Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Altibox svartider ?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvilke svartider ivrige gamere har hos Altibox. På hvilket antall millisekunder blir dere sure på hva Altibox leverer?

 

Går det an å definere hva en gamer synes er akseptabelt, uten å overdrive?

Går det an å definere hva Altibox-support synes er akseptabelt?

 

Jeg har selv 22 ms og skal vel egentlig ikke klage for mye. Men selv så synes jeg 22 ms er litt i det øvre skiktet fordi jeg hadde forventet mer av fiberoppkoblingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra PC gjennom D-link DIR-655 (en eldre boks) som jeg fikk opp å gå sånn midlertidig etter en firmwareoppdatering. Samt gjennom routeren som Altibox leverte og så til den boksen som lager lys til fiberen på min side av kabelen. Har bare ikke bestemt meg helt for hvordan oppsettet med bokser skal bli. Det er jo så mye artig man kan gjøre mellom PC og bredbåndtilknytningen. Derfor kjøres DIR-655 som jeg ikke tror kommer til å stå der i all evighet.

 

Tror jeg har skaffet bedre hardware enn den, men har bare halvveis pakket den nye boksen ut og hengt den på veggen.

 

Kan godt hende andre enheter enn akkurat PC'en jeg målte i fra kan få bedre svartid. Men jeg vet jo ikke sikkert.

 

Routeren til Altibox tillater ikke datatrafikk på samtlige 4 LAN-kontaktpunkter, derfor behøves enten en router eller switch sånn utenom. Tror jeg kunne klart meg helt uten router-boksen fra Altibox, men så er det også greit å kunne bruke den inntil jeg gidder leke. For om man bruker standardutstyret så vet man at support er blide når man spør om hjelp tilfelle trøbbel skulle oppstå.

 

Må ellers si at linjen ha vært dønn stabil siden den kom opp og gikk på fiber. Jeg håper jeg aldri behøver bruke kobber-ADSL igjen !

 

Så det er foreløpig kun svartid jeg er litt nysgjerrig på om er ordentlig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fra PC gjennom D-link DIR-655 (en eldre boks) som jeg fikk opp å gå sånn midlertidig etter en firmwareoppdatering. Samt gjennom routeren som Altibox leverte og så til den boksen som lager lys til fiberen på min side av kabelen.

 

Hvis du mener at du har 22ms fra PC'en din til hjemmesentralen til altiboks så må det være noe galt som ikke har noe med linja å gjøre.

Lenke til kommentar

Å basere seg på en resaponstid utifra en enkelt sjekk uansett hvor i verden du måler blir dumt.

Å sitte på fiber gir deg ikke bedre fart/respons om resten av kjeden er lagt som en kjerre vei :)

 

Trafikken varierer og dermed også responstiden på de forskjellige tider igjennom et døgn.

 

Det du som privatkunde må gjøre er å utføre tester over et døgn eller flere samt att du må måle fra boksen de leverer.

 

Som bedriftskunde er det nok andre regler men prisen er nok litt i overkant av hva folk er villige til å betale.

Lenke til kommentar

Ok. På kornet at jeg bruker Windows 7. Hva skal til for å optimalisere sin Windows 7?

 

Må jeg skaffe heftigere nettverkskort, eller kan det som følger med eller et lavmåls Gigabit-utvidelsekort gjøre en grei nok oppgave? Jeg har Gigabit både på hovedkort og har et lavmåls Gigabit-utvidelseskort liggende.

 

Hovedkortet for maskinen er for tiden et ASUS P5G41T-M LX3

 

Kanskje litt på siden, men skjermkortet er et GeForce GTX 550 Ti, med nVidia control panel ver. 314.07

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg skal kunne vedde på at mesteparten av forsinkelsene du opplever ikke kommer fra lokalnettet ditt, men på internett. Så, jeg tviler på at du vinner noe særlig på å optimalisere noe som helst hjemme på lokalnettet ditt, med mindre du sitter på ett wlan med dårlig signal.

Lenke til kommentar

Høres nesten for godt ut til å være sant. Men nå skal jeg forsøke disable "the so-called Nagle-algorithm" snarest mulig og så kjøre en nettfart.no test like etterpå.

