Gå til innhold

Anbefaling: Prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdatert dato på anbefalingen, men fortsatt hevdes det at Intel foreløpig ikke har lansert skikkelig rimelige modeller for deres LGA1150-platform. Dette er feil. Intel har lansert både Pentium Dual Core og Core i3 for 1150.

 

Edit:

Intel har Haswell-prosessorer fra 500-kroners klassen og oppover: Intel Pentium Dual Core G3220 er et bedre valg enn AMD A6-6400K på nesten samtlige områder: Bedre enkelt-trådet ytelse, bedre fler-trådet ytelse, bedre minneytelse og lavere strømforbruk.

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En prosessor har ikke et antall GHz, den opererer på en gitt frekvens målt i GHz. Ikke rart hvermansen sliter med å definere hva de mener når selv fagrelaterte nettsted skriver "GHz er ikke alt." når det skal skrives "Frekvens er ikke alt."

 

Literen er ikke alt når det kommer til melkekartongen.

 

Jeg ser ikke noe galt med setningen "GHz er ikke alt.", vi lærer jo om Hz på ungdomsskolen så de fleste burde være klar over at det er snakk om et mål av frekvens.

Lenke til kommentar

1150 er vist det beste akkurat nå, pris og ytelse, å så snart iris kommer på banen, så kan dem fleste leve uten skjermkorte for en stund.. om du spiller cs:go, minecraft, League of legends og andre ikke så krevende spill.

Å dette i full hd, max alt i cs og, kansje også i minecraft, i League of legends medium.

 

Iris pro 5200 heter gpuen i cpuen som kommer under haswell navnet, synes å huske at prossessornavnet blir merket med en " R " på slutten av tallsiffrene.

Altså ingen haswell prosessore med iris akkurat nå på komplett.no, i allefall ikke som jeg kunne finne.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe galt med setningen "GHz er ikke alt.", vi lærer jo om Hz på ungdomsskolen så de fleste burde være klar over at det er snakk om et mål av frekvens.

 

Det er helt baklengs å skrive slik. Det er like dumt som å spørre etter meteren noen reiste isteden for avstanden.

 

"Hva var meteren du reiste?"

 

Det kommer til å oppstå store språklige problemer i kommende generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv sitter jeg på en eldre rigg med Intel Core i5 760 og et HD4870 skjermkort. 4GB minne er vel i tynneste laget om dagen.

 

Bruker maskinen stort sett til media i stua samt et spill i ny og ne. Dog sjelden kost at jeg spiller. Med mindre jeg vil ha mindre strømforbruk, så kan jeg ikke se at jeg skal måtte oppgradere på noen måte. Unntaket er hvis noe skal ryke i maskinen.

 

Det er ikke helt bra at Intel leder så stort på AMD. Er jo nær sagt et ballegrep på markedet som ikke ligner grisen. Når det er sagt, så er det mye smått og godt å velge i her. Skulle jeg pr i dag ha bygget en ny mediamaskin, så ville jeg brukt noen runder for å se hva som var best for meg. Mulig AMD dekker alle behovene, siden jeg kan ta vekk spilling. Intel stiller sterkt med integrert løsning de også og har et lavere strømforbruk generelt.

 

For min del så er det altså å vente på en sikker død på min PC før jeg gjør noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes ingen unnskyldning for å uttrykke seg på denne måten. Det er ille nok når hvermansen skriver på en populærform fra lavere sosiale lag og når det gjøres av en publikasjon som utgir seg for å være profesjonell er det rett og slett hårreisende. Det er verken korrekt eller akseptabelt. Skribenten kan ikke unnskylde seg med at det ikke kan forventes bedre av hans generasjon eller at det er jamfør "den etablerte standard" for hans generasjon. Man kan ikke bare finne opp helt egne standarder fordi man ikke gidder å sette seg inn i hva som var før man kom inn i denne verden.

 

Hvis man skriver som om folk er dumme blir kommende generasjoner dumme. TV, filmer, språket og video-/komputerspill er allerede dummet ned for folk født etter 1990, hva blir det neste?

 

Selv om vi går imot et samfunn med helautomatisering og få folk i arbeid, hvor majoriteten av befolkningen vil spise, foreta toalettbesøk, sove og benytte TV med all slags "smart"-funksjonalitet, kan det likevel være nyttig å bevare en viss grad av språklig dybde og korrekthet.

 

Det er kun i senere tid at norske publikasjoner har uttrykket seg så dårlig som nå og det er antakeligvis et resultat av at yngre mennesker har blitt ansatt.

 

Dette nettstedet har langt å strekke seg med tanke på fagmessig innhold, skal det heller ikke innfri språklig?

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes ingen unnskyldning for å uttrykke seg på denne måten. Det er ille nok når hvermansen skriver på en populærform fra lavere sosiale lag og når det gjøres av en publikasjon som utgir seg for å være profesjonell er det rett og slett hårreisende. Det er verken korrekt eller akseptabelt. Skribenten kan ikke unnskylde seg med at det ikke kan forventes bedre av hans generasjon eller at det er jamfør "den etablerte standard" for hans generasjon. Man kan ikke bare finne opp helt egne standarder fordi man ikke gidder å sette seg inn i hva som var før man kom inn i denne verden.

