Gå til innhold

Oktoberfest 2013 - Ett fastobjektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg ha prosjekt 300mm? Og da prøve med 2 kamera, ekstendere osv?

Tomsi vet svaret, men slik jeg tolker oktoberfesten så tviler jeg på det. Det å bruke ekstendere endrer slik jeg ser det brennvidden og da blir vel objektivet omgjort til en slags "kvasi-zoom". Mellomringer o.l. er en annen sak siden dette ikke endrer brennvidde men bare nærgrense.

 

300 mm objektivet med en fast ekstender gjennom hele festen blir en annen sak. F.eks. 300 mm + 1.4 ext = 420 mm gjennom hele festen, men som sagt utstyr som endrer den reelle brennvidden i løpet av festen er jeg ganske sikker på ikke er tillatt.

 

To hus med samme cropfaktor kan i teorien brukes, to hus med forskjellig faktor (f.eks. ff-hus + 1,6 crop hus) er ikke tillatt.

Lenke til kommentar

Jeg mener nå at det bare er å kjøre på. Meningen er jo å få folk ut med kamera. Og om du tar ett bilde i dag, og regner første uke tirsdag til tirsdag så er det jo to..

.. ehh det ble litt rart med den ukeregningen, ta det igjen i den siste uka med 4 dager? Tomsi vet.. hvor er han?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Hei, har vært på høstferie og ser jeg er alt for sent ute, men kunne tenkt meg å delta på pinglenivå? Noe håp?

 

 

Jeg mener nå at det bare er å kjøre på. Meningen er jo å få folk ut med kamera. Og om du tar ett bilde i dag, og regner første uke tirsdag til tirsdag så er det jo to..

.. ehh det ble litt rart med den ukeregningen, ta det igjen i den siste uka med 4 dager? Tomsi vet.. hvor er han?

Det er mulig at du ikke vil være "kvalifisert" til å levere ett sammendrag når festen er over, men det bør ikke holde deg borte fra å levere bidrag fra nå av og ut måneden. Så min personlige mening er: Bli med!

Lenke til kommentar

Jeg mener nå at det bare er å kjøre på. Meningen er jo å få folk ut med kamera. Og om du tar ett bilde i dag, og regner første uke tirsdag til tirsdag så er det jo to..

.. ehh det ble litt rart med den ukeregningen, ta det igjen i den siste uka med 4 dager? Tomsi vet.. hvor er han?

Møte i fotoklubben i kveld - kan ikke sitte å surfe på akam da ;)

 

Det har vært mange diskusjoner om hvordan man skal regne uker, og vi har endt opp med å si 1-7, 8-14, 15-21, 22-28, og resten. Der resten er en til to bilder for pingle/kandidat. Da er det alltid en helg i hver "uke".

 

Som jeg sa et par poster lengre opp, så er det greit å komme inn sent som pingle. Jeg tror dog at det bør vel være minst 2/3 igjen av måneden slik at det blir nok tid til at det blir en utfordring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En stor takk til alle deltagerene - dette er en av de aller beste festene noensinne :)

Det er jeg helt enig i og den understreker viktigheten av at vi har en fest i året som er forbeholdt fastoptikk.

Jeg hadde aldri utforsket (sikker latskap) min 35 mm sitt bruksområde hvis ikke jeg hadde blitt "tvunget" til det.

 

Takk Tom(si) for at du har styringen med dette og takk til alle mine andre "forum-kollegaer" som lar meg få oppleve så mange flotte bilder. Det er ikke bare bildene i seg selv som er viktig fort meg, minst like viktig er måten deres bilder gir meg ideer til motiver og innfallsvinkler til å forbedre min fotografering. Jeg har bare deltatt det siste året, men festene er for meg en god læremester.

 

Takk for denne gang, og jeg håper å se mange av dere ut på nyåret (Uke 50 er litt tvilsom fra min side dette året).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...