Gå til innhold

Vil bli ingeniør, men har feil fag og for lavt snitt...


JohnsonJr

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig med videregående rett før sommeren (2013), og sitter igjen med fag som S1+S2, og IT1+IT2. I tillegg har jeg et snitt på rundt 4. Nå skal jeg jobbe frem til januar, da jeg skal tjenestegjøre førstegangstjenesten i garden.

 

I senere tid har jeg funnet ut at yrkene jeg synes høres mest interessant ut er innen petroleum, eller miljø og energi. Jeg synes programmering av websider var litt kjedelig. Selvom jeg verken har hatt Kjemi eller R- Matematikk synes jeg det å kunne jobbe innen ingeniørbransjen virker veldig lokkende.

 

Jeg vet at det går an å ta forkurs for ingeniør, men jeg vet ikke hvor, eller hvordan. Jeg har sett litt på sonans.no og vet at de har nettkurs i de individuelle fagene, men jeg vil gjerne ha flere alternativer.

Endret av JohnsonJr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har snakket med ei hos Sonans som anbefalte meg å ta halvårskurs i R1 og fysikk 1 første halvåret, og deretter ta R2 det halvåret etter jeg er ferdig i garden. Da slipper jeg jo å måtte ta et friår? Hvordan er forkurs i forhold til "andregangs- vitnemål"?

 

Vill anbefale ett realfags forkurs, slik som de har her på hist f.eks:

http://hist.no/conte...91&contextId=88

Har lest det kan være veldig tungt med 3. semesters ording, da den går på sommeren. Og skulle ha skole uten ferie fra juni til desember er ikke spesielt artig.

 

Enig i at treårig høres litt tungt ut, samt høres det litt dumt ut å bruke et helt år på 3 fag.

Jeg har vurdert forkurs også, men jeg er veldig usikker på hvor jeg kan ta det. Nå bor jeg i Nittedal rett ved Oslo. Nettstudier høres ut som det enkleste i forhold til hvor jeg bor, men da er jeg redd for at jeg må jobbe veldig mye uten hjelp fra lærer. (?)

Endret av JohnsonJr
Lenke til kommentar

Har et bunnsnitt fra vgs, tar 3semesterordning nå.

 

vel og merke, TRES der jeg tar det, høyskolen i østfold, må sies å være surrete, ikke gode lærer, forskjellsbehandling.

Stoffet er ikke svært,svært vanskelig, det er overkommelig, men må jobbes mye med.

 

Styr unna Sonans og Bjørknes. Tid/Pris så er det ikke verdt det. Heller en sommer enn 100 000kr i lån.

Lenke til kommentar

Har et bunnsnitt fra vgs, tar 3semesterordning nå.

 

vel og merke, TRES der jeg tar det, høyskolen i østfold, må sies å være surrete, ikke gode lærer, forskjellsbehandling.

Stoffet er ikke svært,svært vanskelig, det er overkommelig, men må jobbes mye med.

 

Styr unna Sonans og Bjørknes. Tid/Pris så er det ikke verdt det. Heller en sommer enn 100 000kr i lån.

 

Jeg har gått der selv og kjenner meg ikke igjen i dine erfaringer her... synes ikke kvliteten på lærerne på min linje (elektro/tele) var noe særlig men realfagslærerne synes jeg var veldig gode og seriøse.

 

Studiet innebærer vel undervisning sommeren før du begynner + ekstra timer 1. skoleår + sommeren etter 1. år, etter det skal du stille likt med de andre.

 

I begynnelsen var vi 70-80 stk i ett stort auditorie, siste sommeren var vi rundt 15 stk i ett lite klasserom... stort frafall altså.

Lenke til kommentar

Ta opp R1, R2 og fysikk 1 som privatist? Gikk forkurs hos akademiet ifjor, og ble fornøyd. Kostet 24000 for et år, men jeg hadde aldri klart å lære de fagene uten lærer. Når du er ferdig med undervisning går du selv opp til eksamen som privatist. (Dette gir forresten 2 studiepoeng + at karaktene teller på kortet, går du forkurs på en høyskole binder du deg til å søke videre studier ved den høyskolen, og du får ikke karakterer)

 

MEN, jeg synes å ha hørt at man ikke trenger realfag for å søke seg inn på ingeniørlinja til neste år. Er ikke helt sikker på hva du behøver som bakgrunn, men jeg tror det var snakk om svennebrev og generell studiekompetanse. Om noen har noe mer info på dette feltet hadde det vært fint, for jeg er nysgjerrig selv. Jeg går første året på ingeniørlinja og matten her er hard, kan ikke tenke meg hvordan det ville vært dersom jeg ikke hadde R2 i bunn

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ta R1, R2 og Fysikk 1 som privatist uten skole. Du har god tid hvis du begynner nå, noe du bør gjøre.

 

Ferdig snakket. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Jeg har snakket med ei hos Sonans som anbefalte meg å ta halvårskurs i R1 og fysikk 1 første halvåret, og deretter ta R2 det halvåret etter jeg er ferdig i garden. Da slipper jeg jo å måtte ta et friår?

 

Tror dette er hva du bør gå for. Gikk selv treseemesterordning skoleåret som var og kom meg så vidt gjennom matte- og fysikkeksamen. Skulle gjerne hatt R1, R2 og fysikk i bunn før jeg begynte, for det er vanskelig å henge med når man kun har yrkesfagmatte, enda undervisningen er tilpasset.

