Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg er selv elev i tredje klasse på studiespesialisering og jeg sier at å fjerne lekser og sy puter under armene på elever er overgrepet. Det blir rett og slett en bjørnetjeneste.

+ for riktig bruk av bjørnetjeneste!

 

Til minne for flere i tråden:

Det er ikke alle som ender opp med å gå på høyskole/universitet. Og det er selvfølgelig helt greit. Et land hvor alle har universitetsgrad er ikke et land jeg vil leve i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg får for mange anmerkninger (6-7) går jeg ned i ordenskarakteren som teller VELDIG MYE når jeg skal søke på videregående skole.

Det var nytt for meg at ordenskarakter har noe å si for opptaket. Det er da vel ingen som bryr seg det minste om antall anmerkninger du får på ungdomsskolen. Ungdomsskolen er en lek, og med unntak av det med gode arbeidsvaner så er innsatsen nærmest ubetydelig for annet enn eget ego.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

+ for riktig bruk av bjørnetjeneste!

 

Til minne for flere i tråden:

Det er ikke alle som ender opp med å gå på høyskole/universitet. Og det er selvfølgelig helt greit. Et land hvor alle har universitetsgrad er ikke et land jeg vil leve i.

 

Nei, det er jo et godt poeng. Hvis alle har bachelor og/eller master, så har vi jo ingen som gjør de jobbene som ikke krever spesiell utdanning.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om lekser tror jeg mange glemmer et poeng som enkelte her har trukket fram; nemlig fokuset på egenlæring. Etter min mening er det å ha kunnskap ikke like viktig som det å vite hvordan du tar til deg kunnskap.

 

Senere i livet, uansett om du sitter i kassa på Rimi, jobber som prosjektleder, eller hva som helst så må du kunne kunsten å jobbe selvstendig. Ja, man lærer mye på skolen som du aldri vil få bruk for, jeg har til den dag i dag ikke måttet analysere et eneste dikt, men det er prinsippet som et det essentielle.

 

Lekser er der, ikke bare for at du skal lære, men også for at du lære å lære.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når det er snakk om lekser tror jeg mange glemmer et poeng som enkelte her har trukket fram; nemlig fokuset på egenlæring. Etter min mening er det å ha kunnskap ikke like viktig som det å vite hvordan du tar til deg kunnskap.

 

Senere i livet, uansett om du sitter i kassa på Rimi, jobber som prosjektleder, eller hva som helst så må du kunne kunsten å jobbe selvstendig. Ja, man lærer mye på skolen som du aldri vil få bruk for, jeg har til den dag i dag ikke måttet analysere et eneste dikt, men det er prinsippet som et det essentielle.

 

Lekser er der, ikke bare for at du skal lære, men også for at du lære å lære.

 

Og selv om DU ikke får behov for å analysere dikt, så er det noen som ender opp med å elske dikt, og som blir poet og/eller forfatter, og som faktisk får behov for det. Det er viktig at man får prøve seg frem, og finne ut hva man liker og har lyst til å gjøre/bli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og selv om DU ikke får behov for å analysere dikt, så er det noen som ender opp med å elske dikt, og som blir poet og/eller forfatter, og som faktisk får behov for det. Det er viktig at man får prøve seg frem, og finne ut hva man liker og har lyst til å gjøre/bli.

Hva med de som ikke får bli sivilingeniører fordi de bruker for mye tid på fysikken, og ikke lærer seg den fjerne unyttige kunnskapen som behøves for å lære å analysere dikt, som forresten er helt unyttig?

 

Jeg tror at de som blir forfattere eller diktere gjerne er de som ikke er de mest skoleinteresserte i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var også litt av poenget mitt, men det kom kanskje ikke så tydelig fram.

 

Poenget er at lekser er bra og grunnen til at mange unge ser på det som tvang, frihetsberøvelse, osv. er på grunn av mangelen på perspektiv. I likhet med så mange andre ting ender du opp med et annet syn på saken når du blir eldre. Jeg er veldig glad for at vi ble terpet på lekser da det gjorde meg god til å drive på med egenlæring, tidsdisponering, osv., egenskap som er gull verdt i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Hehe, du tror ikke vi voksne/foreldre har gått på skole selv og vet hvordan det er? - Tror du vi bare lekte 'den gangen'?

Selvfølgelig vet vi hvordan det er, og 4 timer lekser høres veldig mye ut ja. Jeg(vi) vet at det varierer hvor mye lekse elevene får. Alt avhengig av hvor man går og hvordan elev/lærer avtaler løpet. (det vet jeg utifra mine 3 barn, som yngste nå nettopp begynte videregående) - Var også avsatt tid på skolen til å gjøre unna endel av det som måtte gjøres.

Inntrykket jeg får av deg er at du klager lett og skylder på alt annet enn deg selv - men kan jo ta feil. Tar jeg feil og du jobber effektivt mm, men likevel må sitte 4 timer med lekser, så er noe galt. Da bør du ta opp dette med skolen og ev ha med deg foreldrene dine. Skolen er utrolig fleksibel hvis man bare tar opp ting på en saklig og fornuftig måte - da jobber de sammen med eleven for det beste.

