Gå til innhold

Mac'en har blitt treg - hva burde jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Du.....Jeg ville vurdert å rense den. Det er jo en mulighet for at det er mye støv inne i den, som gjør at tempen øker,som igjen gjør at cpu klokker seg ned;-)

Var den til meg? Fant en del støv inni, ja, og fikk blåst vekk en del selv, men skal få kjøpt meg en boks med kompressert luft så jeg kan rense skikkelig :)

____________________________________

 

Før øvrig:

Problemet er visst ikke løst enda. Selv med 8GB RAM så klikker dataen hele tiden. Hvis jeg søker på noe i Finder, tømmer papirkurv eller setter nytt bakgrunnsbilde, så stopper hele Finder opp også kommer det fargehjulet og laster en god stund før den fortsetter igjen. What to do?

Endret av Banksy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være feil på harddisken, har opplevd det før når maskinen tar slike "kunstpauser".

 

Jeg vil anbefale at du tar en re-installasjon av OSX. Vent gjerne på Mavericks. Hvis problemet vedvarer på en ny installasjon, så har du iaf. eliminert at det er en gammel installasjon som var "sliten".

Lenke til kommentar

Det kan være feil på harddisken, har opplevd det før når maskinen tar slike "kunstpauser".

 

Jeg vil anbefale at du tar en re-installasjon av OSX. Vent gjerne på Mavericks. Hvis problemet vedvarer på en ny installasjon, så har du iaf. eliminert at det er en gammel installasjon som var "sliten".

 

Sjekk harddisken med disk-verktøyet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke mye lyst på å reinstallere OS igjen. Gjorde det for noen få måneder siden med samme problem. Jævlig kjipt å måtte rydde i alle bilder og filer igjen. Også må jeg installere et tonn med programmer på nytt.

 

Får prøve diskverktøy først. Har blitt litt bedre i det siste, men får prøve for det.

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Og nå har du 8GB ram? Plager min Air med java-utvikling, har fort en IntelliJ på 1GB+, en veldig sulten browser eller to, selve applikasjonen jeg jobber på (også java), samt spotify, diverse dilldall i oppgavelinja, mail, noen ganger libreoffice og så videre, og veldig lite regnbuesnurr. Air'en taper mot den stasjonære burken på de intensive tingene, men det har å gjøre med antall cores tilgjengelig.

 

Jeg notrer meg to ulikheter; jeg driver ikke med noe grafikkintensivt, og jeg kjører ikke mix av 32 og 64bits apps i så stor grad som deg. Det er mulig photoshop &co stanger hodet i sin egen 32-bitness her ... kanskje du har ekstremt krevende fargepaletter eller lignende i grafikken din? Syns det er et relevant spørsmål når situasjonen ikke ble bedre med doblet ram. Litt overrasket over at Adobe ikke er 64bit. Dog, inntil man stanger hodet i taket er det ingenting som bremser 32bit tror jeg, snarere tvert imot ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Ja, har 8GB. Men nå blir det litt for mye "faguttrykk" her, om jeg kan kalle det for det.

 

Det betyr bare at maskinen din ikke skulle ha voldsomme problemer med å takle lasten, dog har 32-bits-programmer begrenset evne til å utnytte minne, så hvis bare enkelte applikasjoner sliter, men resten av maskinen er responsiv så kan det være problemet.

 

Men din maskin sliter jo, selv om du nesten ikke har programmer oppe, dermed er problemet noe annet (selv om det nok var bra å få 8GB).

 

Du sier du skulle sjekke disken med diskverktøyet, hvordan gikk det?

 

Hvis diskverktøyet finner feil er disken innenfor 5års-reklamasjonsrett skulle jeg mene. Det er vel forsåvidt hele maskinen. Hvis diskverktøyet ikke finner feil ville jeg reinstallert, og hvis du ikke orker det er det nok på tide med en tur på verktsted.

 

Edit: Det kan også være feil på RAM, foreslår at du prøver å kjøre et testverktøy, f.eks. noen av de som er nevnt her: http://guides.macrumors.com/Testing_RAM Har ikke brukt noen av dem selv, men foreslår memtest86 som du booter fra en minnepinne, da får du testet hele minnet.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

Det betyr bare at maskinen din ikke skulle ha voldsomme problemer med å takle lasten, dog har 32-bits-programmer begrenset evne til å utnytte minne, så hvis bare enkelte applikasjoner sliter, men resten av maskinen er responsiv så kan det være problemet.

 

Men din maskin sliter jo, selv om du nesten ikke har programmer oppe, dermed er problemet noe annet (selv om det nok var bra å få 8GB).

 

Du sier du skulle sjekke disken med diskverktøyet, hvordan gikk det?

 

Hvis diskverktøyet finner feil er disken innenfor 5års-reklamasjonsrett skulle jeg mene. Det er vel forsåvidt hele maskinen. Hvis diskverktøyet ikke finner feil ville jeg reinstallert, og hvis du ikke orker det er det nok på tide med en tur på verktsted.

 

Edit: Det kan også være feil på RAM, foreslår at du prøver å kjøre et testverktøy, f.eks. noen av de som er nevnt her: http://guides.macrumors.com/Testing_RAM Har ikke brukt noen av dem selv, men foreslår memtest86 som du booter fra en minnepinne, da får du testet hele minnet.

Bare for å ha sagt det. Jeg har 4gb på min spill pc. Jeg har riktig nok fjerner aero og div ting som spiser litt ram, dette er windows, men jeg kan umulig tro hans problem noen gang var for lite ram. 4holder i massevis, ram bruker kun noen få sekunder på å gjøre plass til nye ting som skal lagres i minne.. Du skal multitaske ganske heftig før du får problemer med 4gb ram.... Skikkelig heftig.

Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det. Jeg har 4gb på min spill pc. Jeg har riktig nok fjerner aero og div ting som spiser litt ram, dette er windows, men jeg kan umulig tro hans problem noen gang var for lite ram. 4holder i massevis, ram bruker kun noen få sekunder på å gjøre plass til nye ting som skal lagres i minne.. Du skal multitaske ganske heftig før du får problemer med 4gb ram.... Skikkelig heftig.

 

Når maskinen begynner å swappe er det som følge av for lite minne, enkelt og greit, men det behøver ikke bety så mye så lenge det er i begrenset omfang. At du ikke klarer å spille flere spill på en gang skal du ta helt med ro ;-)

 

Men vi er nok enige i det jeg skrev ovenfor, når problemet vedvarer etter minneoppgradering og med få programmer oppe er årsaken nok noe annet enn for lite RAM.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Må jeg sikkerhetskopiere før jeg reparerer?

http://macbookpro.helpmax.net/no_no/gratulerer-du-og-din-mac-proer-som-er-som-skapt-for-hverandre/problemer-og-losninger/reparere-gjenopprette-eller-installere-mac-os-x-programvare-pa-nytt/

 

Reparere en disk med Diskverktøy

Hvis du har problemer med datamaskinen, eller hvis du starter datamaskinen og ser

«Mac OS X-verktøy»-panelet, kan det hende disken må repareres.

1

Velg Diskverktøy i «Mac OS X-verktøy»-panelet, og klikk på Fortsett.

2

Marker disken eller partisjonen i listen til venstre, og klikk deretter på Førstehjelp-fanen.

3

Klikk på Reparer disk.

Hvis Diskverktøy ikke kan reparere disken, sikkerhetskopierer du så mye av

informasjonen din som mulig, og deretter følger du instruksjonene i «Installer Mac OS X

og Apple-programmer på nytt» på side 89.

Tviler på det

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...