Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fylte feil drivstoff på firmabil, må jeg betale?


Koppangen Ola

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber på Peppes og klarte og fylle feil drivstoff på firmabilen, bensin på diesel bilen. Jeg kjørte videre til jeg hørte ulyder i motoren og stoppet.

 

jeg fikk beskjed at jeg mulig måtte betale en regning mellom 1500-5000kr, men i det daglig leder sa dette , spurte jeg hva hadde skjedd dersom motoren har skjært seg? da svarte leder: at da må jeg betale en egen andel.

 

dagen etter dette skjedde.

Jeg fikk beskjed at jeg måtte betale hele reparasjonen på 5000kr, dette mener jeg er urimelig.

 

blir ikke dette dekket av forsikring selskapet?

 

hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I instruksen du fikk da du ble ansatt skal det stå at du som sjåfør kan holdes ansvarlig for skader på bilen, eller måtte dekke egenandelen, hvis det viser seg at du har handlet uaktsomt, eller noe i den dur. Det skal du også ha fått beskjed om under intervjuet/ansettelsesmøtet.

 

Selv om et forsikringsselskap dekker en skade/reparasjon må forsikringstaker betale en egenandel. Det er ikke usannsynlig at egenandelen til din restaurant er på 5 000 kroner.

 

Det juridiske er jeg litt usikker på, så jeg flytter tråden til Juss-kategorien.

Lenke til kommentar

Vanligvis må du dekke en egenandel hvis det er helt og holdent din skyld. Hadde du blitt påkjørt foreksempel hadde du ikke trengt å betale. I denne situasjonen riktignok, har du handlet uaksomt og derfor må du sitte igjen med regninga. Samme skjedde med en kamerat av meg som var sjåfør på Peppes, han rygget ut bilen og kræsjet hele bakdelen. Han måtte betale en prosentandel av skadene bilen fikk.

Lenke til kommentar

Hva faen? Sånn jeg ser det så er det ikke deg som privatperson som har forårsaket det her ettersom det ikke var på fritiden din? Blir jo som om jeg sku betale hvis noe matriell eller utstyr rammler ned på en høyspentlinje og da er det fort snakk om millioner.

 

Hvis du handler uaktsomt og kaster utstyret fra deg slik at det treffer høyspentlinja kan du holdes ansvarlig. Det er ikke «fritt frem» for å gjøre dumme ting bare fordi man er på jobb.

 

http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Hva-skjer-naar-ansatte-skader-utstyr

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enig med MongoMan over her. Alle kan gjøre feil.. De bør jo ta hensyn til slikt. Fyller jo heller ikke besin på dieselbil for moro skyld, det er jo i jobbsammenheng!

 

Runar: nå sier du jo i mot deg selv, da du fremlegger eksempelet ditt som at han gjør det med vilje, noe TS ikke har gjort her.

Endret av Henning-
Lenke til kommentar

Hos oss krasjer folk i hytt og pine, men ingen har fått noe erstatningskrav på seg. Selv ikke da en forhenværende kollega rullet rundt med bilen måtte han erstatte noe - men han mistet jobben.

 

Det å fylle feil type drivstoff skal godt gjøres, og det står jo merket godt (vanligvis, i hvert fall).

 

Håper det ordner seg for deg. 5000,- kr er jo en ganske stor sum for deg som privatperson, men for arbeidsgiveren din blir det jo en litt mer triviell sum.

Lenke til kommentar

Runar: nå sier du jo i mot deg selv, da du fremlegger eksempelet ditt som at han gjør det med vilje, noe TS ikke har gjort her.

 

Mulig det var et dårlig eksempel, men jeg mener fortsatt trådstarter har handlet uaktsomt. Nå sier ikke trådstarter noe om hvor lenge han har jobbet som sjåfør, men når jobben din går ut på å kjøre bil bør du klare å fylle riktig drivstoff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noen tvil om at sjåføren er erstatningspliktig og at arbeidsgiver kan kreve dette dekket hvis han ønsker. - Nå blir jo dette helt klart praktisert forskjellig fra sted til sted - har du jobbet flere år i et firma og har et hendelig uhell med firmabilen er det jo mulig arbeidsgiver ikke krever dette dekket.

 

Sett bort fra det kan jeg godt tenke meg at Peppes som har mange av-og-på sjåfører som ikke nødvendigvis er fast ansatt har en ganske strikt linje på dette.

 

(Og for å være ærlig så ville jeg ikke kategorisert å fylle bensin på en dieselbil som et hendelig uhell heller...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fyller jo heller ikke besin på dieselbil for moro skyld, det er jo i jobbsammenheng!

 

Nå ble jeg usikker her - mener du at det er en unnskyldning fordi man gjør det i jobbsammenheng, og ikke for moro skyld? ;)

 

Uansett ville jeg vel si at det stiller større krav til aktsomhet når du hånterer arbeidsgivers utstyr i jobbsammenheng enn når du bruker ditt eget utstyr privat. - Det er ingen tvil om at arbeidstaker er ansvarlig for uhell man har på jobb.

Lenke til kommentar

Hvordan jeg klarte og fylle feil var pga, jeg pleier som regel og bruke den andre bilen som er bensin og det var en travel dag på jobben, med masse kjøringer. jeg var stresset og fylte feil. menneskelig feil...

 

Men om da jeg skal betale hele summen hvorfor kunne jeg da ikke velge et verksted eller gjort det selv for da å gjøre det biligere for meg selv? hvis jeg må betale alt.

 

og i sjåførboken kan jeg bare skyldes i uhellet dersom det er en "grov uaksomhet" som da jeg mener det ikke er.

