Gå til innhold

Mac'en har blitt treg - hva burde jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

I det siste har jeg merket at Mac'en min har blitt treg og lagger en del. Spesielt når jeg åpner krevende programmer som Photoshop og InDesign, da stopper den omtrent helt.

 

Det er en 2010-modell MBP 13".

 

 

415d7c81a9f0330e0025a184b83f26ae.png

 

 

 

Trenger tips til hvordan jeg kan løse dette. Om dere trenger noe annen informasjon, fra Aktivitetsmonitor eller noe sånt, så er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det bekrefter min mistanke. "Page outs" er det samme som "satt bort til disk" (antar du har en eldre versjon av OS X, med litt andre betegnelser enn det jeg har i versjon 10.8.5). "Page outs" og "swap brukt" bør helst være lik 0. Det som skjer på maskinen din er enkelt sagt at en innhold/data som ligger i RAM (hovedminnet) blir lagret midlertidig til disk ("swappet") fordi du har for lite RAM i forhold til det programmene dine krever. Når maskinen din må bruke harddsiken for å lagre unna eller lese data som normalt skulle lagt i RAM går ting mye tregere. Oppgradering til 8GB anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har dobbeltsjekket det, og funnet samme produkt gjennom hjelpeverktøyet for valg av RAM hos produsenten: http://www.corsair.com/us/corsair-mac-memory-8gb-dual-channel-ddr3-sodimm-memory-kit-cmsa8gx3m2a106c7.html

 

Du trenger egentlig ikke å ta backup for dette da det ikke skal påvirke filene som ligger på harddisken din....men, ta backup likevel! Alle bør ta regelmessig backup av alt man ikke kan tenke seg å miste den dagen noe går skikkelig galt - dvs. alle dine bilder og dokumenter, og annet som ikke kan erstattes! OS X har et utmerket verktøy for dette i Time Machine, men da må du selvsagt ha en egen ekstern harddisk for dette.

Lenke til kommentar

Brukte Time Machine før, men syntes det ble stress. Hadde den tatt en kopi av maskinen slik den er i stedet for å ha forskjellige kopier for hver dag som går, så hadde det vært mye bedre. Men nå er det jo det Time Machine er til for, så da funker ikke det for meg.

 

Men jeg får kanskje bare ta risken og sette de i uten backup, så får jeg se.

Lenke til kommentar

Time Machine er den backupløsningen jeg har erfart gir minst stress, siden det er svært automatisert og enkelt å bruke både for backup, gjenoppretting og søk etter filer som har blitt "borte". Nå er det jo slik at Time Machine gir deg både en fullstendig og oppdatert kopi av dataene dine på siste tidspunkt for backup - altså slik den er - og en historikk med backup tilbake i tid. Det siste kan noen ganger være nyttig for å finne tilbake til ting du f.eks har slettet eller endret utilsiktet, og som du ikke oppdager før det har gått en viss tid. Det er for så vidt likegyldig om du bruker Time Machine, manuell backup eller en annen løsning, poenget er at du alltid må ha backup av ting du ikke har råd til å miste!

Lenke til kommentar

Sant. Og hvis du sier den både tar en fullstendig kopi som den er nå, og jeg evt. kan gjenopprette fra den (da tar jeg bare å kopierer over siste backup?), samtidig som jeg har tilbake i tid, er jo det flott. Får koble til en disk med 1TB også får jeg se om jeg rekker å ta en backup før jeg får RAM'en.

 

Tusen takk for hjelpen! :)

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

 

Det kan åpenbart bety at han har avsluttet ett eller flere minnekrevende program ...

 

Jepp, det er det det /kan/ ... alternativt kan det jo hende TS har såpass vett i panna at han ikke har tatt dump'en rett etter å ha avsluttet de minnekrevende programmene. Men sannsynligvis har du rett, pointet mitt var bare at ingen maskiner blir treigere av seg selv. Hvis han bruker enda mer minnekrevende programmer enn tidligere er løsningen mer ram (det er sjelden feil uansett, forsåvidt), men hvis bruksprogrammene er de samme er treigheten en indikasjon på at man bør se etter unødvendige prosesser som spiser minne. Mer ram løser forsåvidt problemet da ogsåpå et vis, men man sitter likevel igjen med en god bit minne som kunne vært frigjort. Det kan også være lurt å sjekke om disken begynner å bli full, og om han har noen prosesser som bruker unødvendig mye cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...