Â

Hvis man skriver som om folk er dumme blir kommende generasjoner dumme. TV, filmer, språket og video-/komputerspill er allerede dummet ned for folk født etter 1990, hva blir det neste?

Â

Selv om vi går imot et samfunn med helautomatisering og få folk i arbeid, hvor majoriteten av befolkningen vil spise, foreta toalettbesøk, sove og benytte TV med all slags "smart"-funksjonalitet, kan det likevel være nyttig å bevare en viss grad av språklig dybde og korrekthet.

Â

Det er kun i senere tid at norske publikasjoner har uttrykket seg så dårlig som nå og det er antakeligvis et resultat av at yngre mennesker har blitt ansatt.

Â

Dette nettstedet har langt å strekke seg med tanke på fagmessig innhold, skal det heller ikke innfri språklig?

 

Ser for meg at du er av den typen som er 1.80cm høy, veier 50kg og ikke skjønner hvorfor du får en på tryne hver gang du drar på byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv sitter jeg på en eldre rigg med Intel Core i5 760 og et HD4870 skjermkort. 4GB minne er vel i tynneste laget om dagen.

 

Bruker maskinen stort sett til media i stua samt et spill i ny og ne. Dog sjelden kost at jeg spiller. Med mindre jeg vil ha mindre strømforbruk, så kan jeg ikke se at jeg skal måtte oppgradere på noen måte. Unntaket er hvis noe skal ryke i maskinen.

 

Det er ikke helt bra at Intel leder så stort på AMD. Er jo nær sagt et ballegrep på markedet som ikke ligner grisen. Når det er sagt, så er det mye smått og godt å velge i her. Skulle jeg pr i dag ha bygget en ny mediamaskin, så ville jeg brukt noen runder for å se hva som var best for meg. Mulig AMD dekker alle behovene, siden jeg kan ta vekk spilling. Intel stiller sterkt med integrert løsning de også og har et lavere strømforbruk generelt.

 

For min del så er det altså å vente på en sikker død på min PC før jeg gjør noe som helst.

 

Du kan fint sitte med det oppsettet i et par år til, jeg ville vurdert å se etter noen billige DDR2 brikker for 4gb er akkurat i minste laget, men det fungerer fint.

 

Når det gjelder overtaket Intel har på AMD så er det ikke i nærheten av så stort som mange bygger det opp til å være. Ytelses forskjellen mellom en FX8350 (toppmodellen til AMD) og en i5 4670 er ikke noe stor i praksis. Jeg vet at i5 3570 yter omtrent likt med FX8350, hvor AMD trekker fra litt på flertrådede prosesser. Disse prosessorene er ganske likt priset så det passer seg å sammenligne de. Det skal sies at AMD ikke har noen 8000kr prosessor som kan kjempe med i7-E, men det betyr ikke at Intel har totalt overtak.

 

AMD kommer for øvrig med en ny generasjon 1q 2014 som vist nok skal være et stort hopp opp fra nåværende generasjon (Det sies for øvrig om hver generasjon, men det er jo bare en retning å gå med tanke på forbedring av nåværende arkitektur).

Lenke til kommentar

 

Det er helt baklengs å skrive slik. Det er like dumt som å spørre etter meteren noen reiste isteden for avstanden.

 

"Hva var meteren du reiste?"

 

Det kommer til å oppstå store språklige problemer i kommende generasjoner.

 

Det er jo bare mer spesifisert? Her er noen tenkte overskrifter som eksempel:

 

Alt.1

"Hestekrefter er ikke allt" (Her ville jeg tenkt at artikkelen handler om et kjøretøy)

Alt.2

"Effekt er ikke allt" (Er det snakk om en panelovn, et kjøretøy eller en barbermaskin? Det er vanskelig å vite bare ved å se på setningen alene)

 

"Hva var meteren du reiste", denne setningen gir jo ikke mening, det blir på ingen måte det samme.

"Hva er avstanden mellom disse punktene?" vs. "Hvor mange cm er det mellom disse punktene?" begge setninger er like riktige, men den siste er mer spesifisert ettersom den forteller deg at svaret vil være naturlig å oppgis i cm og ikke km. De fleste vet jo at en cm er et mål for avstand, hvorfor skal man anta at ingen har fulgt med i mattetimen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg trodde Broadwell kom neste år.

 

 

 

Ryktene vil også ha det til at Intel planlegger en ny versting-plattform, med prosessorer kalt basert på Haswell-arkitekturen. Navnet er Haswell-E, og her vil vi endelig få åtte kjerner, HT-teknolgi for å håndtere opptil 16 samtidige tråder, samt hele 20 MB L3-cahche. Det kommer trolig også et nytt brikkesett til disse prosessorene, kalt Intel X99 «Wellsburg», som får støtte for nytt og moderne DDR4-minne. Du må imidlertid smøre deg med tålmodighet, for det er ventet at Hasell-E lanseres i andre halvdel av neste år.

 

 

Hva er forskjellen mellom Haswell-E og Broadwell? Og jeg trodde DDR-4 støtte kom direkte på Skylake i 2016.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...