Gå til innhold

Objektiv til fotografering av nordlys


Anbefalte innlegg

 

Nordlys krever stativ og alt som heter bildestabilisator slått av.

 

Ja, har merket når jeg har stått ute i mørket og tatt bilde, prøvd meg litt fram med og uten bildestabilisator. At med stabilisatoren og autofokus på blir den stående i en evighet og søke etter best mulig motiv. Og akkurat idet du ser et perfekt motiv, så står du der og knoter. Og når du endelig får trykket på utløserknappen, så er motivet til din store ergrelse borte vekk.

 

Har imidlertid funnet ut at fjernutløser er en fantastisk oppfinnelse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ta bilde av Nordlys så vil jeg anbefale deg å benytte manuell fokus og sette den til uendelig, for best mulig resultat så bør du benytte M modus og stille lukkertid, blender og ISO manuellt.

 

Har man et objektiv med største blender 2.8 så er det mulig å benytte lukkertider raskere enn 10 sekunder uten at ISO blir veldig høy. Da får du med mye mere detaljer i Nordlyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ta bilde av Nordlys så vil jeg anbefale deg å benytte manuell fokus og sette den til uendelig, for best mulig resultat så bør du benytte M modus og stille lukkertid, blender og ISO manuellt.

 

Har man et objektiv med største blender 2.8 så er det mulig å benytte lukkertider raskere enn 10 sekunder uten at ISO blir veldig høy. Da får du med mye mere detaljer i Nordlyset.

Ser inne på foto.no at Samyangen har fått mye kritikk, både negativ og positivt.

 

https://foto.no/cgi-bin/utstyr/erfaring/vis_erfaring.cgi?id=3004

 

Er det noen som har erfaring med Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF?

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF?

 

Dette objektivet får mye bra kritikk, men på vidvinkel er det bare en halv blender mer lyssterkt enn Canons 18-55, spørsmålet blir da om det er verdt oppgraderingen hvis du likevel bruker vidvinke mest for nordlys. På lengre brennevidder er forskjellen mye større.

 

Hadde uansett prøvd forslaget til Døgnvill om helmanuelt og stativet før jeg handlet noe nytt.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et objektiv som kan benyttes til litt forskjellig så vil jo Tamron objektivet være å foretrekke uten at jeg vet hvordan det er optisk og hvor bra autofokus blir med den.

Er hovedbruken Nordlysbilder og vidvinkel landskapsbilder så vil jeg nok anbefale Samyangen. Nordlysbilder ser jo bedre ut på vidvinkel.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et objektiv som kan benyttes til litt forskjellig så vil jo Tamron objektivet være å foretrekke uten at jeg vet hvordan det er optisk og hvor bra autofokus blir med den.

Er hovedbruken Nordlysbilder og vidvinkel landskapsbilder så vil jeg nok anbefale Samyangen. Nordlysbilder ser jo bedre ut på vidvinkel.

 

Det blir nok i hovedsak nordlysbilder og landskap ja. Syns at bildan blir så begrensa når æ bruke bare det vanlige objektivet som fulgte med kameraet. Spennanes å prøve med vidvinkel, høre mye positivt om det, og ingen av de objektivan æ har no, har vidvinkel. Da blir det Samyang 14 mm F2.8, og god mulighet for å lære å ikke bruke autofokus og bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Canon 18-55 er jo vidvinkel på 18mm, og bare 1 mm forskjell fra Tamron-objektivet du linket til. Går du til Samyang 14mm f/2.8 får du merkbar mer vidvinkel, men også kun manuell fokusering.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Hei :) Stativ har jeg, et solid et. Men om jeg skal bruke dette objektivet på dagtid, blir det ikke mye støy uten bildestabilisator? Må si at Samyang 14 mm F2.8 frister noe voldsomt, virker som et solid objektiv når jeg ikke har den feteste pengeboka :)

 

Trenger veldig sjelden høg ISO (høg ISO=støy) på dagtid.

