Gå til innhold

Haster det med å komme inn på boligmarkedet?


rioi

Anbefalte innlegg

SSB la fram sin boligprisstatistikk i dag. Den viser nedgang i de fleste delene av landet i 3. kvartal 2013:

 

Hele landet -1,8

Oslo med Bærum -1,9
Stavanger -1,9
Bergen -1,8
Trondheim -0,1
Akershus utenom Bærum 0,4
Sør-Østlandet -0,9
Hedmark og Oppland -1,1
Agder og Rogaland utenom Stavanger -5,0
Vestlandet utenom Bergen -3,2
Trøndelag utenom Trondheim -0,1
Nord-Norge -0,8
Stavanger har et prisfall på -0,3% i løpet av det siste året i følge SSB.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

SSB la fram sin boligprisstatistikk i dag. Den viser nedgang i de fleste delene av landet i 3. kvartal 2013:

 

Hele landet -1,8

Stavanger har et prisfall på -0,3% i løpet av det siste året i følge SSB.

 

Et prisfall fra andre til tredje kvartal er ikke direkte uvanlig.

 

Ett eksempel:

 

I 2008 gikk de ned 4,5% i samme periode, og var i tillegg 2,4% lavere enn samme kvartal året før (i år har vi en prisoppgang på 2,9% fra tredje kvartal i fjor).

 

Det så med andre ord mye verre ut i 2008, men siden den gang har prisene likevel steget ganske kraftig.

 

Andre år har også hatt prisnedgang i samme periode, blant annet 2010 og 2007.

 

Foresten så tar SSB kun utgangspunkt i prisene som ligger ute på Finn.no, og dekker derfor kun ca 60% av alle boliger som selges i Norge.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Foresten så tar SSB kun utgangspunkt i prisene som ligger ute på Finn.no, og dekker derfor kun ca 60% av alle boliger som selges i Norge.

 

Ikke at jeg er noen ekspert men føler meg ganske sikker på at en god del mer enn 60% av boligene annonseres på Finn.no

 

Hvor har du fra at det er 60%?

Lenke til kommentar

Et prisfall fra andre til tredje kvartal er ikke direkte uvanlig.

 

Ett eksempel:

 

I 2008 gikk de ned 4,5% i samme periode, og var i tillegg 2,4% lavere enn samme kvartal året før (i år har vi en prisoppgang på 2,9% fra tredje kvartal i fjor).

 

Det så med andre ord mye verre ut i 2008, men siden den gang har prisene likevel steget ganske kraftig.

 

Andre år har også hatt prisnedgang i samme periode, blant annet 2010 og 2007.

 

Foresten så tar SSB kun utgangspunkt i prisene som ligger ute på Finn.no, og dekker derfor kun ca 60% av alle boliger som selges i Norge.

Høsten 2008 var meget spesiell. Lehman gikk konkurs, finansmarkedet stoppet opp. Utlånsrenta til bankene steg pga. lav tilgang på kapital. Boligrprisene i Norge opplevde det et av de bratteste fallene i historien (om ikke det bratteste), selv om det ikke varte så lenge. Høsten 2008 er ikke representativ for markedet generelt.
August (og februar) er som regel de beste månedene i året.
Det er ca. 70% av alle boliger som omsettes via finn.no. Det er det samme som brukes i NEF statistikken selv om de publiseres før alle tallene for måneden kommer inn. NEF/SSB er de mest komplette statistikkene vi har. Det hadde vært bedre om man var pålagt å melde alle boligsalg til myndighetene så SSB kunne lage en enda mer komplett statistikk, men slik er det desverre ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke at jeg er noen ekspert men føler meg ganske sikker på at en god del mer enn 60% av boligene annonseres på Finn.no

 

Hvor har du fra at det er 60%?

 

NEF statistikken for september 2013 sier i alle fall:

 

Omfang: Statistikken omfatter boliger som er annonsert på Finn.no, det vil si nærmere 70% av alle

bruktboliger som omsettes i Norge i løpet av et år.