Lenke til kommentar

Hva med de som ikke får bli sivilingeniører fordi de bruker for mye tid på fysikken, og ikke lærer seg den fjerne unyttige kunnskapen som behøves for å lære å analysere dikt, som forresten er helt unyttig?

 

Jeg tror at de som blir forfattere eller diktere gjerne er de som ikke er de mest skoleinteresserte i første omgang.

 

Og hva med de som har en poet i hjertet, men måtte bruke alt for mye tid på matte og fysikk, og aldri fikk utspring for kreativiteten sin?

 

Det går begge veier, og det er viktig at alle får prøve alt, slik at de kan ta valg basert på det de føler de er glad i, og ikke nødvendigvis det andre sier de SKAL være glad i.

 

Til syvende og sist så burde en sivilingeniør-kandidat kunne vise at han/hun behersker å avsette tid til det de ikke mener er så veldig morsomt, men som fremdeles er viktig (og ja, språk er viktig). Som ingeniørstudent bruker jeg også veldig mye tid på å skrive dokumentasjon og avhandlinger, som ikke har den snevreste effekten på hvor bra Android-app jeg lager. Men grunnet det å ha hatt norsk og engelsk på skolen er jeg dritgod på rettskriving (med forbehold om typo), og det kommer blant annet av at jeg har måttet pløye gjennom dikt jeg hadde null interesse av.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når skal unger lære seg at dere gjør ikke lekser for at læreren skal bli glad, men dere gjør dem for deres egen del! Den kunnskapen du får i norsk (skrivekunnskapen, vel og merke) får du bruk for ikke bare på videregående, men i resten av livet ditt. Kunnskapen du får i matte får du utrolig god bruk for på videregående, og kanskje ellers i livet også, spørs hvilket yrke du velger.

 

I tillegg er det engelsk. Det faget er så viktig at du bør ikke tenke tanken på å sluntre unna det.

 

Derimot, fag som religion, musikk, mat og helse, kunst og håndverk og fremmedspråk (med mindre det er engelsk..) er fag som du kan enkelt og greit kan sluntre mer unna, for du får ikke så mye bruk for dem ellers i livet.

 

Dessuten er ungdomskolen ingenting i forhold til videregående. Om du bruker fire timer på ungdomskolen, da kommer du til å bruke åtte timer på videregående.. Dessuten overdriver du sterkt når du sier at du jobber med lekser i fire timer hver dag. MAKS 2 er mer logisk.

Lenke til kommentar

 

Derimot, fag som religion, musikk, mat og helse, kunst og håndverk og fremmedspråk (med mindre det er engelsk..) er fag som du kan enkelt og greit kan sluntre mer unna, for du får ikke så mye bruk for dem ellers i livet.

 

Dårlig tips. Får du dårlige karakterer, har du dårligere sjanser ved skolevalg, og videre.

 

En bra student skal kunne å behandle tida si på en slik måte at man får tid til å gjøre alle fagene med god samvittighet og effektivitet. Bruker man for mye tid på de "viktige" fagene, så er jo det kanskje fordi noe er mer interessant enn annet, men det viser også at man bør lære seg bedre disiplin når det gjelder tidsskjema.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Dårlig tips. Får du dårlige karakterer, har du dårligere sjanser ved skolevalg, og videre.

 

En bra student skal kunne å behandle tida si på en slik måte at man får tid til å gjøre alle fagene med god samvittighet og effektivitet. Bruker man for mye tid på de "viktige" fagene, så er jo det kanskje fordi noe er mer interessant enn annet, men det viser også at man bør lære seg bedre disiplin når det gjelder tidsskjema.

 

Det er det som er problemet med dagens skolesystem. Alle fagene teller like mye.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei, jeg heter Sander og er 15 år.

 

Tenk dere om. Få slutt på de j***a leksene.

(Dumme kommentarer vil bli svart på)

Det er forskjell på å være tilstede og delta aktivt på arbeidsplassen hele dagen, og med noen timer overtid derpå. Ingen dør av å jobbe døgnet rundt, så spørsmålet er vel: Hvor mange timer effektivt arbeid har en vanlig skoleelev?

Lenke til kommentar

 

 

Derimot, fag som religion,


RLE som det nå heter blir jo bare viktigere etterhvert som verden blir mer og mer flerkulturell.
Er aldri en dårlig ting å lære om andre kulturer sin tro, og om sunne normer (du lærer faktisk det også).

Uansett et utrolig dårlig tips å si at man "kan lett" sluntre unna noen fag, alle fag er viktige med tanke på studiepoeng, samtidig lærer du deg gode arbeidsrutiner hvilket aldri burde undervurderes.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et alt for stort press på oss

Kjære deg. Jeg sier dette med all mulig respekt: Bit det i deg. Skoleelevene i Norge har det på ingen som helst måte fælt. At du, og flere av dine jevnaldrende, påstår at lekser er overgrep mot barn, vitner om både uvitenhet, mangel på livserfaring og dårlig evne til å sette ting i perspektiv. Disse evinnelige protestene mot lekser har omsider sluttet å provosere meg, og gjør meg nå bare oppgitt.