 

Ville gått for Tokina 11-16mm, det vil føles en god del vidare enn 14mm på cropkamera som du har. Men er det budsjettet det står på, er absolutt Samyang ei meget bra linse for prisen.

Lenke til kommentar

 

Synes dette ble veldig bra, men kom gjerne med tilbakemeldinger :)

Nordlyset ble bra, men det røde i forgrunnen synes jeg er forstyrrende. Ville dempet det i et editeringsprogram eller klippet det bort. Hvis du kan gjøre flere forsøk kan du prøve å finne en kameraposisjon som får med mindre av det rødlige lyset.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde jo sett meg ut Samyang'en på cdon.com. Så ble den utsolgt fra lageret deres. Dagen etter kom den inn på lager igjen, men da hadde prisen økt med 1000 kroner :hrm: Har et gavekort på nærmere 2500 kroner, som jeg kan bruke på hva jeg vil. Og da har jeg jo zoomet meg inn på et nytt objektiv. Surt at prisen "tilfeldigvis" hoppet opp så plutselig...

 

Snakket også med en venn i går om dette med blenderåpning og brennvidde. Litt uenig i hva som er viktigst. Han mener jeg bør lengst mulig ned på brennvidde, jeg tenker på blenderåpning. Hvem av oss har rett når det gjelder bruk av objektivet i mørket?

Lenke til kommentar

Da ville jeg valgt et objektiv som er så lyssterkt som mulig, målet er utelukkende nordlys, så får resten komme som en bonus ;) Blir så fascinert av de som greier å få perfekte nordlysbilder, der man bare kan stupe rett inn i bildet og bare være midt i stemningen :)

 

Har noen fotobøker a la sånn "how to", skjønner hva fredagskvelden skal brukes til :p

Lenke til kommentar

Dette bildet ble tatt for noen dager siden med den standardlinsa som fulgte med kameraet, med disse innstillingene:

 

ISO: 200

Eksp.hastighet: 20 sek.

Blender: 4.5

 

Synes dette ble veldig bra, men kom gjerne med tilbakemeldinger :)

Jeg synes ofte at nordlysbilder blir kjedelige fordi fotografen har konsentrert seg om å fange kun nordlyset og himmelen mens her har du fått med landskapet slik at man føler nordlyset smyger seg over fjellene. Dermed får du med deg helheten i inntrykket nordlyset kan gi og dette skaper et godt bilde. Lyset til høyre nede kan du enkelt brushe/tone ned i et bildebehandlingsprogram, men jeg tror ikke jeg ville rørt noe av det andre strølyset i landskapet.

 

Bildet ditt viser og noe annet viktig, det at man faktisk kan fange nordlysinntrykk selv med kitobjektiv og dermed at en ikke nødvendigvis behøver spesielle objektiver. Det vanskeligste med nattbilder er vel helst å klare å beregne lukkertiden, noe som kan læres med å prøve og feile.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg synes ofte at nordlysbilder blir kjedelige fordi fotografen har konsentrert seg om å fange kun nordlyset og himmelen mens her har du fått med landskapet slik at man føler nordlyset smyger seg over fjellene. Dermed får du med deg helheten i inntrykket nordlyset kan gi og dette skaper et godt bilde. Lyset til høyre nede kan du enkelt brushe/tone ned i et bildebehandlingsprogram, men jeg tror ikke jeg ville rørt noe av det andre strølyset i landskapet.

 

Bildet ditt viser og noe annet viktig, det at man faktisk kan fange nordlysinntrykk selv med kitobjektiv og dermed at en ikke nødvendigvis behøver spesielle objektiver. Det vanskeligste med nattbilder er vel helst å klare å beregne lukkertiden, noe som kan læres med å prøve og feile.

 

Tor

 

Tusen takk for god tilbakemelding :) Skal sette meg ned og redigere bildet når jeg får tid.

 

Når det gjelder Tokinaen, så finnes ikke det der jeg kan bruke gavekortet. Bummer! :/ Så da får jeg velge i noe annet, evt bare henge i å spare :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...