 

Lenke til kommentar
I 2008 gikk de ned 4,5% i samme periode, og var i tillegg 2,4% lavere enn samme kvartal året før (i år har vi en prisoppgang på 2,9% fra tredje kvartal i fjor).

 

Men hvilken statistikk er det du refererer til? I følge statistikken til SSB så var boligprisindeksen 2008K2 131,5 og 2008K3 127 som er et prisfall på 3,4%. Er det en annen statistikk som hadde prisfall på 4,5% i K3?

 

Desverre så får jeg ikke gjort navneoppslag på ssb.no så jeg får ikke dobbeltsjekket.

 

Men i følge SSB statistikken jeg har lastet ned tidligere er gjennomsnitt prisvekst i K3 de siste 10 årene +0,4% (som inkluderer -3,4% i 2008).

Lenke til kommentar

Et prisfall fra andre til tredje kvartal er ikke direkte uvanlig.

 

Ett eksempel:

 

I 2008 gikk de ned 4,5% i samme periode, og var i tillegg 2,4% lavere enn samme kvartal året før (i år har vi en prisoppgang på 2,9% fra tredje kvartal i fjor).

 

Det så med andre ord mye verre ut i 2008, men siden den gang har prisene likevel steget ganske kraftig.

 

Andre år har også hatt prisnedgang i samme periode, blant annet 2010 og 2007.

 

Foresten så tar SSB kun utgangspunkt i prisene som ligger ute på Finn.no, og dekker derfor kun ca 60% av alle boliger som selges i Norge.

 

Høsten 2008 var under finanskrisen, og vi hadde faktisk et boligkrakk i Norge (på 10-15 % hvis jeg husker rett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende å se hvor lenge denne nedgangen varer, tipper det begynner å stige igjen på nyåret med ett lite boost i januarstigningen.

 

Hvis vi ikke får prisoppgang i januar/februar står det virkelig dårlig til med boligmarkedet. Tilbudet nå er såpass stort at jeg har vanskelig for å se hvordan trenden med svekket vekst skal stoppe brått opp. Men til tross for dette ville det overraske meg om vi ikke ser positiv vekst i januar/februar.

 

I dag meldte boligprodusentenes forening at salget av nye boliger har gått ned 10% i forhold til 3. kvartal 2012 og antall igangsatte boliger er opp 13% siden 3. kvartal 2012. Salg i forhold til forrige kvartal er ned 30%.

 

Lenke til kommentar

 

Hvis vi ikke får prisoppgang i januar/februar står det virkelig dårlig til med boligmarkedet. Tilbudet nå er såpass stort at jeg har vanskelig for å se hvordan trenden med svekket vekst skal stoppe brått opp. Men til tross for dette ville det overraske meg om vi ikke ser positiv vekst i januar/februar.

 

I dag meldte boligprodusentenes forening at salget av nye boliger har gått ned 10% i forhold til 3. kvartal 2012 og antall igangsatte boliger er opp 13% siden 3. kvartal 2012. Salg i forhold til forrige kvartal er ned 30%.

 

 

Formulerte meg litt feil der... tror det snur på nyåret og at vi da også får en "normal" utvikling også resten av året, ihvertfall rett vei.

 

Tipper boligprisene øker med ca 4,5% totalt i 2014.

Lenke til kommentar

 

Formulerte meg litt feil der... tror det snur på nyåret og at vi da også får en "normal" utvikling også resten av året, ihvertfall rett vei.

 

Tipper boligprisene øker med ca 4,5% totalt i 2014.

Antall boliger tilsalgs nærmer seg fort nivået som var i 2008 nå. I tillegg er det forbausende mange "kurante" objekter som vanligvis skulle blitt solgt som har ligget flere måneder. Og hyttemarkedet: Full stopp.

