Gå til innhold

Katt med tullete døgnrytme


Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Har noen venner som sliter med en katt som skal ut midt på natta hele tida , den har også slitt mye med både diare/spydd.

 

Den får fisk og kokt vann (tåler katter kokt vann forresten ?)....den spiser fugler også men jeg er ikke sikker på om det er en faktor , vår gamle katt ble i allfall ikke syk av å spise fugler.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Nei , vannet er fullt drikkendes.........nei , den får litt tørrfor oxo.

 

Det med oppkast/diare har pågått en stund , får håpe det ikke er alvorlig........sånn som det er nå får eierne knapt nok sove. Katten er ute og reker hele dagen forresten.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Hm, høres for meg aller mest ut som man skulla hatt seg en tur til veterinæren.

 

Men ja, om katten KUN får fisk og vann, er det selvfølgelig helt feil. Det kan være så ille som at den er forgifta, de skal egentlig ikke ha innmari mye fisk, disse dyrene..

Diare over lengre tid er heller ikke noe særlig, i verste fall ender det med dehydrering og død, jeg har også sett katter med kronisk diare som måtte avlives enkelt og greit fordi tarmsystemet var fullstendig ødelagt - pga manglende medisinsk oppfølging.

 

Avgårde til veterinæren, nå!! :hrm:

Lenke til kommentar

Fisk er egentlig veldig, veldig skjelden kost for katter ute i naturen og burde være ganske skjelden kost for katter i fangenskap også. Katter burde hovedsakelig få kattemat, en skjelden gang andre ting.

Hvorfor koker du vannet til katten? Ser ikke for meg at det er spesiellt bra for katten det heller, ikke i lengden.

Men, dra til veterinæren, forklar situasjonen og hør på han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+9817324

De aller fleste katter vil vel ut iløpet av natta, hvis de får lov til det. Katten er ikke et menneske.

Ja , men problemet er at den er ute hele dagen til sent på kveld og skal ut om natta mens eierne sover.....det betyr at eierne får veldig lite søvn.

 

Ikke særlig digg å måtte stå opp 04-06 på morran bare fordi katta skal ha særbehandling.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

At en katt vil ut midt på natta er faktisk ganske normalt. Som oscrue10 er inne på er ikke katter mennesker, så vi må slutte vurdere dem etter menneskemål også. Holder man katt må man akseptere at det er en katt man har selskap med. Det er fullt mulig å venne en katt til noe annen døgnrytme og sikkert en fordel også for eieren dersom katten ikke sover ute (les: låver og uthus). Dette betyr imidlertid slett ikke at katten pr i dag er unormal, den er bare i utpreget grad katt..

En katt kan også godt leve på fisk og vatn, men det er ingen sjølsagt ting den skal gjøre det, og for katter flest er fisk ikke hverdagsvare. De blir likevel ikke mer sjuke av slikt enn av annen diett, så lenge de bare får i seg nok proteiner. Stort sett er fisk ganske proteinrik, men ikke all fisk er det. At katter "bør" få kattemat er derimot ei skrøne - ingen villkatt lever av det og det er ingen spesiell grunn til å gi en tamkatt særlig annen spiseseddel.

Nei, jeg tror egentlig man se etter problemet på andre fronter her. Katten er ute og reker hele dagen sier TS. Javel, naturlig nok det, men da blir spørsmålet: Hva slafser den i seg i løpet av dagen,gjennom så vel egen jakt på levende dyr som søppelkassejakt? En slik katt kan få i seg mye merkelig som man ikke tenker på - en orm her, ei mus (kanskje med rester av musegift) der, litt deilig chips badet i lett fordervet fett fra avfallet til den lokale fish n' chipssjappa i neste sving...

At en slik katt får en ormekur med jevne mellomrom burde være sjølsagt, ganske ofte er dette årsaken til fordøyelsesproblemene. Da er det bare å ta en telefon til en veterinær og få ham til å ringe inn en resept på slikt. Det hjelper ofte utrolig. Litt mindre tilbud på fisk og litt mer tilbud om tørrfor - gjerne tilsatt en liten smule salt så tørsten stimuleres - gjør også godt ved at tørrfor også suger til seg væte i fordøyelsessystemet og både hindrer oppkast og minsker diaretendenser. At katten helt frivillig er ute og reker i stedet for å legge seg foran peisen forteller likevel ett av to. Enten om en katt som ikke er veldig plaget og derfor ikke kjenner på noe behov for å legge seg ned pga sjukdom eller om en katt som får for lite mat og derfor "må" ut for jakte litt, sjøl om den er dårlig.

Kokt vatn er på ingen måte skadelig for en katt, men jeg ser ikke poenget for den som ikke har ønske om å lage seg arbeid. De fleste katter ville meine slikt blei altfor smakløs vare. Intet kan måle seg med vatn fra nærmeste sølepytt, rikt på en mengde assorterte smaker!

Lenke til kommentar

At katter "bør" få kattemat er derimot ei skrøne - ingen villkatt lever av det og det er ingen spesiell grunn til å gi en tamkatt særlig annen spiseseddel.

Mye bra i det du skriver, men denne her må jeg får ta litt tak i. Du ser ut til å ville antyde at "villkatter" (i den grad noe slikt eksisterer i Norge bortsett fra gaupa..) klarer seg fint uten tilgang på ordentlig kattemat. Dette er nok ikke helt riktig. Hjemløse katter som går ute spiser selvfølgelig i stor grad det de kommer over, det er klart, men at de spiser det betyr ikke nødvendigvis at det er bra for dem. Jaggu hakke skal det sies at det er mye dårlige mager der ute. Jeg driver en del sammen med den lokale avdelinga av Dyrebeskyttelsen, og vi har hatt en del av disse hjemme hos oss. I de verste tilfellene er tarmsystemet så ødelagt etter bare et par år ute, at de ikke står til å redde - de har kronisk, uhelbredelig diare med alt som følger med av dårlig næringsopptak og dertil dårlig form. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, noen er heldige også, men det gjelder såpass mange at jeg tør å påstå at "villkatter" generelt ikke klarer seg særlig bra.

 

Nei, det er viktig at også disse får ikke bare nok, men også riktig mat. Fisk og vann er ikke riktig, langt derifra, dette handler om langt mer enn kun proteiner. Skikkelig tørrfôr er laget for å gi vanlige tamkatter fullverdig kost (da hopper vi selvfølgelig over det billigste Rema-fôret), noe de altså ikke får om de spiser ensidig, feks fisk. Tørrfôr er også viktig for å sikre god tannhelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Er nok ikke fisken som er synder'n......

 

Nabokatta bruker å "spandere" fugler på den , ikke rart den ble syk....alskens fluer på den. Mulig den har lært nå at den ikke bør spise fugler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...