 

Svartid i dag morges er 24 ms FØR REGISTERTUKLING:

Ned 24,85 / Opp gode 27,43

Internett 50 (25/25) abonnement

 

Register-endring utført. Restarter nå ...

 

 

For ordens skyld før jeg reboot'er har jeg kjørt testen med det endrede registeret og fikk da (men kanskje det er litt urelevant). Fremdeles god opplastning:

Svartid 22ms

Ned 24,98 / Opp 28,39

UNNSKYLD, jeg rettet en feil i forrige hastighetsmåling. Skrev ordene opp og ned på feil sted.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sykt. Det fungerer jo bare helt smertefritt ! :green:

Skulle gjerne gitt deg MAANGE flere enn 1 stykk Likes her inne Lindsay for denne gull-løsningen !

 

Det neste noen kunne gjort var å lage et program som lette fram riktig registernøkkel, og hjalp å legge til de to linjene for de som ikke tør tukle helt på egenhånd. Men det måtte vært halvautomatisk da brukeren selv må lete fram sin IP-adresse med CMD og ipconfig-kommando og sammenlikne manuellt.

 

MEN, hva med IPv6 og når kan man forvente at man må gjøre det samme for den blokken i registeret? Regner jo med at det går på IPv4 en stund til, og at det også var derfor det fungerte på min Windows 7 nå i dag da IPv4 var det som ble rettet på.

 

Hva med VMware, må jeg korrigere der, eller arver den kun hoved NIC'et i sin helhet, eller må jeg inn i Windows 8, Windows XP og slike steder og gjøre samme endring i gjeste-OS'ene ?

 

Her er testen hos nettfart.no etter Registeret ble endret på, nå fiser det avgårde:

 

Svartid 10 ms

Ned 24,68 / Opp 28,12

 

Og det ser ikke ut til at hva artikkelen fortalte om dårligere båndbredde som et resultat av dette ihvertfall viser noe som helst hos nettfart.no sin test. Altså går surfingen sikkert ganske greit framover da.

Endret av G
Lenke til kommentar

I dag kl 15:40 omtrentlig så kjørte jeg en test igjen for nettet virket litt lite responsivt. Fikk da 19 ms svartid.

 

24,82 ned/ 28,45 opp. Sjekket registeret for om de to verdien ennå var "sticky" og det var de. Men, det lå nå en linje i tillegg nedenfor de jeg selv hadde lagt til. Sortering alfabetisk som gjør det, eller? Jeg har ihvertfall aldri lagt til:

 

UseZeroBroadcast REG_DWORD 0x00000000 (0)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke rørt noe som helst siden sist.

 

Med slike verdier som jeg straks skal nevne så synes jeg nesten det er rart at jeg i det hele tatt klarer å poste innlegg på diskusjon.no

 

Svartid 98 ms

Ned 0,5 Mbit/s

Opp 0,03 Mbit/s

 

Dette er et Altibox 50 (25/25) abonnement !!

 

Hva er det som kan ha skjedd?

 

1. Jeg tror jeg skal restarte DIR-655 router før jeg går til videre kløing i hodebunnen.

 

2. Kan jeg ha glemt å betale for bredbåndet denne måneden?

 

3. Kan jeg ha fornærmet noen i valgkampen som har ekstra gode kontakter. På med tinnfolie-hatten :) (aluminiumsfolie).

Lenke til kommentar

Tydde til punkt 1 i forrige post, og ser ut til å ha hjulpet betraktelig.

 

Det er det jeg har hevdet hele tiden, og det er at D-Link DIR-655 er noe ordentlig dritt. Generell opplevelse av trådløse routere som jeg har hatt er at de må resettes innimellom.

 

Linjen har helt sikkert hvert ok på fiberen, men det er første gang jeg faktisk har stabil linje (tror jeg). Så tidligere feilsøking der har jeg slitt med flere feil, og ikke kun denne elendige routeren. Her er verdiene jeg fikk etter restarten:

 

Svartid 21 ms

Ned 24,74 Mbit/s

Opp 23,19 Mbit/s

 

Jeg som trodde routeren var blitt noe mer i retning friskmeldt etter siste firmware-oppdatering, som det skulle ta noen år før D-Link faktisk gadd lage/slippe.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...