Virker som de fleste som skulle kjøpe bolig i år er ferdig med det, og det vises godt på tilbud og omsetningstid. Når det er sagt kan sen høst / tidlig vinter være en svært bra tid å kjøpe på siden man ofte kan være alene på visninger.

Hvis noen har sett et program som heter Boligjakten så har man fått sett litt av galskapen i markedet. Folk ringer til mor eller far for å låne ekstra under budrunde osv, objekter som går 600 tusen over takst, helt galematias. De som har kjøpt skyhøyt over takst de siste 1-2 årene kan nok få seg en brukbar nedtur når det først starter.

Lenke til kommentar

Antall boliger tilsalgs nærmer seg fort nivået som var i 2008 nå. I tillegg er det forbausende mange "kurante" objekter som vanligvis skulle blitt solgt som har ligget flere måneder. Og hyttemarkedet: Full stopp.

Virker som de fleste som skulle kjøpe bolig i år er ferdig med det, og det vises godt på tilbud og omsetningstid. Når det er sagt kan sen høst / tidlig vinter være en svært bra tid å kjøpe på siden man ofte kan være alene på visninger.

Hvis noen har sett et program som heter Boligjakten så har man fått sett litt av galskapen i markedet. Folk ringer til mor eller far for å låne ekstra under budrunde osv, objekter som går 600 tusen over takst, helt galematias. De som har kjøpt skyhøyt over takst de siste 1-2 årene kan nok få seg en brukbar nedtur når det først starter.

 

Når hva starter?

 

Tviler på en veeeldig stor nedgang... men så ser jeg heller ikke det store problemet med at boligprisene skulle gå ned 10-20% selv om at jeg aldri vil tro det skulle skje.

 

Boligpriser faller oftest mye sammen med en finanskrise noe som vil si at lånerentene enten stuper, faller eller holder seg kunstig lav (som i Norge).

 

Det er vel kun de som nettopp har kjøpt, ikke klarer å betjene gjeld og må selge å kjøpe noe mindre som taper på at boligprisene går ned. Med veldig lave renter er vel det noe som skjer uavhengig av boligmarkedet... for eksempel tap av inntekt, skilsmisser, etc.

 

Edit:

Tror Norge har hatt godt av en (netto) boligprisnedgang... ikke stor men over en del tid. Hvis boligprisene nå ikke hadde økt på 5-6-7 år slik at lønningene hadde tatt igejn boligprisene litt så hadde det vært bra. Deretter en boligprisøkning som svingte rundt lønnsøkningene.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Ikke at jeg er noen ekspert men føler meg ganske sikker på at en god del mer enn 60% av boligene annonseres på Finn.no

 

Hvor har du fra at det er 60%?

Ser at noen andre skriver 70%, men SSB selv sier 60%

 

"Utvalget omfatter boliger som er annonsert på markedsplassen FINN.no. Det vil si om lag 60 prosent av boligomsetninger i fritt salg. Dette kan gi skjevheter mht. geografisk fordeling og boligstandard."

 

http://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/bpi/kvartal/2013-10-15?fane=om#content

 

Men hvilken statistikk er det du refererer til? I følge statistikken til SSB så var boligprisindeksen 2008K2 131,5 og 2008K3 127 som er et prisfall på 3,4%. Er det en annen statistikk som hadde prisfall på 4,5% i K3?

"Totalt sank boligprisene i gjennomsnitt med 4,5 prosent fra 2. til 3. kvartal i år, og er nå 2,4 prosent lavere enn på samme tid i fjor."

 

http://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/bpi/kvartal/2008-10-17

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at noen andre skriver 70%, men SSB selv sier 60%

 

"Utvalget omfatter boliger som er annonsert på markedsplassen FINN.no. Det vil si om lag 60 prosent av boligomsetninger i fritt salg. Dette kan gi skjevheter mht. geografisk fordeling og boligstandard."

