Urettferdig! De av oss som har Nikon, Sony, Canon (dSLR) - og Panasonic / Olympus (mFT) kan ikke delta i oktober. Øh. :)

La de som vil leke djevelens advokat få gjøre det :)

 

De fleste som er innom oktoberfesten har skjønt at det er fast brennvidde som gjelder. Om det er et systemhus med fastobjektiv, kompakt med fast brennvidde, eller mobil, er ikke viktig.

 

Men det er tidligvis ikke greit nok for alle ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en måte kan jeg være noe enig i hva tomsen sier, bli mere kjent med objektivet man har, men på den annen side utelukker det oss andre som ennå ikke har anskaffet oss et fastobjektiv ennå, selv om vi har brennvidder fra 10 til 300mm.

 

Dette er vel å generalisere og utelukke andre som sikkert gjerne kunne ønsket seg å bli med?

Virker mere som om "oss" som kan foto kan bli med.

 

Makan!!

Oktoberfesten handler blant annet om å bruke fastobjektiv. Siden du vurderer å oppgrader til D600/800 allerede, har du vel råd til et fastobjektiv.

Ellers er det frivillig å delta eller ikke.

Lenke til kommentar

Innstrammingen din virker helt grei tomsi42.

 

Forøvrig synes jeg vi heller skal takke tomsi for at han gidder å stå for dette. Men diskusjonen er ikke ny, den kommer årlig akkurat som festen selv. Jeg kjøper ikke påstanden om at den er laget for de som (mener de) kan foto. Som tomsi saklig har forklart maaaange ganger alt er det fritt frem for alle å lage et alternativt opplegg.

 

Stå på tomsi, håper oktoberfesten blir like inspirerende som tidligere. Foreløpig er jeg litt usikker på egen deltakelse, må vurdere tilgjengelig tid først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med fare for å "fyre" mer opp under diskusjonen om fastobjektiv eller å bruke en "fast" brennvidde på zoomobjektiv, så gjør jeg meg den observasjon at de som har størst problemer med at zoomobjektiver er ekskludert fra oktoberfesten faktisk glimrer med sitt fravær på de andre festene der det ikke finnes restriksjoner for bruk av utstyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med fare for å "fyre" mer opp under diskusjonen om fastobjektiv eller å bruke en "fast" brennvidde på zoomobjektiv, så gjør jeg meg den observasjon at de som har størst problemer med at zoomobjektiver er ekskludert fra oktoberfesten faktisk glimrer med sitt fravær på de andre festene der det ikke finnes restriksjoner for bruk av utstyr.

(opprinnelig var jeg "ferdig" med denne diskusjonen og hadde nær sagt glemt den, men antar at dine bemerkninger hadde også min adresse)

Jeg ser hva du prøver på, men det blir på grensen til usaklig. Folk må få ha meninger og man kan ikke bli tatt særlig seriøst om en krever meningsløshet basert på din tanke og premiss for å ha meninger. Husk og at man håper vel og at nye skal komme inn og delta, men det blir urimelig å mene at de har ikke meningsrett før de har vært med i x-tid.

 

For egen del så har jeg allerede bemerket at det ikke var med tanke på meg selv (jeg har et slarkete fastobjektiv slengende en eller annen plass), men andre som ble avskåret fordi de ikke hadde et fastobjektiv - men likevel kunne få til en fast brennvidde med f.eks en zoom. Det er heller ikke feil å anta at ethvert opplegg over tid får en progressiv utvikling i tiden, det er helt normalt over hele samfunnet.

 

Diskusjonen var vel ferdig og lagt død, så ja, det blir lett bensin på bålet som du selv sier, så hvorfor du alikevel velger å dynke inn glørene aner ikke jeg (dvs jeg kan godt anta noe, som du gjør - men velger å avstå for fredens skyld).

 

Og til slutt så gjentar jeg og at jeg berømmer tomsi for hans engasjement som ildsjel - dette har ingenting med personen å gjøre, kun en mening fra sidelinjen om en praktisk del.

 

Jeg ønsker alle lykke til med festen.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...