Gå til innhold

Saksøkt for å ta bilder av naboen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette et eksemple på en kunstners kreativitet eller mangel på kreativitet, mon tro?

Nei, det er kun et av tusenvis eksempler på uforutsigbar amerikansk tolkning av personvernet - i det ene øyblikket fengsler de en fyr for å ha sett mer enn 3 sekund på en utringning og gir dama 100 millioner dollar i erstatning - i det neste sekund kjører de som en veivals over det vi (og resten av den siviliserte verden) mener er åpenbare overtramp av privatlivet.

 

Men, som jeg påpekte tidligere i en lignende sak her fra USA, hva de gjør der borte har ingen relevans for norsk lovgivning som er heldigvis mer konsekvent over hele fjøla.

 

Tor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å sitte å studere naboens aktivitet er vel kikker-mentalitet. Så kan man bare skjule seg bak kunstnerisk-frihet, som liksom er et frikort fra normal adferd. Kunstnere skjuler sin syke legning mange ganger bak dette frikortet - f.eks å male med hånden til en død person - wtf er kunst i det - det er sykt og man skulle blitt sperret inn på mentalsykehus.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så med andre ord er det fritt frem til å ta bilder av hvem som helst; når som helst??

I Norge står man vel så og si fritt til å ta bilder av hva som helst, når som helst. Om man skal publisere/offentliggjøre bildene må man ha samtykke av personene om de kan identifiseres.

 

Bilder av personer tatt på offentlige plasser (der fotografiet viser 3 eller flere personer) trenger man ikke samtykke for å publisere. Er det kun to eller en person på bildet, som kan identifiseres, må disse gi samtykke.

 

I denne saken kan ingen av personene identifiseres, ettersom ansiktene ikke vises.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er en flott, original serie med bilder. Et interessant perspektiv på storbylivet.

Etisk hadde det vært problematisk dersom de avbildede var identifiserbare. Det faktum at de ikke er det, legitimiserer det. I tillegg synes jeg det hever bildene at seeren i sitt eget hode må se for seg hvem disse menneskene er.

Forøvrig en sak som er nærmest en måned gammel...

Endret av eriklovold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sitte å studere naboens aktivitet er vel kikker-mentalitet. Så kan man bare skjule seg bak kunstnerisk-frihet, som liksom er et frikort fra normal adferd. Kunstnere skjuler sin syke legning mange ganger bak dette frikortet - f.eks å male med hånden til en død person - wtf er kunst i det - det er sykt og man skulle blitt sperret inn på mentalsykehus.

 

Hehe, humret godt når jeg leste at en bruker ved navn "KarpeSkrotum" med profilbilde som sier "spank my monkey" anklager andre for å ha en syk legning.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvilket privatliv? De bor i et hus med store glassvinduer. Kan man se ut, kan andre se inn. Det er ingen ansikter, dermed rimelig anonymt.

 

Det spiller ingen rolle om det er glassvinduer eller stålvinduer, det er privatlivet, og det skal respekteres!

 

Hadde ikke du følt ubehag dersom du kom i en lignende situasjon? At folk har tatt bilder av det uten at du har godtatt, eller samtykket til det? Jeg ville gjort det samme som disse personene gjorde, og gått til sak, ihvertfall dersom det var i mitt hjem disse bildene ble tatt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt rimelig hissig om jeg fant ut at en creepy fyr satt og speidet på barna mine med telelinse inn i vårt private hjem.

 

Det må være rimelig lett å forstå at folk ikke ønsker å bli overvåket i eget hjem på en slik måte? Det gir en ubehagelig følelse å vite at noen driver og kikker på deg hele tiden.

 

Glasshus argumentet synes jeg er syltynt. Normalt når du vurderer hvilket innsyn dine naboer har så tar du høyde for hva de naturlig ser inn, ikke at de overvåker deg med kikkert eller superzoom-kamera.

 

Selv tror jeg de fleste ville følt at slike bilder var et overtramp mot privatlivets fred selv om det ikke er veldig lett å identifisere hvem det er(venner vil selvsagt klare det, men ikke fremmede). Normal høflighet ville vært å spørre, hvertfall før man faktisk publiserer bildene.

 

Men dette er ikke første gang jeg er uenig i amerikanernes syn på "ytringsfrihet".

Lenke til kommentar

 

Det spiller ingen rolle om det er glassvinduer eller stålvinduer, det er privatlivet, og det skal respekteres!

 

Hadde ikke du følt ubehag dersom du kom i en lignende situasjon? At folk har tatt bilder av det uten at du har godtatt, eller samtykket til det? Jeg ville gjort det samme som disse personene gjorde, og gått til sak, ihvertfall dersom det var i mitt hjem disse bildene ble tatt.

 

 

Kan vel hende at straffelovens paragraf 390 kan komme til anvendelse her.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-044.html#390a

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...