Gå til innhold

"Vanntette" objektiver?


Anbefalte innlegg

Det regner og blåser ute. Og da bør man vel ha noe som tåler vann. D7000 er "værsikkert". Men hvilke objektiver er det?

Pentax skryter litt av værtetting. Lager de objektiver som er værtette?

Jeg er litt inne på å anskaffe Pentax K-500 eller K-50. Sistnevnte er vær tett. Er fast objektiver bedre enn zoomer i regnvær? Jeg var ute i går, og kameraet ble litt fuktig.

Objektivet(Nikkor 18-200) ble også litt blaut. Jeg brukte paraply så jeg unngikk de helt store regnskyllene. Jeg bruker ikke å ta så mye bilder i regnvær, men det kan gi fine effekter det og, ser jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg en brukt K-5 og en brukt 16-50/2.8 og fyr løs. Uansett vær, vind og kjøreforhold...

Saltvann anbefales imidlertid ikke i større mengder...

Ok, da får jeg se hva jeg får tak i. Jeg skal uansett han et Pentax hus for noen objektiver jeg har. Det eneste er vel det å få vann på frontglasset. Om det ødelegger bildet?

Lenke til kommentar

Om du får vann på frontglasset kan det forringe bildekvaliteten en hel del ja. Både feilbrytninger og at bildet blir mer grått/slørete.

 

Ute i feltet er jeg usikker på om man kan tørke av med en klut eller noe men antakelig bør du skifte objektiv for å få et helt klart glass. Andre kan kanskje svare på bedre på dette.

 

Vel hjemme kan du la objektivene tørke og deretter pusse vekk eventuelle flekker/småstøv fra frontglasset med en objektivpenn (har positiv erfaring med en slik).

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Jeg tror det er rimeligere å kjøpe et værtettet objektiv til D7000.

Tror jeg også. Dessverre ikke så mange værtettede til crop hos Nikon, så med mindre man klarer seg med 24-70, 70-200 eller lignende på crop så er det bare ett alternativ som jeg er ganske sikker på at er værtett, nemlig Nikon 17-55 f2.8. Det er det nærmeste man kommer proffobjektiv til Nikon crop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...