 

La oss si motor ble havarert måtte jeg da betalt 40 000kr + for reperasjon? det er forsatt samme uhell. bare større skade.

Lenke til kommentar

La oss si motor ble havarert måtte jeg da betalt 40 000kr + for reperasjon? det er forsatt samme uhell. bare større skade.

 

Det hadde blitt dekket av forsikringen, men med tap av bonus og muligens høyere forsikringspremie. Du hadde sannsynligvis ikke betalt mer enn egenandelen for reparasjonen, men den kan som sagt variere.

Lenke til kommentar

(Og for å være ærlig så ville jeg ikke kategorisert å fylle bensin på en dieselbil som et hendelig uhell heller...)

Nei, og det er altså det eneste relevante her. Spørsmålet er om dette ble gjort uaktsomt, eller om det var et hendelig uhell. Dersom det var et hendelig uhell (i rettslig forstand) har så vidt jeg vet ikke arbeidsgiver noe krav mot arbeidstaker, da slike skadetilfeller reguleres av alminnelige erstatningsrettslige prinsipper - i praksis culpaansvaret.

 

Det er altså ikke noen tilleggskrav til "hendelig uhell", dersom dette er et slikt tilfelle kan ikke arbeidsgiver kreve noe.

 

Hvorvidt dette faktisk er uaktsomt er jeg personlig ganske usikker på, jeg kjenner ikke praksis på området.

 

 

Trådstarter: Hva mener du med "sjåførboken"? Sier retningslinjer fra arbeidsgiver at du kun skal holdes ansvarlig ved grov uaktsomhet?

Lenke til kommentar

Nå er dette en ganske vanlig feil mange gjør og det er en velkjent utfordring.

Så spørs det om man kan kalle arbeider som gjør en feil for uaktsom, eller/og en arbeidsgiver som vet dette kan skje, men gjør ingenting med det(for løsninger fins for å forhindre dette), for uaktsom. (iom at det er mange som kjører og det er nesten dømt til å skje en eller annen gang for firmaet)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Feil gjort av de ansatte som fører til kostnader for bedriften kalles driftskostnader, med mindre det er gjort med grov uaktsomhet.

 

Det at dere bruker to forskjellige biler til utkjøring gjør risikoen for denne type feil enda større, det er arbeidsgiver fullstendig klar over.

 

Tipper uhellet har oppstått tidligere og han er lei av de uforutsette kostnadene, men at du skal betale er bare tull.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Hva mener du med "sjåførboken"? Sier retningslinjer fra arbeidsgiver at du kun skal holdes ansvarlig ved grov uaktsomhet?

 

Instruksboken for sjåfører:

 

[Restauranten] vil i tillegg kreve deg for en egenandel på 10 % av reparasjonskostnaden, begrenset oppad til kr. 2.000,-. Dette gjelder dersom du har skyld i uhellet.

 

Skyldes uhellet grov [bokens markering] uaktsomhet, og vi får pålegg om regress fra forsikringsselskapet stilles du personlig økonomisk ansvarlig for regressen (regress = avkortning i forsikringsutbetaling). Oppsigelse blir vurdert.

 

Koppangen Ola: Legg merke til at det man kan måtte betale personlig er begrenset til maks 2 000 kr. Vis dette til daglig leder og se hva han/hun sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, og det er altså det eneste relevante her. Spørsmålet er om dette ble gjort uaktsomt, eller om det var et hendelig uhell. Dersom det var et hendelig uhell (i rettslig forstand) har så vidt jeg vet ikke arbeidsgiver noe krav mot arbeidstaker, da slike skadetilfeller reguleres av alminnelige erstatningsrettslige prinsipper - i praksis culpaansvaret.

 

Det er altså ikke noen tilleggskrav til "hendelig uhell", dersom dette er et slikt tilfelle kan ikke arbeidsgiver kreve noe.

 

Hvorvidt dette faktisk er uaktsomt er jeg personlig ganske usikker på, jeg kjenner ikke praksis på området.

 

 

Trådstarter: Hva mener du med "sjåførboken"? Sier retningslinjer fra arbeidsgiver at du kun skal holdes ansvarlig ved grov uaktsomhet?

 

Helt riktig, herr burr :)

Og dette er langt ifra Grov uaktsomhet...

Lenke til kommentar

Helt riktig, herr burr :)

Og dette er langt ifra Grov uaktsomhet...

 

Etter å ha sjekket instruksboken (opplæringsprogrammet) foreslår jeg du gjør følgende:

 

Dra til restauranten i morgen og snakk med daglig leder. Ta med instruksboken (hvis du har den). Spør om han mener du handlet grovt uaktsomt. Hvis han svarer nei, be om en forklaring på hvorfor han mener du skal betale 5 000 kr når instruksboken sier du maksimalt skal betale 2 000 kr. Hvis han mener du handlet grovt uaktsomt tar du kontakt med verneombudet/tillitsvalgt. Oppdater oss gjerne!

Lenke til kommentar

Det er også slettes ikke gitt at du overhodet er "skyld" i skaden i rettslig forstand, så jeg er ikke sikker på om du skal betale de 2000 kronene heller. Det er i alle fall ingen "automatikk" i det, som enkelte synes å mene. Men mer enn 2000 kroner kan jeg i alle fall ikke se at du skal betale.

 

Husk også at de ikke kan trekke deg i lønn for erstatningskrav med mindre det både er grovt uaktsomt (eller forsettlig) og du skriftlig har erkjent ansvar for skaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...