Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

fire meter skrivebord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får det ikke billigere enn det nei. Bruker det som pult her hjemme selv (ikke like bred, og det er litt sære vinkler her.)

 

Legg den oppå en list/rettkant i bakkant og bruk ben foran. Hvis du ønsker mye spenn kan du eventuelt stive opp i front, men da blir den tykk (vanskelig å få stol + ben under uten at det virker rart)

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en 240x60x1,8cm hobbyplate. Fin og god overflate som er rett, tåler mye mer enn ikea-papp, og lett å fikse på.

 

Tenkte ikke på at jeg hadde en ferdig behandlet MDF plate som jeg har brukt som lerret før dog... :-P

 

Uansett, en oppstiver trengs selvsagt, og det trikset med lista var smart. :-)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En 18mm hobbyplate er ikke stivere enn en 28/38mm benkeplate fra IKEA nei. Det er ikke "papp" utgavene som brukes der (Lack-greiene), men spon med laminat-overflate.

 

post-91287-0-83260200-1379416227_thumb.jpg

 

Hadde en 18mm hobbyplate der jeg bodde før, og den måtte stives opp i front.

 

Beklager de dårlige bildene, men de er jo bare for å illustrere. Ja jeg har en annen farge enn den hvite som jeg linket tidligere.

Lenke til kommentar

Ser du bort fra papp-platene så blir det raskt en del bedre ja.

Dog, "Tåler mer" betyr ikke alltid stivere. ;)
Selvsagt, du kan alltids gå for 28mm elns hobbyplate, men 240x60x2,8 cm var for tung å bære hjem på ryggen. :p

Å stive opp større flater er alltid greit uansett så... Det med hobbyplate er at de faktisk tåler mer da tettheten er mange ganger bedre, og stoffet er ikke like porøst. Et høyt verdsatt egenskap til tider. Enten det er fordi en hard høyre smeller inn i bordet, et lite uhell i kantene river av seg en bit, snekkerier, loddebolt etc... Å beskytte med en stålplate kan bli problematisk, både termisk sett og elektrisk. (fordi det leder varme og elektristet for godt)

 

I tillegg er det lettere å gjøre snekkerier/modifiseringer i hobbyplater da de også er mer kompakte og lar seg lett kutte uten å gi noe annerledes kutt (enn laminerte produkter du ikke kan gjøre det på).

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke en diskusjon om materialer, men kan vel være nyttig for TS uansett.

 

Du har rett i at "tåler mer" er et dårlig begrep, da det er mange måter å måle det på. Litt pussig at du senere sier at hobbyplate tåler mer fordi det er mindre stivt ^^

 

Så lenge materialet er sterkt nok til bruken, ser jeg ingen ulemper med at det er porøst. Her hjemme er spennet 2m uten støtte (riktignok ikke full dybde hele veien), og den har tålt mang en høyrehånd eller smell. Laminatet er svært hardt, og har her blitt brukt til både snekring og lodding uten skader (forutsetter naturligvis normal forsiktighet).

 

Hobbyplater er lettere å jobbe med og tilpasse slik man vil, men det er snakk om en jobb man gjør ved installasjon. Hobbyplater kan repareres, mens laminat vil ta mindre skade under bruk, bulker, hakk og slitasje.

 

Hvem snakket om å beskytte med stålplate? :p

Lenke til kommentar

Hei skal flytte nå denne uka så skal jeg lage skrivebord på den ene veggen.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få dette billigst mulig?

 

Har vurdert ikea sine bordplater ( disse pappa greiene som ser ut som tre) 2x2m av disse eller evt. Bruke kjøkkenbenk.

 

Noen andre tips til noe jeg kan bruke?

 

Vil ikke anbefale de IKEA-bordplatene. De er ikke stive nok til å ha PC-skjermer på seg. De siger noe voldtsomt ned i midten.

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke en diskusjon om materialer, men kan vel være nyttig for TS uansett.

