Gå til innhold

Hvordan installere GTA IV på steam?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som mange andre lader jeg opp til GTA V, og tenkte jeg skulle spille litt GTA IV igjen de neste dagene. Da kun med syke mods.

 

Jeg har kjøpt GTA IV i cd form, for lenge siden, men jeg fikk det aldri til å virke skikkelig med grafikken (aner ikke hvorfor?)

 

Sett at mange har fikset dette når dem har instellert spillet i steam. Det jeg lurer på...

 

Er det en mulighet til å installere spillet i stem, når jeg ikke har kjøpt spillet i steam? Jeg har jo kun CD versjonen, og den blir da installert med rockstar sosial club el....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det i det heletatt noen løsning på grafikkproblemene? JEg har prøvd alt jeg finner av "løsninger" på nett nå, men det er ingen ting som fungerer.....

 

Jeg har en PC som skal være mer en dugenes til å spille dette spillet på max settings... Spiller jo både BF3 og Skyrim samtidig om jeg ønsker, så skjønner ikke hvorfor GTA IV skal nekte meg å sette opp grafikken... PISS!

Lenke til kommentar

Jeg prøvde faktisk dette for to dager siden.

FIASKO DA GAMA for å si det rett ut.

 

Siden jeg bruker bærbar med kun 64mb dedikert videominne så nektet GTA å kjøre på noe annet enn minimum-innstillinger. Jeg kunne overstyre dette ved et par parametere (-norestrictrions og -nomem-et-eller-annet) ettersom jeg vet at videominnet skalerer opp til 1-2GB når det trengs.

 

Når jeg kjørte på ræv-innstillinger var det ingenting som virket. Jeg krasjet i usynlige vegger og 70-80% av landsksapsteksturer var usynlige. Bygninger, båter, etc var borte men man kunne stå på de og krasje i de.

 

Når jeg kjørte med de ekstra-kommandoene som deaktiverte sperren på oppløsning så ble spillet aldri ferdig med å laste. Et googlesøk avslørte at dette problemet er velkjent fra 2008. Altså FEM år gammelt problem som fortsatt eksisterer.

 

Takk for den Rockstar... Spillet ble uninstallert med totalt 1 minutt spilletid i uspillbare omgivelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde faktisk dette for to dager siden.

FIASKO DA GAMA for å si det rett ut.

 

Siden jeg bruker bærbar med kun 64mb dedikert videominne så nektet GTA å kjøre på noe annet enn minimum-innstillinger. Jeg kunne overstyre dette ved et par parametere (-norestrictrions og -nomem-et-eller-annet) ettersom jeg vet at videominnet skalerer opp til 1-2GB når det trengs.

 

Når jeg kjørte på ræv-innstillinger var det ingenting som virket. Jeg krasjet i usynlige vegger og 70-80% av landsksapsteksturer var usynlige. Bygninger, båter, etc var borte men man kunne stå på de og krasje i de.

 

Når jeg kjørte med de ekstra-kommandoene som deaktiverte sperren på oppløsning så ble spillet aldri ferdig med å laste. Et googlesøk avslørte at dette problemet er velkjent fra 2008. Altså FEM år gammelt problem som fortsatt eksisterer.

 

Takk for den Rockstar... Spillet ble uninstallert med totalt 1 minutt spilletid i uspillbare omgivelser.

 

Ja, dette har nok vert et kjent problem veldig lenge. Jeg kjøpte GTA IV på pc for over et år siden, og jeg har ennå ikke funnet en brukbar løsning, og pc'en skal jo greie det. Jeg greide heller ikke overkjøre spillet med -norestrictions eller -nomemrestrict (etterlerannet).... Forbanna plagsomt.

 

Inne i spillet har jeg over 5000mb ledig til å stille opp settinger... men spillet benytter seg kun av 26mb... 26/5000 mb ... Og jeg klarer ikke å stille opp (eller ned) noe... Klarer heller ikke overkjøre det med komandoer.

Lenke til kommentar

Hvis du har et skjermkort med 64mb (MB?) dedikert minne så har du isåfall et skjermkort som var nytt for minst 10 år siden. Hvis du hadde et skjermkort på den tiden regner jeg med hovedkortet matcher til den sokkelen (AGP?) og da er cpu og resten av hardware tilsvarende gammelt.

 

Og hva med starten, GTA IV på cd? Ifølge steam så krever spillet 16GB med lagringsplass. Da vil innstallasjonsprosessen kreve over 20 cd'er.

 

Og hvordan "skalerer" man videominne på 64MB opp til 1-2GB? Min erfaring er at minne (RAM) har en fast størrelse, så forklar gjerne hvordan man skalerer.