 

Det er ikke slik at lekser påtvinges barn for å berøve fritiden deres og sørge for at de knekker sammen under press. At dere ikke liker å gjøre lekser er greit forståelig, men dere har på ingen måte vondt av det. Gjennom god studieteknikk der jevnt arbeid legges inn som en naturlig del av dagen, der en liten andel av «fritiden» også ofres, unngås de skippertakene du beskriver, og har du faste rutiner på arbeidet ser jeg ingen grunn til at du skal gå rundt med vondt i magen. Faktum er at jo mer arbeid du legger i fagene, såfremt studieteknikken din er god, desto bedre vil du forstå, prestere og mestre, noe som til slutt bare faller i din favør. Din læring og din vilje til innsats er ikke et ansvar som ligger på noen andre enn deg selv.

 

Hvis jeg får for mange anmerkninger (6-7) går jeg ned i ordenskarakteren som teller VELDIG MYE når jeg skal søke på videregående skole. Så det går desverre ikke :/

Dette er helt feil og har ingen som helst rot i virkeligheten. Inntaket til videregående skole kunne ikke interessert seg det grann mindre for hvor mange anmerkninger du fikk på ungdomsskolen. Det eneste som tas i betraktning når du søker er karaktersnittet ditt, hvilket kan forbedres gjennom å gjøre godt arbeid i fagene både på skolen og hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fun fact for deg, Sander, når du starter videregående skole: Du kommer til å savne ungdomsskolen.

Fun fact for deg, Sander, når du starter på universitet/høyskole: Du kommer til å savne videregående skole.

Fun fact for deg, Sander, når du kommer ut i arbeidslivet, så innser du at du hadde det bedre før.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Må le av skoleelever og studenter som klager på hvor stress det er med skole.

-Det sosiale på skolen knuser alt du noen gang kommer til å oppleve i en jobb
-Du kommer aldri til å ha så mye fritid som du har nå

-Friheten du har iløpet av en skoledag kommer du aldri til å få oppleve i en jobb
-Du vil aldri til å ha så korte "arbeids"-dager igjen
-En skoleelev vil aldri orke å sitte så lenge oppe om natten/sove så lite som han/hun gjør nå, da han/hun kommer ut i en skikkelig jobb

Kunne fortsatt i en evighet.

 

Husk at jobbingen man gjør før en eksamen eller en annen viktig oppgave tilsvarer ca det samme som en helt vanlig arbeidsdag for mange av oss andre. Kom ikke her og si at du sitter å nipugger i 8timer i strekk 5 dager i uken før en eksamen..

Det er en ting som er bedre med å jobbe : Du tjener penger!
Nyt tiden du har på skolen, studer så lenge som mulig, du vil savne det! :)

 

ps: Jeg jobber fast, imens dama mi studerer, må bare si... jeg misunner livet hennes akkurat nå!

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og hva med de som har en poet i hjertet, men måtte bruke alt for mye tid på matte og fysikk, og aldri fikk utspring for kreativiteten sin?

 

Det går begge veier, og det er viktig at alle får prøve alt, slik at de kan ta valg basert på det de føler de er glad i, og ikke nødvendigvis det andre sier de SKAL være glad i.

 

Til syvende og sist så burde en sivilingeniør-kandidat kunne vise at han/hun behersker å avsette tid til det de ikke mener er så veldig morsomt, men som fremdeles er viktig (og ja, språk er viktig). Som ingeniørstudent bruker jeg også veldig mye tid på å skrive dokumentasjon og avhandlinger, som ikke har den snevreste effekten på hvor bra Android-app jeg lager. Men grunnet det å ha hatt norsk og engelsk på skolen er jeg dritgod på rettskriving (med forbehold om typo), og det kommer blant annet av at jeg har måttet pløye gjennom dikt jeg hadde null interesse av.

Min mening om dette er at vi får velge hva vi vil jobbe med tidligere enn det er nå. Kanskje i 8. eller 9. klasse.

Det kan jo være dumt også, hvis man skulle ombestemme seg, men etter min mening hadde det vært bedre

Lenke til kommentar

Fun fact for deg, Sander, når du starter videregående skole: Du kommer til å savne ungdomsskolen.

Fun fact for deg, Sander, når du starter på universitet/høyskole: Du kommer til å savne videregående skole.

Fun fact for deg, Sander, når du kommer ut i arbeidslivet, så innser du at du hadde det bedre før.

 

 

Det vil tiden vise :)

(For å være helt ærlig, tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre det ettersom jeg ikke kommer til å søke om studiespeialisering og heller får jobbe halvparten av tiden med noe jeg faktisk har lyst til å lære meg. Fun fact det også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...