Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trodde noen tøyset med nettverket mitt, men..


Anbefalte innlegg

Det begynte her for noen uker siden.. Nettverket, spesielt på de trådløse enhetene ble ustabilt.. internett kom og gikk :) til barnas store fortvilelse..

Etter noen dager måtte jeg ta avfære.. la merke til at ip-adressene ikke var det de skulle være.. jeg hadde jo satt opp router til at ip skulle bgynne på 192.168.1.100 og opp til 150.. men nå begynte altså ip-adressene på 192.168.10.100 ?? men vi kom på internett av og til..

Satt opp alle ipad`s og enheter med android med statisk ip adresse,, men det varte bare en dag, så hadde enhetene satt seg tilbake til DHCP ?? (akurat den skjønner jeg ennå ikke ).. trodde at noen drev og hacket på nettverket mitt :)

post-68150-0-74930700-1378940837_thumb.jpg

 

post-68150-0-34144100-1378940838_thumb.jpg

 

Så jeg la inn ny firmware på router og satt opp alt på nytt.. men problemet vedvarte..

 

Endret alt av passord.. og det hjalp.. i et par dager.. så var det tilbake :(

Så i kveld tok jeg en nøye gjennomgang.. prøvde å slå av NAT, men da fikk jeg samme problem på absolutt hele nettverket.. alle pc`r og mobile enheter..

post-68150-0-35991200-1378941064_thumb.jpg

 

post-68150-0-62456700-1378941063_thumb.jpg

 

Men som om ikke det var nok, så ble jeg nå også nektet å sette nettbrett med statisk IP ?? Feltet hvor det står koble til var grått.. og kunne ikke aktiveres. Frustrasjonen nådde nye høyder..

post-68150-0-58439800-1378941246_thumb.jpg

 

Ble sittende å grubble en stund.. Så kom jeg til å tenke på enheter koblet til Cisco routeren min.. og det slo meg at jeg hadde fått en ny "tilkoblingsboks" fra Telio (IP telefon).. fordi de sa at den gamle ikke var trygg å bruke.. (?)

Slo av strømmen på den, og 1 minutt senere så virket alt som det skal.. Tror jeg må ha en seriøs prat med Telio i morgen.. :)

post-68150-0-67056800-1378941462_thumb.jpg

 

 

Noen andre som har hatt lignende problem??

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for god og nyttig respons folkens :) .. og du Jan Skrotnes, du har rett, den var koblet til LAN.. at jeg kunne overse det !! aaargh.. :) Men har koblet den riktig nå da, bare for å teste.. og det ser ikke ut til å skape noen problem nå, så da er jeg glad jeg ikke ringte Telio for å "kjefte" på dem :) Takk for gode innspill og hjelp alle sammen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet er at du har plugget i LAN i stedet for internettporten på Obihai.

Jeg forundres over hvorfor slike bokser i det hele tatt er utstyrt med LAN port, kan ikke helt se for meg når det skulle være nyttig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

De fleste ISP'er med respekt for seg selv oppgraderer linkene hvis det er over 70% bruk uten QoS. Problemet med realtime trafikk er jo at pakketap og forsinkelser gjør det hele ubrukelig, mens det for vanlig datatrafikk ikke er noe problem. Det er som regel billigere å oppgradere linken enn å bruke QoS. Skype f.eks fungerer som regel bra så lenge man ikke makser ut sin egen link med annen trafikk samtidig.

Lenke til kommentar

Det der hang ikke helt sammen for meg, tole.

 

1) Nå snakket vi om link til en privat sluttkunde. Det er ikke vanlig at ISP "oppgraderer linkene" om man som privatperson bruker mye trafikk.

 

2) Ting som videosamtaler og direktesendt TV sendes primært over UDP. Grunnet funksjonaliteten til TCP, vil TCP selv sørge for at UDP-trafikken prioriteres.

 

3) Det er ikke slik at pakketap og forsinkelser uansett ikke er noe problem for "vanlig trafikk". TCP, som brukes til nærmere 100% av "vanlig trafikk" i Internett, garanterer for levering. Det gjøres ved å benytte timeout for sendte segment. Har man ikke innen en viss tid fått beskjed fra mottaker om at segmentet er mottatt, så sendes det på nytt. Det er klart at det er problematisk om man hele tiden må sende ting på nytt. Det er begrenset hvor mye trafikk som kan befinne seg i nettet før routerne begynner å droppe pakkene, og ved store tap vil TCP nedjustere trafikken for å unngå at det hoper seg opp på veien. Resultatet er at ting går i sirup, f.eks. at det vil ta vanvittig lang tid å laste nettsider.

 

4) For privatpersoner så handler det gjerne om en kombinasjon av hva man kan få, og hva man har råd til. Selv om 13-åringen synes det er moro å bruke bittorrent til den store gullmedaljen, så er det ikke gitt at den som betaler regningen mener det er fornuftig å oppgradere til en høyere bitrate. Ofte kan man heller ikke få høyere kapasitet levert av sin ISP.

 

Men egentlig så har ingenting av dette særlig relevans for denne tråden, så jeg vet ikke helt hvorfor du i det hele tatt tok det opp.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, men Skype bruker ikke utelukkende UDP. Sier du at det på globalt nivå er en prioritering av UDP i alt av routere som router internett-trafikk når routeren skal velge å droppe pakker om den må forholde seg til begge protokollene ?

 

Jeg svarte ang. QoS fordi Jan tok det opp. Det man selv har kontroll over er jo sitt eget lan, og der kan man gjerne implementere prioritering på ulike måter, men dette er bare internt, og ikke noe garanti for at det holder seg etter at pakken er sendt ut, selv om man øker sannsynligheten med de justeringene man har gjort internt i lanet. Jeg har bare erfaring med å gjøre dette i iptables på Linux, men man kan sette opp et strengt regime som vil kunne sørge for reservebåndbredde både ut og inn så lenge ingen går inn for å ødelegge med flooding.

Lenke til kommentar

Sier du at det på globalt nivå er en prioritering av UDP i alt av routere som router internett-trafikk når routeren skal velge å droppe pakker om den må forholde seg til begge protokollene ?

Nei, jeg sier at TCP har mekanismer for å unngå for mye trafikk i nettverket. Det kalles metningskontroll (engelsk: congestion control), og er kanskje noe du bør lese deg opp på. UDP støtter ikke metningskontroll, så derfor vil TCP sørge for at UDP prioriteres.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...