Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Komplekse tall - Første forelesning i Kalkulus på UiO tirsdag


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Om jeg får studieplass, skal jeg i år ta blant annet Kalkulus (MAT1100) og første forelesning er på tirsdag i komplekse tall.

 

Har bladd gjennom kapittelet og føler en blanding av motløshet, nysgjerrighet og lyst til å få det til.

 

Synes nivået virker MYE høyere enn VGS (R1/R2) og føler mye av det er over mitt hode. Og det lover ikke bra alt på første forelesning.

 

Men jeg satser på at foreleseren greier å formidle det på en bra måte og at det ser mer skremmende ut enn det egentlig er.

 

Noen som har tatt dette eller lignende fag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Jeg tok R1 og R2 på veldig kort tid, men er vant til å jobbe lange dager fra morgen til kveld, så tror jeg skal være godt forberedt på å jobbe mye.

 

Jeg synes bare det så ganske gresk ut og litt for vanskelig til å være første forelesning, men håper at jeg greier å henge med og at det ikke er så ille som det ser ut. Det var jo en del stoff i R2 jeg synes så vanskelig ut også, før jeg forsto hva det var. :)

 

Hadde forresten karakteren 3 i R2 (leste i 6 uker), så håper det ikke ødelegger for meg. Tror jeg har evnene, men redd at fundamentet er litt svakt. Gjorde det bedre i R1.

Lenke til kommentar

Om jeg får studieplass, skal jeg i år ta blant annet Kalkulus (MAT1100) og første forelesning er på tirsdag i komplekse tall.

 

Har bladd gjennom kapittelet og føler en blanding av motløshet, nysgjerrighet og lyst til å få det til.

 

Synes nivået virker MYE høyere enn VGS (R1/R2) og føler mye av det er over mitt hode. Og det lover ikke bra alt på første forelesning.

 

Men jeg satser på at foreleseren greier å formidle det på en bra måte og at det ser mer skremmende ut enn det egentlig er.

 

Noen som har tatt dette eller lignende fag?

 

Komplekse tall er ikke så veldig komplisert når man får koplet det mot ting man allerede kan. Har laget noen leksjoner om komplekse tall som du kan se her: http://udl.no/matematikk/komplekse-tall

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker for svar alle sammen! :)

 

Jeg synes mye av matematikken ble veldig mye enklere etter at jeg fikk en temmelig god forståelse for enhetssirkelen. Det har for min del utgjort forskjellen mellom ren pugging og faktisk forståelse.

 

Hvordan gikk du frem for å få den forståelsen? R2 pensum?

 

Enhetssirkelen og trigonometriske funksjoner var mitt svakeste punkt på R2, så jeg vet at jeg må jobbe med akkurat det.

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen!

 

 

Hvordan gikk du frem for å få den forståelsen? R2 pensum?

 

Enhetssirkelen og trigonometriske funksjoner var mitt svakeste punkt på R2, så jeg vet at jeg må jobbe med akkurat det.

 

 

For min del tok det en del tid og ett par kurs på UIO før jeg følte jeg virkelig hadde dreisen på det, men jeg går utifra at foreleseren din vil gå ganske grundig gjennom det. Var jeg deg ville jeg bedt gruppelæreren din gå gjennom det viktigste med deg og tegne opp kjapt.

 

En veldig enkel ting er hvordan du kan visualisere på sirkelen hvor du flytter deg når du integrerer eller deriverer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

For min del tok det en del tid og ett par kurs på UIO før jeg følte jeg virkelig hadde dreisen på det, men jeg går utifra at foreleseren din vil gå ganske grundig gjennom det. Var jeg deg ville jeg bedt gruppelæreren din gå gjennom det viktigste med deg og tegne opp kjapt.

 

En veldig enkel ting er hvordan du kan visualisere på sirkelen hvor du flytter deg når du integrerer eller deriverer.

 

Kult. Tar det til etteretning.

 

Hva slags studie har du tatt på UiO? :)

Lenke til kommentar

Tok MAT 1001 og MAT 1012, så ikke helt kalkulus men litt mer i dybden på lineær algebra. Kalkulus er nok noe vanskeligere men dekker mye av det samme. Kalkulusboka, regner med det er Lindstrøm, er egentlig veldig bra så vi var flere som fikk lånt den og brukte den som oppslagsverk på mattelinja mi når vi trengte bedre forståelse for noe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tok MAT 1001 og MAT 1012, så ikke helt kalkulus men litt mer i dybden på lineær algebra. Kalkulus er nok noe vanskeligere men dekker mye av det samme. Kalkulusboka, regner med det er Lindstrøm, er egentlig veldig bra så vi var flere som fikk lånt den og brukte den som oppslagsverk på mattelinja mi når vi trengte bedre forståelse for noe.

