Gå til innhold

Justering av gir før Birken


Tor Tur

Anbefalte innlegg

I fjor bestemte jeg meg for at jeg skulle ha ny sykkel til neste birkebeinerritt.. Det ble det ikke...

Har bytta kjede og smurt opp alt som beveger på seg, men etter to kvelder med girjustering begynner det å lukte nederlag.

 

Fremre gir vil for alt i verden ikke treffe øverste tannhjul. Har stilt vandring og spenning i vaier så den treffer når den er på laveste gir bak, men når jeg går et par hakk opp på bakre gir så vil den ikke oppå. Når jeg igjen strammer vaier eller justerer ut vandring så hopper det over uansett hvilket gir jeg er på bak.

 

Noen som har noe forslag? Begynner å haste litt nå :hm:

 

Har gir av typen Shimano Deore.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg forstår hva du beskriver. Men jeg antar at du har problemer med å få kjedet i det største krankdrevet.

Kabelspenningen er av relativt liten betydning, det som er viktig er at krankgiret er på riktig sted. (Buret skal ha ca 1mm klaring til øverste kkrankdrev når det passerer over) samt at H-limit skruen er stilt slik at du ikke drar kjedet av og utenfor kranken. Når det er gjort kan du stille wirespenningen slik at du minimerer berøring mellom buret og kjedet.

 

Sjekk først girposisjonen.

 

Test så h-limit settingen ved å holde triggeren i bunn mens du drar rundt kranken. Kjedet skal akkurat ikke falle av storeklinga.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...