 

 

 

Hos SSB står det ang forholdet mellom NEF og SSB: «De viktigste forskjellene mellom denne statistikken og Boligprisindeksen er valg av vekter og publiseringshyppigheten». Så det er litt rart at de ikke er like. Jeg mistenker at SSB ikke har oppdatert denne teksten på en stund.

Hos NEF står det som sagt 70%.

 

Kilde her:

 

Totalt sank boligprisene i gjennomsnitt med 4,5 prosent fra 2. til 3. kvartal i år, og er nå 2,4 prosent lavere enn på samme tid i fjor."

 

Det stemmer ikke med tallene i statistikken:
Der er endringen er -3,4%.
Det står om statistikken at «Fra 2009 er landet delt i flere regioner. Det betyr at delindeksene vektes sammen på et lavere regionalt nivå enn før.» så det er mulig at den nye vektingen er forklaringen. Hvis det er tilfelle er det -3,4% som representerer samme vekting som for 2013K3 tallene.
Nok om det. 2008 var et spesielt år. Her er hvordan NIBOR toppet seg i 2008 som medførte at utlånsmarkedet stoppet opp:

 

Lenke til kommentar

Siste fra Econ er at nyboligsalget stopper opp:

 

Boligsalget faller bratt: - Nok et tegn på omslaget i boligmarkedet Mengden usolgte nye boliger hoper seg opp til finanskrise-nivå, viser ny rapport.

 

http://www.dn.no/eiendom/article2705356.ece

Grunnen til det er at nyboligprisene er en del høyere enn prisen for bruktboliger, og har steget mer det siste året enn bruktboliger. Blir det igangsatt bygging av et større antall boliger til en gitt pris, og prisnivået ikke øker like mye som vanlig eller til og med går ned, vil jo prisforskjellen mellom nytt og brukt bli så stor at dette salget vil stagnere.

 

I tillegg så snakkes det også om at dette kan føre til en prisstigning på sikt, fordi det da vil igangsettes færre boligprosjekter og et etterslep i produksjonen av nye boliger kan føre til at prisene vil stige igjen når dette etterslepet blir et faktum.

 

Får vi et faktisk prisfall av boliger i betydelig grad, så har mediene det meste av skylden for dette som hauser opp enhver liten negativ tendens i boligmarkedet til enorme boligkriser. Den lille justeringen som skjedde på forsommeren ble kraftig overdrevet av mediene, og det har senere blitt sagt at hadde det ikke vært for medienes rabalder, så ville det blitt med den justeringen og prisene ville fortsatt oppover på samme måte som før. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg vet at de fleste som avventer boligkjøp nå, gjør det fordi de har lest at prisene er på vei nedover.

Lenke til kommentar

Får vi et faktisk prisfall av boliger i betydelig grad, så har mediene det meste av skylden for dette som hauser opp enhver liten negativ tendens i boligmarkedet til enorme boligkriser. Den lille justeringen som skjedde på forsommeren ble kraftig overdrevet av mediene, og det har senere blitt sagt at hadde det ikke vært for medienes rabalder, så ville det blitt med den justeringen og prisene ville fortsatt oppover på samme måte som før. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg vet at de fleste som avventer boligkjøp nå, gjør det fordi de har lest at prisene er på vei nedover.

Gjennom media får vi jo også vite at ALLE tjener på at boligprisene øker. Eller gjør vi det? Bankene er nok de som tjener, uansett.

 

Du har rett i at det har vært et fokus det siste halvåret, og nå er det et faktum.

Troen på videre prisoppgang er borte, og dermed blir alle investorer, hushaier og folk som vil gjemme bort formue lite interessert i å kjøpe.

Merk dette: Hvis meglerbransjen sier at prisene "flater ut", da er prisfallet allerede i gang.

Boligmarkedet er psykologisk, og vil aldri gå helt sidelengs. Enten stiger det, eller så faller det.