 

Du har rett i at "tåler mer" er et dårlig begrep, da det er mange måter å måle det på. Litt pussig at du senere sier at hobbyplate tåler mer fordi det er mindre stivt ^^

Hvem snakket om å beskytte med stålplate? :p

Pussig ville det vært om jeg hadde skrevet noe slikt. Jeg har lest over og kan ikke se at jeg har hintet til, eller skrevet direkte at hobbyplate tåler mer fordi det er mindre stivt.

 

Jeg skrev om stålplate... Bare for å dekke for eventuelle løsninger (siden TS spør etter flere ideer). Setter opp bordplate i skrivende stund og har sett en stund på forskjellige materialer og løsninger, som sikkert kan være interessant. Deriblant er stålplate et alternativ som jeg vurderer på deler av flaten (for å beskytte mot høye temperaturer etc...) Sist laminatbord fra IKEA gikk dadundas rimelig raskt, selv om jeg nok var litt vell røff i behandlingen.

 

For all del, det er som du sier en fordel med hard laminat, selv om det langt fra alltid er best eller ønskelig, så må nok TS mate oss med mer tanker om hva han skal bruke bordet til. :)

Lenke til kommentar

Det med hobbyplate er at de faktisk tåler mer da tettheten er mange ganger bedre, og stoffet er ikke like porøst. Et høyt verdsatt egenskap til tider.

 

Var dette sitatet jeg tenkte på, trakk kanskje litt vel ut mellom linjene her. Beklager det, men mindre porøst henger ofte sammen med mindre stivt.

Lenke til kommentar

Ville fortsatt lagt hele platen på en list i bakkant, blir litt ryddigere etter mitt syn. Skru fast listen i stenderne, så sitter det hele veldig bra :)

 

 

 

Ja en sånn løsning ville absolutt vært det beste, men usikker på om vi kan skru opp ting på veggene siden vi bare leier. Tror vi går for en løsning med 12 bein og 2x 240 benkeplater som vi lager en hjørneløsning av. ( bilder kommer)

Lenke til kommentar

usikker på om vi kan skru opp ting på veggene siden vi bare leier.

 

Hvis utleier bor i samme hus og dere er på talefot, så ring på og spør. Jeg pleier å si ja til mine leieboere hvis de har fornuftige forslag til oppgradering av leiligheten. Eller vil skru fast ting midlertidig som lett lar seg fikse med sparkel og et strøk maling når det fjernes.

Lenke til kommentar

 

Ja en sånn løsning ville absolutt vært det beste, men usikker på om vi kan skru opp ting på veggene siden vi bare leier. Tror vi går for en løsning med 12 bein og 2x 240 benkeplater som vi lager en hjørneløsning av. ( bilder kommer)

 

Husk å opdatere tråden med bilder når du skal flytte. Eg har svært lyst til å sjå korleis det ser ut å bære eit 12 beins monster ned trappene :green:

 

Eg ville også spurt utleigaren om du får lov til å skru dette fast. For det fyrste så blir benkplata meir stabil når den er festa til veggen, men i tillegg så blir det også lettare å få både kontorstol og støvsuger under benkeplata.

Kanskje det til og med kan være eit alternativ at du installerer dette som ein fast installasjon som du lar stå igjen når du flytter? Ser løysninga bra ut så er det stor sannsynligheit for at utleigaren vil sjå på dette som ei standard oppgradering av leiligheita.

Lenke til kommentar

12 bein og 2x 240 benkeplater som vi lager en hjørneløsning av. ( bilder kommer)

 

Det var mange bein. Jeg har denne løsningen http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49001965/#/S69929643 eller med to av beina erstattet med skuffeseksjon. Man kan i teorien klare seg med fem bein per plate, der det femte beinet er trukket ca en fjerdedel ut fra bordets bakkant. Da blir det litt enklere å bevege seg sidelengs langs bordet uten art et bein kommer i veien.

linnmon-adils-bord__0184582_PE336273_S4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...