 

Da GTA IV ble laget så ble kravene til maskinvare satt ekstremt høyt, faktisk så høyt at det ble sagt at man måtte vente flere år før det ville bli vanlig med så kraftig hardware at man kunne kjøre spillet på fullt. Det gjelder ikke BF3 eller Skyrim.

 

Selv har jeg kjørt GTA IV for noen år siden på Win7, den gangen uten noen problemer. Desverre frister det ikke å laste ned 16GB nå bare for å sjekke at det fortsatt fungerer uten problemer.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvis du har et skjermkort med 64mb (MB?) dedikert minne så har du isåfall et skjermkort som var nytt for minst 10 år siden. Hvis du hadde et skjermkort på den tiden regner jeg med hovedkortet matcher til den sokkelen (AGP?) og da er cpu og resten av hardware tilsvarende gammelt.

 

Og hva med starten, GTA IV på cd? Ifølge steam så krever spillet 16GB med lagringsplass. Da vil innstallasjonsprosessen kreve over 20 cd'er.

 

Og hvordan "skalerer" man videominne på 64MB opp til 1-2GB? Min erfaring er at minne (RAM) har en fast størrelse, så forklar gjerne hvordan man skalerer.

 

Da GTA IV ble laget så ble kravene til maskinvare satt ekstremt høyt, faktisk så høyt at det ble sagt at man måtte vente flere år før det ville bli vanlig med så kraftig hardware at man kunne kjøre spillet på fullt. Det gjelder ikke BF3 eller Skyrim.

 

Selv har jeg kjørt GTA IV for noen år siden på Win7, den gangen uten noen problemer. Desverre frister det ikke å laste ned 16GB nå bare for å sjekke at det fortsatt fungerer uten problemer.

 

Jeg har aldri kunnet kjøre spillet. Jeg får ikke skrudd opp grafikken, og det lægger som faen.

Jeg skal ha mer enn bra nok pc til å dra GTA IV... Kan bla spille skyrim og BF3 samtidig på full grafikk...

 

Hadde du fulgt med litt hadde du fått med det at det er ekstremt mange som har hatt og har problem med dette, jeg er ute etter en løsning på broblemet,. Ikke en diskusjon om maskinvaren er god nok eller ikke, for det er den.,

Lenke til kommentar

Hvis du har et skjermkort med 64mb (MB?) dedikert minne så har du isåfall et skjermkort som var nytt for minst 10 år siden. Hvis du hadde et skjermkort på den tiden regner jeg med hovedkortet matcher til den sokkelen (AGP?) og da er cpu og resten av hardware tilsvarende gammelt.

 

Og hva med starten, GTA IV på cd? Ifølge steam så krever spillet 16GB med lagringsplass. Da vil innstallasjonsprosessen kreve over 20 cd'er.

 

Og hvordan "skalerer" man videominne på 64MB opp til 1-2GB? Min erfaring er at minne (RAM) har en fast størrelse, så forklar gjerne hvordan man skalerer.

 

Da GTA IV ble laget så ble kravene til maskinvare satt ekstremt høyt, faktisk så høyt at det ble sagt at man måtte vente flere år før det ville bli vanlig med så kraftig hardware at man kunne kjøre spillet på fullt. Det gjelder ikke BF3 eller Skyrim.

 

Selv har jeg kjørt GTA IV for noen år siden på Win7, den gangen uten noen problemer. Desverre frister det ikke å laste ned 16GB nå bare for å sjekke at det fortsatt fungerer uten problemer.

 

Eller så har jeg et HD4000-skjermkort fra Intel i en laptop som er to uker gammel (HP Elitebook 8570p, courtesy of arbeidsgiver).

Det er ikke noe gaming-kort men 6.5 i Windowsindexen er ikke bare ræva heller. Dessuten er spillet fra 2008 og burde kunne kjøre smooth på en ny pc i 2013.

 

Ellers har jeg 8gb ram, i5-3360 (altså 4x2.8 GHz) og 500 gb SSD (840 pro series fra samsung).

 

Problemet er som sagt at gta4 TROR jeg bare har 64GB mb å rutte med.

 

(Hvordan skaleringen fungerer aner jeg ikke, du får google om du på død og liv må vite det)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

GTA IV tror du bare har 64GB dedikert minne til grafikk? For å få en slik mengde trenger du sikkert 16 av de råeste grafikk-kortene til sammen.

 

64GB ram er omtrent den strake motsettningen til 64MB ram.

 

Hva skalering er vet jeg ikke, og om det funker er det umulig å si noe om før jeg vet hva det er. Det jeg vet er at all form for minne normalt kommer med en størrelse, og denne størrelsen er fastsatt uten noen mulighet for å "skalering".