Lenke til kommentar

Ta R1, R2 og Fysikk 1 som privatist uten skole. Du har god tid hvis du begynner nå, noe du bør gjøre.

 

Ferdig snakket. :)

 

Det anbefaler jeg ikke. Har en kompis som mente at det ikke var poeng å betale 24000 for skole når han kunne lære det selv (han hadde 5 og 6 i 1p/2p). Han gikk opp til fysikk og r1 før jul, fikk fire i R1, tre i fysikk, og strøk i R2 etterpå. Dersom du skal gjøre det må du hvertfall være veldig arbeidsvillig og selvdisiplinert

Lenke til kommentar

Ta opp R1, R2 og fysikk 1 som privatist? Gikk forkurs hos akademiet ifjor, og ble fornøyd. Kostet 24000 for et år, men jeg hadde aldri klart å lære de fagene uten lærer. Når du er ferdig med undervisning går du selv opp til eksamen som privatist. (Dette gir forresten 2 studiepoeng + at karaktene teller på kortet, går du forkurs på en høyskole binder du deg til å søke videre studier ved den høyskolen, og du får ikke karakterer)

 

Jeg er enig og tror at R1+R2 på et halvår uten lærer virker veldig hardt. Jeg har sett litt på prisinga på forkurs hos Sonans og akademiet, og ser at halvårskurs koster rundt 28000. Både Nydalen og bislett er en times tog/buss, noe som ikke er umulig.

 

Jeg skal snakke med dem om hvordan det er med forkurs i mårra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det anbefaler jeg ikke. Har en kompis som mente at det ikke var poeng å betale 24000 for skole når han kunne lære det selv (han hadde 5 og 6 i 1p/2p). Han gikk opp til fysikk og r1 før jul, fikk fire i R1, tre i fysikk, og strøk i R2 etterpå. Dersom du skal gjøre det må du hvertfall være veldig arbeidsvillig og selvdisiplinert

 

Har gjort dette selv.

 

Fikk 4 i R1, 3 i R2 og 4 i Fysikk 1.

 

R1 var det faget jeg brukte mest tid på. R2 brukte jeg 6 uker på. Fysikk 1 brukte jeg 3 uker på.

 

Hadde jeg hatt god tid, skulle jeg fint fått toppkarakter i alle tre.

 

Etter min mening er bøkene så gode at en som uansett har planer om å bli ingeniør, er i stand til å tilegne seg kunnskapen selv. Det er også mye hjelp å få på diverse forum, både her og på matematikk.net, når man sitter fast.

 

Men selvsagt, jeg var innom Sonans på labkurs og merket at det var veldig fint å ha en lærer å spørre når man står fast. Det er fordelen med skole. Jeg kunne ofte bli sittende fast i lengre perioder på diverse tema, men jeg tror også det var bra for utviklingen min. :)

Lenke til kommentar

Jeg har gått der selv og kjenner meg ikke igjen i dine erfaringer her... synes ikke kvliteten på lærerne på min linje (elektro/tele) var noe særlig men realfagslærerne synes jeg var veldig gode og seriøse.

 

Studiet innebærer vel undervisning sommeren før du begynner + ekstra timer 1. skoleår + sommeren etter 1. år, etter det skal du stille likt med de andre.

 

I begynnelsen var vi 70-80 stk i ett stort auditorie, siste sommeren var vi rundt 15 stk i ett lite klasserom... stort frafall altså.

Korrekt, utenom sommeren etter.

Ja, det er rimelig stort frafall, av en eller annen grunn. Tid/penger så er TRES et godt alternativ ihvertfall. Ikke er det morsomt, men er ikke ofte pensum er morsomt heller.

Lenke til kommentar

Jeg hadde virkelig satset på ingeniør til forkurs. Da får du lærer, og man får vel ekstra poeng også. Man havner også i en egen "forkurskvote", hvis man tar alle fagene (norsk, engelsk, matematikk, fysikk, teknologi og samfunn).

 

Da konkurrerer du kun med de andre som går forkurs, og det er generelt lavere snittkarakter i forkurskvota enn i den ordinære kvota hvor alle andre konkurrerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da konkurrerer du kun med de andre som går forkurs, og det er generelt lavere snittkarakter i forkurskvota enn i den ordinære kvota hvor alle andre konkurrerer.

 

Er det sant? Jeg har snakka med sonans og funnet ut at "forkurs for ingeniør" bare er tilgjengelig på våren, og har fått anbefalt å ta R1 + fys halvåret før fgtj og R2 etter eller under fgtj. Men da kommer vel ikke det som "forkurs" ettersom ejg må ta fagene hver for seg? Jeg har ikke hatt noen av dem fra før, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Vel, sonans kan kun snakke for seg selv. Vanligvis så er det slik jeg sa. Du kan bare søke på samordna opptak sine sider som viser hvor mange poeng som kreves for å komme inn på et studie, så er det en rubrikk som heter noe ala forkurskvote.

 

Gjelder ikke det bare dersom du går forkurs hos en høyskole og søker videre utdanning ved den samme høyskolen?

 

Du kan sikkert ringe til samordna opptak eller en høyskole som tilbyr disse linjene og spørre, ligger ikke mye info angående dette på hjemmesiden til HiOA hvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...