Gå til innhold

Hva må jeg bruke til å rense CPU helt for kjølepasta?


FrenChie

Anbefalte innlegg

 

Bare innrøm at du føler deg lurt  :lol:  

 

Dessuten, om det er 0,3 C forskjell på isopropanol og rødsprit så hadde jeg fortsatt brukt isopropanol!

 

DrE

 

På hvilken måte, og hvorfor skulle jeg føle meg lurt?

 

Du føler deg snytt for de 0,3 Gradene :D

 

Neida, men rødsprit er sikkert godt det. Både til det ene og det andre!

 

DrErling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merkelig. Skal ikke bestide din erfaring, men jeg trodde dere brukte såpevann under folien. Det er nå hvertfall slik jeg har montert dekor folie, og den sitter som spikret den.

 

Forøvrig har jeg tatt en "speiltest" av blant annet Isopropanol og Rødsprit, og hos meg var det motsatt. Isoen la faktisk igjen en tynn hvit hinne, og på rødspriten kunne jeg ikke se noe.

 

Jeg har nevnt det før i tidligere tråder og må vel gjenta det nok engang, read my lips: RØDSPRIT LEGGER IGJEN PRODUKTRESTER punktum.

Tester i laboratoier både hos 3M, Avery, MAcTac sier det samme: Bruk Isopropanol om du skal avfette skikkelig.

Om noen vil leke laboratorium hjemme foran speilet så gjerne for meg, avfett med bensin eller spillolje om du vil, men om det er kritisk mht. til rengjøring så bruk Isopropanol.

 

PS! Bare amatører og dårlige montører bruker såpevann utendørs i norge grunnet stor fare for at det kan ligge igjen ørsmå vannrester som vil utvide seg når det fryser på... Bransjens enere (som Taz) fikser dette lett uten noe mickmac.

 

Siden ikke mitt "laboratorium" var bra nok for deg, valgte jeg og holde kjeft inntill jeg fikk klarlagt denne saken med Arcus sitt laboratorium. Det viser seg i aller høyeste grad at Rødsprit ikke leggger igjen noe mer produktrester en blå isoproanol. At jeg faktisk klarte og få et hvitt belegg fra Isopropanol, kom muligens av jeg brukte "kondensfjerner" (fra Shell). Det er meget mulig, og meget sannsynlig at renheten på dette og tilsvarende stoffer ikke er høyeste prioritet.

 

At dine leverandører 3M, Avery, MAcTac ikke kan anbefale rødsprit finner jeg litt rart, da ingen av disse selskapene er Norske(?), og tviler vel litt på om de faktisk har testet detaunert alkohol fra alle land i verden. Det er nå faktisk slik at de fleste her bor i Norge, og vi bør konsentrere oss om stoffer fra Arcus. Hvordan rødspritkvaliteten f-eks er i Sverige vet ikke jeg... For og være helt nøyaktig, så finnes bare produktet "Rødsprit" i Norge - selv om andre land har tilsvarende stoffer.

 

Til dere som påstår det blir liggende igjen rester etter Rødsprit. Er dere nå helt sikre på at restene dere snakker om, ikke kommer fra fillen dere vasker med, eller rester fra underlaget dere vasker? Og i tilfelle noen lurte, det nytter ikke og legge 4 dråper med disse stoffene på en overflate, og tror at dritten forsvinner av seg selv ;)

 

Min konklusjon i lag med den jeg fikk fra Arcus sier meg egentlig at man bør styre unna kondensfjerneren (hvis man er overnervøs) - inntill oljeselskapet kan garantere renheten, og fortelle hvem som har laget den.

Utover det kan man fritt velge hvilken farge man liker best, blå eller rød?

Jeg synes rød er koselig jeg.

 

Anyway, svaret jeg fikk fra Arcus:

 

Både rødsprit og blå isopropanol inneholder flyktige komponenter. De vil

fordampe. Det som er av faste stoffer og som vil bli liggende igjen er

fargestoffene, og da snakker vi om små mengder.

I 1 liter rødsprit/ blå isopropanol er det ca. 3 mg/l fargestoff.

 

Håper dette svaret er greit.

 

Vennlig hilsen

 

Eli B. Petterson

Lab.sjef

 

> -----Opprinnelig melding-----

> Fra:

> Sendt: 1. oktober 2003 16:48

> Til: [email protected]

> Emne: Rødsprit vs Isopropanol

>

> Hei.

>

> Jeg har havnet i en diskusjon om hvorvidt Rødsprit legger igjen

> produktrester etter fordampning - og dette i forhold til blå Isopropanol.

> Begge deler blir jo brukt som rens og avfetting.

> Med andre ord, hvor store forskjeller er det mellom disse to stoffene fra

> Arcus i forhold til produktrester?

> Og hva vil eventuelt ligge igjen?

>

> På forhånd takk.

>

>

> Med vennlig hilsen,

 

Navn

 

 

PS: Kall meg gjerne for en amatør "foliepåsetter" -for det er jeg jo også! Men på den annen side er jeg proff i forhold til de som må levere bilen/båten etc inn til et spesialfirma for og få gjort samme jobben...

At bransjens ”enere” burde klare jobben uten mikkmakk, skulle vel egentlig bare mangle. For de har vel en bra timesbetaling?

 

Peace :)

Lenke til kommentar
Neglelakkfjerner e jo tilsatt oljer.. Det ideelle er isopropanol, men det er kanskje litt overkill med ei 1L flaske til aa rense ein CPU?

 

Koster ca 50kr for 1 liter...og du får garrantert brukt den til andre ting i huset også (maling, tapetsering, fjerning av sprittusj etter lillebror osv...). Vel verdt pengen spørr du meg!

Lenke til kommentar
Hmm jeg hadde ikke noe annet enn toalettpapir for hånden sist gang, gnikket og pusset til det så reint ut.

min barton 2500 (nå 220*11) ligger på circa 42c på full load for tiden :D

Muligens ikke den beste løsningen men var desperat og det funka hehe.

:lol: hahaha litt sånn rema1000 reklame

 

Btw artic: Meget bra research. Sånn skal det være. :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...