 

Takker. Er du fornøyd med opplegget på UiO? Hva slags grad tar du tør jeg spørre?

 

Kalkulus av Lindstrøm er pensum på to av matematikkfagene jeg har dette semesteret.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Hadde selv ganske dårlige karakterer fra videregående på R2, tror det var en 2 eller 3. Gikk greit å komme seg gjennom kalkulus 1 og 2, men det er mye nytt, og det er mer abstrakt enn det du er vant med. Jeg anbefaler å ikke bare pugge formler, men å prøve å lese nøye, og få en forståelse for hva ting går ut på. Det å drodle og prøve å visualisere ting fungerte bra for meg. For eksempel så gjorde enhetssirkelen at trigonometri ble utrolig mye enklere!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hadde selv ganske dårlige karakterer fra videregående på R2, tror det var en 2 eller 3. Gikk greit å komme seg gjennom kalkulus 1 og 2, men det er mye nytt, og det er mer abstrakt enn det du er vant med. Jeg anbefaler å ikke bare pugge formler, men å prøve å lese nøye, og få en forståelse for hva ting går ut på. Det å drodle og prøve å visualisere ting fungerte bra for meg. For eksempel så gjorde enhetssirkelen at trigonometri ble utrolig mye enklere!

 

Oppløftende! Jeg skal så absolutt jobbe med enhetssirkelen!

 

Gode tips.

 

Kan jeg spørre hva slags karakterer du fikk med det grunnlaget? Jeg er litt redd jeg har tatt meg vann over hodet, men håper jeg skal kunne gjøre det bra med fokusert jobbing.

 

Har et annet matematikkemne ved siden av også.

 

 

Elijah:

Jeg går geofag og er veldig fornøyd. Har unnagjort de matematikkemnene jeg trengte, men må innrømmet at jeg fikk litt sansen for det på slutten, så spørs om jeg tar noen flere emner etter hvert.

 

Hva går du?

 

Geofag høres spennende ut. Jeg vurderte det selv faktisk.

 

Og jeg har hørt om andre som har fått opp øynene for matematikk på høyere nivå, flere som ikke likte det på VGS en gang.

 

Jeg har kommet inn på marinteknikk på HIB og har første skoledag i morgen, men har tenkt å søke meg inn på Matematikk, Informatikk og Teknologi i morgen kl 09:00 om jeg får plass:

 

http://www.uio.no/studier/program/mit/

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Har enda ikke hatt første forelesning fordi jeg ikke kom til Oslo før fredag, men har brukt dagene til å ta igjen forrige ukes undervisning.

 

Må innrømme at jeg føler meg litt motløs og usikker på om jeg har valg rett, men jeg får gi det et forsøk.

 

Snakket med en sivilingeniør fra NTNU som jeg regner for å være ganske smart og ble overrasket over at han hadde E i matematikk første året. Tror ikke han gjorde det bedre enn C senere heller.

 

Så det er oppløftende at jeg kanskje ikke er så dum som jeg føler meg, men samtidig skjønner jeg jo at det sannsynligvis er ganske vanskelig.

 

Mange av dere som bruker Khan Academy ved siden av pensum eller andre ressurser?

Lenke til kommentar

Mange av dere som bruker Khan Academy ved siden av pensum eller andre ressurser?

 

Bruk det du har behov for. Nokon klarar seg greit med kun forelesningar og sjølvstudie med bøker, mens andre har større utbytte av å bruke nettet til hjelp, td. Khan Academy. Eg har brukt KA og lenka til den norske versjonen posta tidlegare i tråden. Uansett så må du vere førebudd på å bruke den tida du treng på faget og jobbe effektivt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Bruk det du har behov for. Nokon klarar seg greit med kun forelesningar og sjølvstudie med bøker, mens andre har større utbytte av å bruke nettet til hjelp, td. Khan Academy. Eg har brukt KA og lenka til den norske versjonen posta tidlegare i tråden. Uansett så må du vere førebudd på å bruke den tida du treng på faget og jobbe effektivt.

 

Ja, det var det jeg gjorde med Sinus R1 og R2. Det meste var godt forklart der i hvert fall og jeg var med på 90% av stoffet, men av og til måtte jeg søke opp vanskelige tema. Fikk blant annet god hjelp av en av Aleks' sine videoer.

 

Problemet mitt blir nok effektivitet. Det er jo en grense for hvor mye tid man har til rådighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...