Gå til innhold

Syria, USA, Iran og Saudi-Arabia


Jego

Anbefalte innlegg

Tidligere var jeg veldig skeptisk til at regjeringsstyrkene og Assad kunne stå bak gassangrep på sin egen befolkning, men nå er jeg mer usikker.

 

Selv om man nå har en slags avtale, er det mye som tyder på at det fjerde sekulære styret i regionen vil bli styrtet på tre år, etter Tunisia, Egypt og Libya. Denne gang med støtte fra USA. Noen mener at USA ikke bør gi slik støtte, fordi de da hjelper Al-Qaida. Jeg tror imidlertid at amerikanske ledere ser på dette som en mulighet til å få litt goodwill hos ekstremistiske islamister, etter flere hatskapende kriger.

 

Ved å gå til angrep på Syria, med den arabiske ligaen i ryggen, rammer og svekker man Iran, styrker alliansen med sunnimuslimene og retter opp imagen ovenfor fundamentalistene. I tillegg får man jo felt en diktator og det styrker også en eller annen image. At man kanskje får et nytt ”saudi-arabisk” styre kan man visstnok leve godt med.

 

Gisselaksjonen mot den amerikanske ambassaden i Iran i 1979 ble av USA oppfattet som en ærekrenkelse og en stor ydmykelse – og på mafiavis vil de aldri la slikt passere. Først fikk de Saddam og Irak til å gå til krig for å nedkjempe Iran, men det førte bare til en sju år lang stillingskrig med en million døde. Etter det har USA allierte seg med de mest fundamentalistiske av de sunnimuslimske landene for å stå sterkt i kampen mot sjiamuslimene i Iran. Eller motsatt? Kanskje handler det også om en spekulativ manipulasjon fra Saudi-Arabia, der de konstruerer konflikter mot sekulære styrer - og mot ikke-araberne blant muslimene, det vil si perserne i Iran, og dermed engasjere USA.

 

Gassangrep mot egen befolkning er et hårreisende overgrep og det er normalt at Vesten vil reagere på dette. Jeg synes det er veldig godt å høre at USA nå reagerer kraftig på ”bruken av kjemiske våpen mot små barn”. Det må vel være en bekreftelse på at USA tar et oppgjør med sin egen bruk av napalm og fosforbomber mot sivilbefolkninger i tidligere kriger, og med USAs tidligere iver etter å oppfinne og lage all slags kjemiske våpen. Verden går på en måte framover, men faenskapen finner stadig nye veier. Og USA får nok sin hevn, til slutt. Enkelte religiøse/kristne mener at hevngjerrighet er en dyd.

 

Men likevel merkelig dette i dag: at Assads kone ser vestlig moderne ut, mens general al-Sisi’s kone (Egypt) går i niqab. Saudi-Arabia vil fjerne Assad, men støtter den egyptiske hæren. Er vi på vei inn i ”krigen om kvinnens plass”?

Endret av Jego
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...