Gå til innhold

Denne SSD-en gir maskinen din ellevill ytelse


Anbefalte innlegg

 

Jeg går ut fra at det var en skrivefeil og at det skulle stått "slik en", og ikke "sli en". En skrivefeil jeg selv gjør litt for ofte pga bla. elendig tastatur. XDMen over til noe litt annet. Synes det var noen interessante enheter for noen år tilbake når de eksperimenterte med RAM-baserte enheter. En RAM-enhet med Windows ++ på ville jeg vært herlig. Nå antar jeg latency går kraftig opp kontra vanlig RAM på HKet som har minnekontroller inni selve CPUen, men burde jo hatt store muligheter til å gruse alt av SSDer i I/O ytelse og latency. Med mulighet for å koble til noe batteri så hadde jo det vært rått. Problemet med RAM-disk på HKet er jo at du selvsagt ikke kan ha OSet der.Men la oss ta et tankeeksperiment igjen: Hva om du loddet på en rikelig mengde batteriet til VCC/GND til RAMbrikkene. Ville dataene holde seg inntakt da? Går ut fra at det er litt mer komplekst enn det, og at kanskje minnekontrolleren også må holdes i live? Hadde i hvert fall vært litt gøy å modde. Det høres kanskje litt dumt ut, og det er nok det, men hastigheten til RAM får en til å drømme litt om slik ytelse.

Tidlig i SSD-barndommen så var det seriøse forsøk på å lage DDR-RAM disker. Hardware har jo selv testet en slik Gigabyte og Gigabyte lovte på tro å ære å følge opp med stadig raskere versjoner. Dessverre så fulgte de ikke opp. Det har nok med prisene på SSD brikkene å gjøre. Det ble mer lukrativt å produsere SSD enn I-ram.

 

Det har vært gjort andre forsøk, men ofte så brukes det gamle og upratiske grensesnitt og da blir det poenget som forsvant. Husker ikke i farten alle navnene på de forskjellige men sjekk ut Acards og hyperOS feks. Det finnes også svært komplekse løsninger for datasentre men disse koster en arm og en fot. De jeg nevnte kunne vært noe for entusiaster om de hadde modernisert grenesnittet men det virker som de har avventet litt i lengste laget. Standard pci x1 grensesnitt eller SATA 2.viser jo disse bommer fullstendig. De velger å bruke den kjappeste minneteknologien men lar selve designet bli flaskehalsen. En kan jo bare undre på om penge tok slutt eller vettet.

 

Men for svært mange ville en stack av slikt vært som å montere turbo og kompressor samtidig og ville virkelig gitt et løft. En turbobil er ofte belemret med "turbo-lag", og virker best på høyt turtall. Kompressoren stjeler kraft på høyt turtall men yter maks alt fra tomgang. Kombinasjonen er unik.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...