Lenke til kommentar

Får vi et faktisk prisfall av boliger i betydelig grad, så har mediene det meste av skylden for dette som hauser opp enhver liten negativ tendens i boligmarkedet til enorme boligkriser. Den lille justeringen som skjedde på forsommeren ble kraftig overdrevet av mediene, og det har senere blitt sagt at hadde det ikke vært for medienes rabalder, så ville det blitt med den justeringen og prisene ville fortsatt oppover på samme måte som før. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg vet at de fleste som avventer boligkjøp nå, gjør det fordi de har lest at prisene er på vei nedover.

 

 

 

Mediene skriver mye om bolig. I Norge eier over 80% sin egen bolig så boligstoff selger bra. Mediene har vært med på å hausse markedet også. Når de skriver om boligmarkedet så konsulterer de «ekspertene» som ofte vil være meglere. Disse bruker media som talerør for sin sak for alt det er verd. Det å skylder på mediene nå som prisveksten svekkes blir litt feil siden media har vært der hele tiden med brask og bram uansett om det går litt ned eller litt opp. Meglerene forsøker desperat å glatte over fakta:
Det var et par unge som la inn bud på 1,8 millioner, men da måtte jeg bare fortelle dem at «boligmarkedet er ikke på vei nedover. Det er bare noe mediene skriver for å selge aviser», sa jeg til dem. Så kom det et bud på 2,25 millioner, og det er 60.000 over prisantydningen. Det er akkurat der det skal være, sier Nordli.

 

http://www.dn.no/eiendom/article2702133.ece
Den lille justeringen på forsommeren som du snakker om er mer en vedvarende svekkelse av prisveksten gjennom hele 2013. Tilbudet av boliger er så stort i mange av byene så jeg tror ikke det vil gi seg med det første. Det store spørsmålet er om hvor lenge det vil vedvare. Dersom det vedvarer og boligkjøperene blir mer aventende kan det resultere i lavere forbruk og arbeidsløshet, noe som igjen vil føre til fallende boligpriser. Kanskje en reduksjon av egenkapitalkravet eller en rentenedgang kan blåse liv i markedet igjen.
Utbyggerene prater hele tiden for sin syke mor. Det er ikke lenger tilbake enn 2010 hvor utbyggerene slet med å selge mange nye prosjekter. Når det samme igjen og de fortsetter å snakke om boligmangel og fare for økt prisvekst. Det er klart det kan komme prisvekst på sikt som følge av lav igangsetting, men det er ikke det som er problemet på kort sikt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkel 17. september: "Husbanken tom for penger"

Hva skjer omtrent samtidig, jo markedet stopper nesten helt opp og det er nå MASSE objekter på markedet som ligger ute lenge.

Artikkel 26. oktober: "56 % av folk mellom 25 og 35 år fikk hjelp av familie til førstegangskjøp"

Legg også merke til:

 

Blant de over 55 år var det bare 27 % som fikk hjelp.

Over 55 år og må ha hjelp fra mor og far til å kjøpe egen bolig. Hjelpes.

Det er snart tomt for virkemidler til å holde oppe boligprisene nå. Styringsrenten er på 1.5 % og likevel faller det. Hva med en styringsrente på f.eks moderate 4 %? Svært dyster situasjon, i og med at mange er på smertegrensen allerede på dagens rentenivå.

En ting som er verdt å merke seg er bankenes rentemargin. Styringsrente på 1.5 % og utlånsrente på ~ 4%. Bankene tjener grovt, og skylder på ikke iverksatte krav fra myndighetene. Sannheten er at store banker har tatt mye tap på næringsliv og shipping, noe som boliglånskunder må svi for. Samtidig skal aksjonærene ha sitt utbytte likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Garanti Eiendomsmegling melder om prisene på boliger omsatt gjennom deres kjede falt 1,5% i oktober. Nå utgjør Garanti bare en liten del av et bestemt segment i markedet så det er ikke sikkert NEF tallene som sannsynligvis kommer i morgen viser det samme. Men tidligere så har tallene fra Garanti gitt en viss indikasjon hvor markedet går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...