 

Dersom du hadde hatt 64mb dedikert minne som du selv beskrev ville pc'en din vært 10-15 år gammel og ute av stand til å kjøre noe operativsystem som har Windows experience index.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

GTA IV tror du bare har 64GB dedikert minne til grafikk? For å få en slik mengde trenger du sikkert 16 av de råeste grafikk-kortene til sammen.

 

64GB ram er omtrent den strake motsettningen til 64MB ram.

 

Hva skalering er vet jeg ikke, og om det funker er det umulig å si noe om før jeg vet hva det er. Det jeg vet er at all form for minne normalt kommer med en størrelse, og denne størrelsen er fastsatt uten noen mulighet for å "skalering".

 

Dersom du hadde hatt 64mb dedikert minne som du selv beskrev ville pc'en din vært 10-15 år gammel og ute av stand til å kjøre noe operativsystem som har Windows experience index.

 

Det var da himla treg i nøtta du var da.

Selvsagt mente jeg 64 mb, du trenger ikke henge deg opp i en slik skrivefeil når det er så opplagt.

 

Se forøvrig under:

post-49706-0-75710500-1378751002_thumb.png

post-49706-0-94618400-1378751012_thumb.png

 

Som du ser så har skjermkortet 1696 mb minne å leke seg med nå (kjører ingen andre programmer enn Firefox).

Likevel, når et eller annet program spør skjermkortet om hvor mye minne skjermkortet har for seg selv så er svaret 64 mb eller noe i den gaten.

 

Skaleringen handler om at skjermkortet får forsyne seg av system-minnet (8GB) når det trenger mer enn de 64 (eller hva det nå er) MB som er tilgjengelig som dedikert videominne.

 

 

fatter du nå?

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av en holdning du har da. Ikke hans feil at DU skriver feil.

 

Ikke hans fei lat du forventer god ytelse fra en slik PC heller.

 

 

Og for å være on-topic:

 

Add non-Steam game. Blir bare som en snarvei i Steam.

 

True, men når man kommer brasende inn i diskusjonen som en besserwisser så får man tåle en dårlig holdning når man skal lage stor baluba av åpenbare skrivefeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PRoblemet er da uansett (hvertfal på min pc) at spillet tror jeg har mye mindre å leke med enn hva jeg i realiteten har. Det skulle vere et temmelig raskt søk på google eller youtube for å se at det ikke kun er meg eller Twinflower som har disseproblemene.

 

Kan søke på "How to fix gaphics problems in GTA 4"... Der ser man mange løsninger på problemet, og ingen av de løsningene har funket i mitt tilfelle.

 

"Nødløsningen" som de fleste har kjørt med, er faktisk å spille spillet på minimal grafikk, men fremdeles lagger det noe enormt.

 

Jeg vet dog at det ikke er ALLE som har opplevd dette problemet. En kompis av meg, som har en mye eldre, og langt svakere PC enn hva jeg har, kjører programmet smertefritt. Eneste forskjellen på systemene våres (bortsett fra at min er kraftigere osv) er at han kjører nVidia, og jeg har AMD Radeon grafikkort med over 2000mb grafikkminne...)

 

R* kom frem til det at de aller fleste brukerene med dette problemet har over 2000mb grafikkminne, og det er ennå ikke kommet noen løsning på dette. Nå spiller dette selvfølgelig ingen rolle, da GTA V kommer neste uke.. Men det hadde vert artig å funnet ut hvorfor jeg sitter med et ubrukelig spill, som jeg ikke kan bruke.

 

 

http://support.rockstargames.com/entries/20069778-Issues-with-GTA-IV-showing-video-cards-with-over-2GB-as-under-spec

 

Nøyaktig slik oppfører spillet seg når jeg prøver å spille det:

 

http://www.youtube.com/watch?v=9WlkBbzOmyo

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

De aller fleste har hatt problemer med GTA IV på pc, har selv hatt det og det hjelper lite hvor god maskin du egentlig har. Det som er greia er at det rett og slett er en dårlig port av Xbox versjonen, så kodingen og alt sånt er ikke helt på topp og optimalisert for pc bruk xD

 

Hvis GTA V kommer på pc så håper jeg de virkelig gjør en bedre jobb denne gangen en de gjorde med GTA IV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å klokke ned grafikkminne under 2000mb?

Jeg trodde å klokke maskinvare gikk ut på å endre frekvensen/hastigheten målt i hertz, ikke størrelse på minne? Kan man klokke ned minne? Eventuelt, kan man klokke opp minne???

 

Eller er det et forsøk på trolling?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...